x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Șoferii de 70 de ani, vânați pentru a fi lăsați fără permis. Aleșii îi consideră pericol public

Șoferii de 70 de ani, vânați pentru a fi lăsați fără permis. Aleșii îi consideră pericol public

de Monica Cosac    |    16 Noi 2023   •   00:05
Șoferii de 70 de ani, vânați pentru a fi lăsați fără permis. Aleșii îi consideră pericol public

În timp ce guvernanții tot cresc vârsta de pensionare a românilor, pe motiv că trăiesc mult și bine, parlamentarii susțin că, de fapt, după 65 - 70 de ani îi cam lasă toate simțurile: „o treime se confruntă cu pierderea auzului”, „majoritatea au nevoie de ochelari de citit”, „culorile le apar mai puţin vibrante”, iar „foarte mulți dezvoltă Alzheimer”.

Șoferii vârstnici ar trebui să fie evaluaţi medical mai des „pentru a vedea dacă sunt apţi să conducă autovehicule”, consideră peste 90 de aleși, în ciuda faptului că doar unu din 10 accidente rutiere grave este produs de șoferii de peste 60 de ani. Prin urmare, aceștia au depus în Parlament un proiect de lege de modificare a Codului Rutier prin care valabilitatea permisului de conducere pentru șoferii cu vârsta de 70 de ani va fi înjumătățită: de la 10 ani, la 5 ani. Pentru cei de peste 80 de ani, carnetul de șofer va mai fi valabil doar doi ani. 

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier), pusă marți în dezbatere la Senat, este inițiată de patru deputați - Cristian Ichim (neafiliat), Laura Vicol (PSD), Cristina Trăilă (PNL) și Zoltán Zakarias (UDMR) - și semnată de peste 90 de deputați și senatori de la mai multe formațiuni politice. 

Unul dintre scopurile acestui proiect este creșterea siguranței rutiere în România, prin „reducerea numărul de şoferi care nu sunt apţi medical să fie prezenţi pe drumurile publice”.

Concret, „valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE, deţinute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani”, prevede proiectul de lege.

Octogenarii, verificați medical la fiecare 2 ani

Totodată, va fi scăzută valabilitatea permiselor de conducere deţinute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă de la 10 ani (în cazul permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE) la 2 ani, iar pentru permisele de conducere la celelalte categorii de vehicule de la 5 ani, la 2 ani.

„Prin implementarea măsurilor de reducerea a valabilităţii permiselor de conducere la persoanele în vârstă se va reduce numărul de şoferi care conduc în prezent vehicule pe drumurile publice, deşi au boli care influenţează negativ condusul şi care pot produce accidente rutiere cu consecinţe grave”, justifică autorii proiectului măsura propusă. 

În prezent, în legislaţia din ţara noastră nu există o vârstă limită până la care poţi conduce, dar există situaţii în care autorităţile pot decide că o persoană nu mai trebuie să conducă. Valabilitatea permisului auto în România, în acest moment, este de 10 ani sau 5 ani, iar pentru a-l reînnoi, șoferii trebuie să facă o evaluare medicală. În cazul în care medicii decid că un șofer nu este apt să conducă un autovehicul pe drumurile publice (chiar și în afara evaluării pentru schimbarea carnetului), acestuia i se anulează permisul auto. 

Cu toate acestea, inițiatorii acestei legi susțin că pentru persoanele în vârstă sunt prea rare aceste examinări medicale, iar acest lucru „are efecte negative, deoarece numărul accidentelor grave produse de acestea (10,27% din numărul total de accidente grave) au drept consecinţe decesul multor persoane pe drumurile publice”, spun ei, în expunerea de motive. 

Peste 94% din accidentele grave, la șoferii de până-n 67 de ani

În același document însă, aleșii își dau singuri cu logica-n cap, arătând că, practic, cele mai multe accidente rutiere grave (peste 94%) sunt produse de șoferii de până-n 67 de ani: „În anul 2021, pe drumurile publice din România s-au produs 26.806 accidente rutiere, iar dintre acestea, 4.915 au fost accidente rutiere grave, ceea ce reprezintă 18,3% din totalul accidentelor. Din cele 4.915 accidente rutiere grave, 505 accidente rutiere grave au fost produse de persoane care aveau vârsta de peste 60 ani (10,27%) iar 292 de accidente rutiere grave au fost produse de persoane de peste 67 ani (5,94%)”.

Practic, numai unu din 10 accidente grave este produs de cei de peste 60 de ani și doar pentru 6 din 100 astfel de accidente pot fi învinuiți șoferii de peste 67 de ani.

„Dacă trăieşti suficient de mult, bătrâneţea nu poate fi evitată” 

Ca argument în favoarea propunerii făcute, inițiatorii vin și cu concepte filosofice greu de combătut: „toată lumea, după o anumită vârstă, trece prin modificări de care nu se poate feri, deoarece, înaintând prin viaţă, dacă trăieşti suficient de mult, bătrâneţea în sine nu poate fi evitată”. Și, cu toate că recunosc faptul că acest proces de îmbătrânire este specific fiecărei persoane şi depinde de mulţi factori, care includ moştenirea genetică şi stilul de viaţă, parlamentarii înșiruiesc și o lungă listă cu boli care-i lovesc pe vârstnici: „o treime dintre persoanele cu vârste cuprinse între 65 şi 74 de ani se confruntă cu pierderea auzului, iar aproximativ jumătate dintre cei peste 75 de ani au această problemă”, „sunetele înalte sunt deosebit de greu de auzit şi acest lucru face dificilă înţelegerea a ceea ce spun alţii”, „majoritatea persoanelor trecute de 70 de ani au nevoie de ochelari de citit odată cu scăderea flexibilităţii cristalinului”, „apare scăderea vederii nocturne (..) unele detalii fine sunt greu de observat dacă te afli într-un spaţiu unde iluminarea este mai slabă, iar culorile apar mai puţin vibrante”, „foarte mulţi cetăţeni de peste 70 de ani dezvoltă demenţă senilă, Alzheimer, demenţă vasculară”. 

Motive suficiente pentru care şoferii septuagenari ar trebui să fie evaluaţi medical mai des, spun ei. 

Dacă permisul e schimbat la 67 de ani, este valabil 8 ani

Inițiatorii acestei propuneri legislative spun că ministrul de Interne va trebui să modifice legislația secundară privind condiţiile de eliberare a permisului de conducere cu o nouă valabilitate administrativă și să explice situaţiile care vor apărea prin aceste modificările în cazul persoanelor în vârstă. Însă dau și un exemplu în acest sens.

„Dacă unui conducător auto, posesor de permis categoria B, îi expiră permisul la împlinirea vârstei de 67 de ani, acesta nu va primi un nou permis cu valabilitatea de 15 ani. Conform modificărilor propuse valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile B, deţinute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani. Astfel valabilitatea administrativă a permisului de conducere pentru persoana care a împlinit 67 de ani va fi până la vârsta de 75 de ani, adică valabilitatea administrativă a permisului de conducere va fi de 8 ani. Aceeaşi metodă de calcul va fi stabilită de către ministrul afacerilor interne şi pentru situaţiile când persoanele se apropie de vârsta de 80 de ani, unde valabilitatea administrativă a permiselor de conducere de toate categoriile, deţinute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă va fi de 2 ani”, se arată în expunerea de motive.

 

Pentru celelalte categorii de șoferii - aproximativ 3 milioane de cetăţeni care au permise de conducere din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE - parlamentarii propun creşterea valabilităţii permisului de la 10 ani la 15 ani.

×