x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Timişoara, sufocată de traficul greu

0
Autor: Tiberiu Kiss 17 Iul 2008 - 00:00
Timişoara, sufocată de traficul greu


REGLEMENTĂRI  ●  Centura este inclusă în sistemul de transport paneuropean
Cel puţin pe hîrtie, Timişoara va avea şosea de centură şi autostradă undeva în jurul anului 2011. Sună frumos, însă greu de realizat, avînd în vedere că, pînă acum, bănăţenii au avut parte doar de promisiuni şi de firme de construcţii total neserioase.



REGLEMENTĂRI  ●  Centura este inclusă în sistemul de transport paneuropean
Cel puţin pe hîrtie, Timişoara va avea şosea de centură şi autostradă undeva în jurul anului 2011. Sună frumos, însă greu de realizat, avînd în vedere că, pînă acum, bănăţenii au avut parte doar de promisiuni şi de firme de construcţii total neserioase.

Asta ca să nu mai vorbim despre întreruperile succesive la lucrările şoselei de centură, cauzate atît de dezorganizarea antreprenorului general, cît şi de lipsa banilor de la bugetul de stat. În concluzie, pînă la finalizarea lucrărilor, Timişoara se scufundă sub traficul de mare tonaj.

Realizarea şoselei de centură e concepută pe trei tronsoane distincte, aflate în diferite stadii de proiectare şi de execuţie. Deoarece şoseaua va fi inclusă în sistemul de transport paneuropean, ea trebuie să respecte reglementările în domeniu. Astfel, centura Timişoarei este concepută pentru viteza de 110 km/h şi va avea profil de autostradă. Asta înseamnă că pe ambele părţi vor fi prevăzute spaţii verzi, iar pe o distanţă de 100 de metri din axul şoselei nu este permis să se construiască nimic. În prima etapă, şoseaua de centură a oraşului de pe Bega a fost proiectată pe două benzi, iar după o refinanţare, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara a obţinut o extindere a lucrării pe patru benzi. În perspectivă, după finalizarea lucrărilor, vor exista şapte puncte în care şoseaua de centură se va intersecta cu penetraţiile spre oraş: pe Calea Lugojului, pe Calea Lipovei, pe Calea Aradului, pe Calea Torontalului, pe Calea Jimboliei, la intersecţia dintre Calea Şagului şi drumul spre localitatea Parţa, pe Calea Moşniţei. 

MARŞ FORŢAT. Tronsonul Calea Lugojului – Calea Aradului este deja în curs de realizare. Proiectarea a început în 1997 şi anul trecut s-a demarat execuţia acestei porţiuni. Costurile sînt acoperite din fonduri provenite de la Guvernul Japoniei şi se estimează că lucrările se vor finaliza anul viitor. Pe acest tronson se va realiza racordul cu drumul spre Aeroportul Internaţional Timişoara. Cel de-al doilea tronson, Calea Aradului – Calea Şagului, se află în stadiul de proiect. În urma unui parteneriat cu o firmă italiană, Idroesse Ingegneria, Guvernul Italiei a acoperit jumătate din costurile studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic al lucrării. Cealaltă jumătate este finanţată de Consiliul Local Timişoara şi de Consiliul Judeţean Timiş, în cote părţi egale. Studiul, realizat de firma italiană, a fost finalizat în cursul acestei primăveri. Odată realizată şi această porţiune a şoselei de centură, cele două tronsoane, Calea Lugojului – Calea Aradului şi Calea Aradului – Calea Şagului, vor asigura funcţionarea corectă a oraşului, descongestionînd traficul în Timişoara. De aceea, realizarea celui de-al treilea tronson, Calea Şagului – Calea Lugojului, nu este imperativă, ea reprezentînd o lucrare de perspectivă.

