x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Taxiuri, pe benzile pentru autobuze

Taxiuri, pe benzile pentru autobuze

de Monica Cosac    |    11 Oct 2023   •   08:20
Taxiuri, pe benzile pentru autobuze

Taxiurile vor putea circula pe benzile special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere, luni, la Parlament. Inițiativa legislativă prevede, de asemenea, modificări în ceea ce privește tarifele practicate de taximetriști, precum și posibilitatea ca aceștia să folosească maşini închiriate sau deținute printr-un contract de comodat. 

Nu mai puțin de 21 de deputați, majoritatea PNL, vor să aducă mai multe modificări Legii taximetriei (L. 38/2003), deoarece, spun aceștia, legea privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere a fost adoptată acum 20 de ani, iar condițiile tehnice s-au modificat foarte mult între timp, aşa cum s-au modificat și condițiile socio-economice în care se desfășoară această importantă activitate economică.

„Din experiența ultimilor ani, după reglementarea juridică a transportului alternativ, se impune a se interveni și asupra Legii nr.38/2003, pentru ca serviciul public reglementat de această lege să se desfăşoare în cele mai bune condiții, într-o piață concurențială reglementată corect”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul. 

Curse mai rapide și se reduce poluarea suplimentară

Una dintre modificările propuse de grupul de parlamentari este ca taximetriștii să poată circula pe benzile amenajate pentru autobuze. 

„Taxiurile pot circula în localităţi pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”, prevede proiectul legislativ. Exercitarea acestui drept va putea fi restrânsă de autoritățile locale doar în condiții excepționale, „dacă este grav perturbată circulația mijloacelor de transport în comun” – prevedere care elimină posibilitatea unor decizii administrative abuzive.

„Pentru un serviciu public de mai bună calitate, timpul necesar pentru o cursă fiind esențial pentru client, dar şi pentru a reduce poluarea suplimentară generată de aglomerarea, blocarea în trafic a mijloacelor de transport, în Europa taxiurile beneficiază de acces pe benzile speciale de transport în comun. Prin folosirea acestor benzi cetățeanul beneficiază de un serviciu rapid și confortabil, se diminuează blocajele din trafic în marile aglomerări urbane”, argumentează inițiatorii. 

Tariful de pornire, dublu față de costul cursei

Alte modificări ale legislației actuale vizează reglementarea tarifelor folosite şi a modalităților de plată, unde, de asemenea, s-a ținut cont „de realitățile pieței actuale, de eficientizarea activității de taximetrie când este vorba de distanțe scurte, în condiții dificile de trafic, a curselor pe timp de noapte, în afara localității, de concurența foarte mare generată prin reglementarea transportului alternativ”.

Spre exemplu, pentru ca taximetriștii să nu mai refuze cursele pe distanțe mici, tariful de pornire va putea fi „mai mare decât tariful de distanță (lei/km), dar nu mai mare decât dublul acestui tarif”.

Atât tariful practicat în interiorul localității, cât și cel aplicat în exteriorul localității de autorizare „se stabilesc obligatoriu pentru timp de zi și pentru timp de noapte”. 

 „Tariful de distanță pentru timp de noapte este mai mare cu cel mult 50% decât tariful de distanță pentru timp de zi. Tariful de distanță aplicat în exteriorul localității de autorizare este mai mare cu cel mult 50% decât tariful de distanță aplicat în interiorul localității de autorizare pentru timp de zi sau de noapte, după caz”, stipulează proiectul legislativ. 

Maşini deținute prin contract de închiriere sau de comodat

Proiectul de lege permite, totodată, folosirea maşinilor deținute în temeiul unui contract de închiriere sau de comodat, dacă aceste mașini respectă toate condițiile legale specifice pentru desfăşurarea activității de transport în regim de taxi.  

„Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se realizează numai cu autovehicule deținute de către transportatorii autorizați cu titlu de proprietate, ori în temeiul unui contract de leasing, de comodat sau a unui contract de închiriere”, prevede documentul.

Potrivit inițiatorilor, „este o modificare firească a Legii, Lege care în prezent, în mod greu de explicat, permite doar folosirea maşinilor deținute în temeiul unui contract de leasing sau de vânzare-cumpărare”. 

În modificările propuse, parlamentarii spun că au ținut cont și de modernizarea modalităților de comandă și plată a serviciului de taximetrie, astfel că, „pe lângă bătrânul taximetru care emite bonul-client plătit de către client în numerar, plata putându-se face în prezent și prin mijloace electronice, tip card bancar sau aplicație specializată”.

Totodată, stațiile ITP, care sunt autorizate deja de RAR, vor putea verifica îndeplinirea condițiilor tehnice impuse de lege pentru a obține Certificatul de agreare, certificat care „își va menține valabilitatea în temeiul verificării periodice a îndeplinirii condițiilor tehnice impuse la obținerea sa, prin efectuarea inspecției tehnice periodice a autovehiculului taxi de stațiile de inspecție tehnică”.

În ultimii ani, taximetriștii au protestat de mai multe ori în zeci de orașe din țară, cerând abrogarea legii care reglementează transportul alternativ pe motiv că le distruge afacerile. Una dintre nemulțumiri se referea tocmai la legislația care îi obligă să facă inspecția tehnică periodică a mașinilor o dată la 6 luni, în timp ce persoanele care folosesc aplicațiile pentru transport de alternativ fac aceeași verificare la doi ani.

În cazul transportului de persoane în regim de taxi, „copia conformă, numită autorizaţie taxi, se va atribui pentru prima dată pentru o perioadă de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depăşesc vechimea de 10 ani de la data fabricaţiei”, prevede proiectul de lege. 




 

×
Subiecte în articol: taximetristi linii speciale autobuz