x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Tot românu’ e la mare, cu salariul din dotare

Tot românu’ e la mare, cu salariul din dotare

de Diana Scarlat    |    09 Aug 2010   •   00:00
Tot românu’ e la mare, cu salariul din dotare

Cine a zis că românii n-au bani să-şi petreacă în continuare măcar week-end-urile la mare în această vară? Salariile scad, preţurile cresc, rata şomajului se pregăteşte de noi recorduri, iar taxele şi impozitele ne-au dat lovitura sub centură, dar putem găsi întotdeauna soluţii pentru a profita de o bălăceală pe viu coloratul litoral românesc, pentru că inventivitatea românului moare ultima.



Peste 750.000 de turişti pe litoralul românesc este doar o estimare făcută pe baza gradului de ocupare a spaţiilor de cazare înregistrate, însă numărul real al turiştilor de week-end este mult mai mare de obicei, mai ales atunci când se anunţă caniculă şi tot boboru' fuge la mare cum poate. Ingredientele unui week-end la mare cu bani puţini sunt: o maşină care-şi împarte costul carburantului la cinci pasageri, făcând un drum dus-întors de aproximativ 50 de lei; un cort (indiferent cine este proprietarul, pentru că într-un banal cort de două persoane pot încăpea foarte bine şi patru, spre cinci locatari de criză, sub formă de sandviş); tupeu pentru cei care-şi permit să ia trenul cu gaşca şi apelează la serviciile "naşului", reducând costul călătoriei la mai puţin de jumătate, iar de restul, conserve la pachet, bere la bidon şi multă imaginaţie, ca-n vremea împuşcatului.

Şi uite-aşa, drumul spre mare este populat cu toate categoriile sociale, de vineri până luni, iar nisipul fierbinte al plajelor mai mult sau mai puţin amenajate se colorează pestriţ. Unii doritori de bălăceală renunţă chiar şi la confortul minim al unui loc de cazare la gazdă sau la cort, mergând pe litoralul binefăcător cu Dumnezeu înainte, iar dacă la faţa locului nu găsesc nici o soluţie salvatoare, se culcă liniştiţi pe plajă, pe o masă într-un bar, sau în maşină, dacă fac parte din fericita categorie a posesorilor de autoturisme. Că doar nu s-au dus la mare ca să doarmă, iar mâncarea mai poate să aştepte câteva zile. Şi în felul ăsta, bugetul pentru un week-end pe litoralul românesc se poate reduce la câteva zeci de lei pentru un român cu pretenţii foarte mici, direct proporţionale cu bugetul familiei în anul de criză 2010.

La extrema cealaltă se plasează fiţa maximă, care s-a dezvoltat şi ea tot direct proporţional cu adâncirea crizei, pentru că românu' cu belciug şi lanţ trebuie să-şi etaleze potenţa financiară în faţa fraierilor care-au rămas muritori de foame după amanetarea la FMI. Şi aşa au crescut decapotabile, jeepuri şi iahturi cu tocuri blonde, care să se potrivească în decor cu proaspetele hoteluri de fiţe răsărite pe plajă în Vama Veche, acolo unde până nu de mult se cânta la chitară în jurul focului, cu fundul pe nisip. Mamaia a devenit prea mică pentru multitudinea de posesori de fiţe, staţiunile celelalte sunt prea banale pentru nevoile lor, deci alternativa este invadarea spaţiilor până nu de mult libere de tocuri cui, bluziţe roz şi cefe groase cu lanţuri strălucitoare de câine manelist.

Pentru românii din categoria de mijloc, nici total lipsiţi de finanţe, nici cu fiţa până la cer, drumul spre mare poate fi făcut cu mijloacele de transport în comun, dacă nu există nici un prieten cu maşină. Asta înseamnă că trebuie să se facă alegerea între autocar şi tren, diferenţa între cele două fiind că trenul şi-a făcut de ani buni obiceiul să întârzie câteva ore, iar preţul biletului tocmai s-a mărit cu 10%, posibilitatea de a cumpăra bilet întreg fără loc fiind foarte mare, mai ales pentru cei care se hotărăsc în ultimul moment să plece la mare, pe când autocarele oferă condiţii decente şi ajung mai repede la destinaţie. De exemplu, de la Bucureşti la Constanţa, cu trenul de noapte, biletul costa, până la scumpirea cu 10%, 45,8 lei la clasa a doua şi doar cu 2 lei mai puţin pentru cei nevoiţi să călătorească în picioare, pe hol, de la ora 1:45 până spre 7 dimineaţa în loc de 5:27, cum anunţă "Mersul trenurilor", în timp ce preţul unui bilet de autocar este de 55 de lei pentru o călătorie de trei ore şi jumătate, cel mult patru, dacă drumul e prea aglomerat.