AŞTEPTĂRI MARI. Constructorul român, firma Romstrade, care a cîştigat licitaţia pentru finalizarea unei porţiuni a centurii Timişoarei, a demarat luna trecută procedurile pentru organizarea de şantier, iar pînă la finele lunii în curs îşi va monta şi propria staţie de preparat mixturi asfaltice. Partea de nord-est a centurii trebuie finalizată pînă în decembrie 2008. "Firma este deja în zonă, şi-a adus utilajele pentru organizarea de şantier, pentru a-şi realiza platformele necesare. Între timp se aprovizionează cu materialele necesare. Termenul licitat al lucrărilor este sfîrşitul anului 2008", a declarat Ioan Maliţa, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara. Cert e că dacă anul viitor această porţiune de ocolire a municipiului Timişoara va fi gata, astfel ca oraşul de pe Bega să poată beneficia măcar de un sfert de centură, care va lega DN 6 Lugoj – Timişoara de DN 69 Timişoara – Arad, o parte din problema traficului infernal din urbe ar fi rezolvată. Astfel, autocamioanele, care vin dinspre Lugoj, nu vor mai fi nevoite să traverseze toată Timişoara pentru a putea ajunge la Arad. Pînă una-alta, pînă la realizarea completă a inelului de centură, camioanele vor mai consuma mult carburant sub geamurile bănăţenilor.

VIITORUL SUNĂ BINE. Ioan Maliţa a mai spus că "s-a întocmit studiul de fezabilitate pentru alte tronsoane ale centurii Timişoarei, pe relaţia DN 69 Arad – DN 6 Sînicolau Mare, DN 59A Jimbolia pînă la Strada Polonă. De asemenea, este în derulare execuţia studiului de fezabilitate pentru tronsoanele Strada Polonă – DN 59 Reşiţa – DJ Timişoara-Buziaş, iar inelul se va închide pe DN 6". Banii pentru aceste lucrări, ce se preconizează a fi terminate în 2010-2011, există deja, ele beneficiind de fonduri europene, printr-un program de finanţare a variantelor de ocolire a oraşelor mari şi mijlocii. În afara fondurilor structurale, Ministerul Transporturilor a alocat pentru centura de ocolire a Timişoarei peste 100 de milioane de euro.  

Lungimea pentru care s-a primit finanţarea este de 25,4 km. Oricum, pînă la finalizarea completă a celor trei segmente ale inelului de centură, Timişoara va rămîne tot sub asediul traficului greu. Practic, în lipsa unei variante ocolitoare a oraşului de pe Bega, mii de tiruri şi camioane de mare tonaj sînt nevoite să traverseze zilnic oraşul. În momentul de faţă, artere precum Calea Buziaşului, Liviu Rebreanu, Calea Lugojului şi Aradului sînt blocate. La ora actuală, ca să străbaţi oraşul de la un capăt la altul e nevoie de circa o oră.

Probleme

Finanţarea ISPA pentru centura Lugoj a fost la un pas să se piardă. Directorul DRDP Timişoara spune că problema a fost la intrarea în DN 6 Lugoj-Timişoara: "Propunerea a fost să se facă pe teritoriul comunei Coştei, dar nici Primăria şi nici cetăţenii nu au fost de acord, cu toate că noi avem un aviz din 2002 de la fostul Consiliu Local Coştei, în baza căruia am dat drumul la proiect. Atunci, am decis ca această coborîre să se facă pe teritoriul Lugojului. Proiectul se va scoate la licitaţie, caietele de sarcini fiind deja puse în vînzare". Lucrările la varianta de ocolire a Lugojului vor începe în acest an, iar termenul de finalizare este 2010-2011. Pe de altă parte, judeţul Caraş-Severin va beneficia de mai multe trasee de ocolire decît Timişul, fiind în execuţie două variante: cea de la Mehadia şi cea de la Domaşnea. Ioan Maliţa a precizat că "cea de la Mehadia este gata în proporţie de 65%-70%, iar cea de la Domaşnea ar putea fi dată în funcţiune tot în acest an". La Plugova, varianta de ocolire va cuprinde şi un tunel de 800 de metri, acum DRDP Timişoara se află în faza de achiziţii de terenuri, iar cea de la Caransebeş este deja scoasă la licitaţie.
Citeşte mai multe despre:   special,   timisoara,   centura,   lugojului,   calea aradului,   calea lugojului

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021

Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021
Galerie Foto Referendumul pe Justiție, inițiat de Klaus Iohannis, odată cu alegerile europarlamentare din luna mai a anului 2019, dar și blocajul organizat asupra activității Parlamentului, prin boicotarea lucrărilor...

Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime

Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime
Galerie Foto Secția pentru Procurori de la CSM a decis, săptămâna aceasta, să-i prelungească delegarea procurorului Mihai Prună, fratele fostului ministru tehnocrat al Justiției, Raluca Prună, în funcția de procuror-șef...

