Prin urmare, aceștia propun instituirea unei noi sărbători dedicate celor implicați în acțiuni de salvare pe mare. „Ziua națională a marinarilor salvatori” ar urma să fie celebrată pe 14 iunie, prin „manifestări ştiinţifice, educative şi cultural-artistice” organizate la nivel național, conform unui proiect de lege pus zilele acestea pe masa senatorilor. Ar fi păcat să pierdem poveștile fabuloase ale marinarilor constănțeni, argumentează inițiatorii.
Propunerea legislativă privind „instituirea zilei de 14 Iunie - Ziua națională a marinarilor salvatori”, pusă în dezbatere, marți, la Senat, este semnată de Bogdan Bola, deputat de Constanța, ales în 2020 pe listele PNL, și susținută de alți opt deputați neafiliați, printre care și liderul partidului Forța Dreptei, fost premier și președinte PNL, Ludovic Orban.
Cu dedicație pentru ARSVOM
Parlamentarul constănțean susține că activitățile de salvare a navelor şi a vieții oamenilor aflați în pericol, pe mare, „sunt printre cele mai dificile şi mai complexe operaţiuni pe care oamenii le desfășoară”.
Prin urmare, proiectul de lege stipulează că marinarii salvatori vor fi celebrați nu doar la malul Mării Negre, ci la nivel național, sub îndrumarea unei instituții din subordinea Ministerului Transporturilor, Agenția Română de Salvare a Vieţii Omenești pe Mare (ARSVOM), care are sediul la Constanța.
„În scopul marcării Zilei naţionale a marinarilor salvatori, se organizează, la nivel naţional şi local, cu sprijinul Agenției Române de Salvare a Vieţii Omenești pe Mare, manifestări ştiinţifice, educative şi cultural-artistice consacrate conştientizării şi informării cetăţenilor despre provocările privind salvarea vieților omeneşti pe mare”, conform documentului.
Totodată, proiectul legislativ permite autorităților publice centrale și locale să aloce fonduri, iar persoanelor fizice să facă donații, pentru buna desfășurare a manifestărilor dedicate marinarilor constănțeni.
„Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, societatea civilă precum și persoanele fizice sau juridice pot acorda sprijin material sau logistic în vederea organizării şi derulării în bune condiţii a manifestărilor consacrate acestei zile”, prevede proiectul de lege.
Pledoarie pentru cei care se luptă cu stihiile naturii
„Privind în istoria călătoriilor şi a transporturilor navale putem identifica un număr important de victime care, în lupta cu forţele naturii au sfârşit prin a plăti cel mai scump tribut mării, dându-și viața în încercarea de a o stăpâni. Fără a mai discuta despre naufragiile care se întâmplau în largul mărilor și oceanelor, şi de care uneori nici măcar nu se mai afla ceva, nenumărate tragedii s-au desfăşurat chiar pe coastă, sub ochii celor de la ţărm - părinți, soții și copii -, care asistau îngroziți și neputincioși cum apropiații li se sfârșeau într-o groaznică agonie, fără nicio posibilitate de salvare.
Numai cine a călătorit pe vreme rea şi furtună îşi poate da seama ce înseamnă furia mării și puterea valurilor ei, și cât de însemnată este tragedia incidentelor maritime. Lupta cu marea solicită marinarilor, în general, şi salvatorilor, în special, o deosebită îndemânare şi pregătire marinărească, un înalt spirit de sacrificiu şi mult curaj. Abilitatea echipajelor navelor de salvare de a interveni este uimitoare. Intervențiile pline profesioniste ale acestor marinari de pe navele salvator ne arată că pregătirea și spiritul de sacrificiu pot face minuni atunci când există dorinţa de a salva pe cei aflaţi în pericol pe mare”, este pledoaria pe care deputatul Bola, de profesie avocat, o face în expunerea de motive, pentru a-și susține proiectul legislativ.
90 de ani de la înființarea Societății de salvare a naufragiaților
Alegerea datei de 14 iunie pentru a celebra curajul marinarilor este argumentată de inițiatori prin faptul că, în 2023, se împlinesc 90 de ani de la înființarea societății de salvare a naufragiaților.
„La data de 14 iunie 1933 ia ființă, sub președinția Majestății Sale Regele Carol al II-lea al României, «Societatea de Salvare a Naufragiaților» cu baza în portul Constanța. Prima navă de salvare intrată în dotarea societăţii a fost șalupa «PESCĂRUŞ» construită de şantierele «Friedrich Lürssen» din suburbiile Bremenului. Corpul era din lemn, avea o lungime de 10,2 m, un motor de 50 CP şi atingea o viteză de 8 noduri”, spun inițiatorii în expunerea de motive, adăugând că, în 1935, la un an și jumătate de la fondarea societății, conducerea „SALVAMAR” era asigurată, printre alții, de Regele Carol al II-lea al României - care era preşedinte.
În ceea ce privește implicarea ARSVOM în organizarea manifestărilor dedicate marinarilor, inițiatorii spun că această instituție, care este organul tehnic din subordinea Ministerului Transportului și Infrastructurii care asigură activitatea de căutare și salvare a vieții omenești pe mare și intervenția în caz de poluare marină, este și „continuatoarea de drept a educației, a tradiției și a culturii în ceea ce privește activitatea de salvare a naufragiaților din apele teritoriale începută în anul 1933”.
„Întrucât activitatea acestor oameni curajoși trebuie să fie promovată, iar istoria și rezultatele marinarilor constănțeni includ povești fabuloase, demne de cinste, povești pe care ar fi păcat să le pierdem”, susțin inițiatorii legii.
Trebuie să reamintim că Ziua Marinei Române a fost aniversată pentru prima dată la 15 august 1902, fiind strâns legată de sărbătoarea religioasă a Sfintei Maria, ocrotitoarea marinarilor de pretutindeni.