Până acum trei ani exista un faimos personal Bucureşti-Constanţa, de care putea profita tot românu' fără fonduri de vacanţă, însă trenul a fost scos din circulaţie după ce Jurnalul Naţional l-a invitat la o plimbare pe fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu, ca să-i arate cum se circulă în condiţiile în care se vând bilete "fără număr" pentru acel tren, iar oamenii urcă din mers, aruncându-şi copiii, bagajele şi nevestele pe geam, de pe peron în tren, ca să poată ocupa un loc. În 2007 s-a găsit o soluţie de suplimentare cu vagoane şi chiar cu încă un tren, însă anul următor s-a hotărât renunţarea la el, ca să nu mai aibă ministerul şi CFR-ul bătăi de cap. Acum există numai varianta rapidului Bucureşti-Constanţa pentru cei care pleacă noaptea, pentru că singurul accelerat mai convenabil nu circulă în sezon.

Tot românu' obişnuit, dacă pleacă în grabă spre mare şi nu ştie cum să-şi rezerve un loc de cazare, e întâmpinat la destinaţie de lumea pestriţă a agitatorilor de chei, cu pancarte care arată că ştiu ei mai bine nişte locuri în care turistul de week-end ar putea să doarmă liniştit. În faţa gării Constanţa, şoferii de ocazie stau zi şi noapte la pândă, racolând şi pasagerii trenurilor şi pe cei ai autocarelor. Le promit reduceri substanţiale de preţ, comparativ cu taximetriştii acreditaţi, şi locuri minunate de cazare contra cost. "De-aici până la Vama Veche vă iau un milion două sute. Dacă luaţi taxiu' vă ia ăştia şi cinci milioane, că vă bagă aparatu, cu maimuţe pe telefon - că noi aşa le zicem - şi încarcă de n-ai bani să plăteşti.

Eu vă iau 25 de lei până la Costineşti sau 50 de lei până la Mamaia, că e mai aglomerat, da' ăia cu taxiuri vă ia un milion jumate", mi-a explicat un nene binevoitor vineri noapte, în parcarea din faţa gării Constanţa. De evaziune fiscală n-a auzit nimeni în tot judeţul, iar dacă unii taximetrişti de ocazie sunt corecţi în privinţa negocierilor cu clienţii, pentru tot ce se întâmplă după aventura cu şoferii care dansează pe maneaua din maşină în parcarea din faţa gării, vinovaţi nu pot fi decât cei care se lasă înşelaţi de necunoscuţi.

Trecând de aventurile legate de drum sau de cazare, boboru' ajunge în cele din urmă pe plajă, cu mic, cu mare. Dacă până anul trecut se mai observau cât de cât diferenţele între nordul şi sudul litoralului, Mamaia şi Vama Veche reprezentând cele două extreme ale turismului la mare, 2010 a adus schimbări substanţiale, sub formă de uniformizare, astfel încât nu-ţi mai dai seama exact dacă ai ajuns în Vamă sau la Mamaia, Eforie Nord, Costineşti ori Neptun. În locul corturilor de pe plaja din Vama Veche au răsărit umbreluţe de stuf şi şezlonguri, în locul nisipului a crescut asfalt proaspăt, iar hipioţii au fost înlocuiţi cu ultimele modele de Porche. Focurile de tabără mai există pe plajă (ilegal de altfel), dar cu greu mai amintesc de Vama Veche.

Şi pentru că nu era suficient, tot pe plaja din Vamă au apărut, pe lângă vânzătorii de seminţe, scoici lăcuite şi porumb fiert, maşinuţele viu colorate cu portavoce care anunţă nici mai mult, nici mai puţin decât mare circ pe plaja din 2 Mai. Blasfemie! Sudul extrem al litoralului a devenit astfel la fel de manelistic ca şi restul ţării, iar culorile plajei o demonstrează în fiecare zi. Circul era tot ce mai lipsea din 2 Mai şi Vama Veche. Şi parapantele motorizate, pentru fiţe mai mari decât prevede legea. Posesorii lor permiţându-şi să ridice praful de pe plajă şi să-şi marcheze teritoriul, deşi toţi ceilalţi turişti ar trebui să aibă drepturi egale cu ei, chiar dacă nu posedă acelaşi buget.

În turismul de week-end, de obicei graba se combină cu fiţa şi cu inconştienţa, iar din ecuaţia asta rezultă accidente grave, nervi, pagube multiple şi, din păcate, uneori, pierderi de vieţi omeneşti. La începutul week-end-ului s-a înregistrat şi un record de viteză, un şofer fiind surprins de radar circulând cu 248 de kilometri pe oră pe Autostrada Soarelui. Şoferul este bucureştean - cum altfel? A fost oprit de poliţişti şi i s-a suspendat permisul pentru 90 de zile, primind "cadou" şi 9 puncte penalizare. La plecarea spre mare drumul a fost aglomerat încă de vineri seară, atingând apogeul sâmbătă dimineaţă, când cozile la staţiile de taxare se întindeau pe câţiva kilometri, însă nu au fost blocaje, singurul incident înregistrându-se pe celălalt sens de mers, din cauza unui accident provocat de un tir care s-a răsturnat, blocând circulaţia aproape zece ore.

×
Subiecte în articol: special