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală
Galerie Foto Executivul condus de Ludovic Orban a aprobat, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, nota de fundamentare pentru alocarea a peste 126 de milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile, în ve...

Capii SRI dau lecții de politică și administrație

Capii SRI dau lecții de politică și administrație
Actualul ambasador al României în Statele Unite ale Americii, fost director al Serviciului Român de Informații, George Cristian Maior, are asigurat un post de profesor universitar la Școala Superioară de Studii...

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului
Popești-Leordeni, așezare în sud-estul Capitalei. Populație: 42.468 de locuitori. Cazuri confirmate SARS-CoV-2 în ultimele două săptămâni: 405 persoane. Rata de incidență: 9,54 la mia de locuitori. Decizie...

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei
Durerile de spate reprezintă cauza celor mai multe consultaţii la medici, ele produc cele mai multe concedii medicale în lumea largă. Acea poziţie ca a pruncului în burta mamei ajută pentru relaxarea spatelui și...

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”
Galerie Foto Fiul patronului de la Mira Telecom, o entitate abonată, de ani buni, la contracte grele cu instituțiile din zona siguranței naționale, livrează, pentru Poliția de Frontieră, începând cu 9 noiembrie, dispozitive...

Cu semnătură, pe moarte călcând

Cu semnătură, pe moarte călcând
Galerie Foto „Refuz transportul la spital, îmi asum toate riscurile şi consecinţele, inclusiv decesul”.  Observaţia scrisă cu pixul transformă fişa de caz COVID într-un fel de certificat de deces. Pe care pacientul...

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane
Galerie Foto Din cei 326 de deputați care își încheie mandatul de parlamentar luna viitoare, 180 au datorii pe persoană fizică, cumulate, în cuantum de nu mai puțin 63.726.506,51 de lei. Creditorii, ca...

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”
Galerie Foto Jurnalul vă propune vineri o carte specială pentru iubitorii dramaturgiei, dar și pentru cei care vor să descopere un gen plin de acțiune, replici spumoase, amuzante și profunde: „Teatru”, de Sidonia...

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime
Galerie Foto Clotilde Armand a anunțat, ieri, pe contul său de socializare, că a demis conducerile a trei direcții din cadrul Primăriei Sectorului 1, din Capitală. Printre structurile decapitate se numără și Poliția...

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament
Profesorul doctor Horaţiu Moldovan a condus şi conduce secţii importante de chirurgie cardio-vasculară. A făcut inovaţii în tehnicile de chirurgie cardiacă, în disecţia acută de aortă, în anevrismele de...

ATI în flăcări, la Piatra Neamț. Tragedii la indigo, din cinci în cinci ani

ATI în flăcări, la Piatra Neamț. Tragedii la indigo, din cinci în cinci ani
Galerie Foto Incendiul de la Spitalul de Urgență din Piatra Neamț, unde, sâmbătă, și-au pierdut viața zece pacienți Covid-19, internați la Terapie Intensivă, ar fi pornit de la instalația de alimentare cu energie...

Bilanț la sfârșit de mandat. Jumătate dintre senatori termină legislatura cu datorii de peste 32 de milioane de lei

Bilanț la sfârșit de mandat. Jumătate dintre senatori termină legislatura cu datorii de peste 32 de milioane de lei
Galerie Foto Alegerile parlamentare bat la ușă, teoretic scrutinul urmând să aibă loc pe data de 6 decembrie, iar actualul Legislativ își încetează mandatul pe data de 21 decembrie. La patru ani de când au fost aleși,...

Risc major. De ce grăsimea face ravagii în caz de COVID. Dr. George Sirețeanu: Obezitatea înseamnă, practic, un sistem imun sabotat

Risc major. De ce grăsimea face ravagii în caz de COVID. Dr. George Sirețeanu: Obezitatea înseamnă, practic, un sistem imun sabotat
Galerie Foto „Gras și frumos”, expresie atât de des folosită de părinții și bunicii noștri, nu doar că nu mai este de actualitate, ba chiar a devenit motiv de îngrijorare în vremuri de COVID. Grașii de azi sunt mai...
Serviciul de email marketing furnizat de