x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Școala Gimnazială „Peter Thal”, Râșnov: De la fişe copiate la indigo, la învăţarea asistată de calculator

Școala Gimnazială „Peter Thal”, Râșnov: De la fişe copiate la indigo, la învăţarea asistată de calculator

17 Mar 2014   •   16:23
Școala Gimnazială „Peter Thal”, Râșnov: De la fişe copiate la indigo, la învăţarea asistată de calculator

Interviu cu dna Corina Bîrsan, învățătoare la clasa a III-a B, Școala Gimnazială “Peter Thal”, Râșnov, județul Brașov. Domnia sa este câștigătoarea celei de a treia săptămâni a concursului organizat de eduMagazin, în cadrul campaniei “Predă cu zâmbetul pe buze”. Concursul urmărește să stimuleze cadrele didactice să facă orele de predare cât mai plăcute și astfel să capteze atenția copiilor. Pentru următoarele săptămâni, profesorii din toată țara se pot înscrie la pagina de internet a concursului. (Vezi și articolul “Predă cu zâmbetul pe buze!”)

Jurnalul Național: Stimată doamnă Corina Bîrsan, fiecare generație de elevi aduce pedagogului emoții noi, ca și noi provocări. Stilul de predare se înnoiește, instrumentarul educațional, la fel... Ca să fim în ton cu tema pe care ați dat-o pentru compunere liberă, elevilor dv. din clasa a III-a B – “primii ani de școală” – vă voi întreba: cum au fost primii dv. ani de școală, ca învățătoare? Ce s-a schimbat de atunci... în bine, în rău?

Corina Bîrsan: Amintirile legate de primii mei ani de şcoală, ca învăţătoare, vin de undeva destul de departe. Sunt 25 de ani de atunci, eram numită învăţătoare, la terminarea Liceului pedagogic, chiar în şcoala unde fusesem 8 ani elevă. A fost greu dar şi frumos, cu obstacolele inerente unui început. Sigur că experienţa îşi spune cuvântul şi totul s-a schimbat, de la generaţiile de copii până la modul de formare a personalităţii lor, la educaţie în toate aspectele. Îmi amintesc că făceam fişe elevilor mei la indigo, metodele interactive pe care le utilizez azi erau rare, iar învăţarea asistată de calculator, un vis. Consider ca ceea ce s-a schimbat s-a schimbat în bine şi oricum schimbarea vine din noi.

J.N.: Care este, în acest moment, stadiul dotării școlii dv., a clasei în care predați? Ce vă lipsește pentru un act educațional mai performant încă?

C.B.: Am norocul să lucrez într-o şcoală cu dotări excelente: laborator AeL, centru de documentare și informare, bibliotecă, calculator şi videoproiector în fiecare clasă, spaţii noi, luminoase, prietenoase. Mi-aş dori să pot printa elevilor mai multe materiale, să pot utiliza unele materiale didactice destul de costisitoare pe care şcoala nu îşi poate permite să le achiziţioneze, din lipsa fondurilor. Oricum dotările existente permit educaţie de calitate pentru elevii noştri.

J.N.: La Râșnov, trăiți, dacă putem spune așa, “cu istoria la poartă”... Cetatea Râșnovului veghează, de secole, asupra întregului ținut. Ce știu elevii dv. despre istoria locului (știu că disciplina Istorie încă nu se predă la clasa a III-a, dar este imposibil, cred, să trăiești acolo fără să te întrebi cine a locuit în cetate, ce fapte a săvârșit!...)

C.B.: Aşa este, suntem mândri de istoria locală, iar elevii au acces gratuit în Cetate, cu sprijinul Primariei oraşului Râşnov, aşa că intenţionez anul viitor să predau lecţii de istorie elevilor chiar acolo, la poarta istoriei, cu sprijinul pieselor care se găsesc în muzeul cetăţii şi în atmosfera şi spiritul trecutului.

J.B.: Care dintre produsele specifice eduMagazin le folosiți cel mai des la orele dv. de curs și de ce?

C.B.: Folosesc caiete auxiliare la disciplinele Matematică şi Limba şi literatura română, datorită varietăţii exerciţiilor care vin în completarea şi aprofundarea noţiunilor noi. Nu în ultimul rand, auxiliarele facilitează învăţarea prin descoperire şi propriul efort în învăţare al elevului, deci dezvoltarea lui personală. De asemenea folosesc soft educaţional pentru predarea unor noţiuni care necesita suport vizual, utilizarea CD-urilor educative facilitând înţelegerea şi învăţarea.

J.B.: Care sunt, după părerea dv., condițiile care ar permite unui dascăl “să predea cu zâmbetul pe buze”?


C.B.: Prima şi cea mai importantă condiţie este să fie omul potrivit la locul potrivit. Meseria de dascăl nu este pentru oricine. Dacă iubeşti copiii şi meseria ta, dacă te cobori de pe piedestalul de “atoateştiutor” şi redevii cine eşti cu adevărat, uman, simplu şi modest, este imposibil să nu predai mereu cu zâmbetul pe buze. Bucuria şi entuziasmul elevilor care au descoperit ceva nou, care au reuşit să rezolve o problemă prin forţe proprii, îţi aduc cu siguranţă acea satisfacţie profesională de care este nevoie pentru a “preda cu zâmbetul pe buze”.
 (Interviu realizat de Simona Lazăr)

×