Inchiderea celei mai importante uzine braşovene, una din perlele industriei naţionale pe vremea lui Ceauşescu, ameninţă să scoată in stradă bruma de muncitorime care a mai rămas in Braşov.
Ultimii 1.900 de muncitori pleacă in aceste zile de pe platforma industrială şi ingroaşă cozile de la Oficiul Forţei de Muncă, pentru a-şi inregistra salariile compensatorii şi ajutorul de şomaj.
PREJUDICIU. Singurii caştigători ai decesului oficial al producătorului naţional de tractoare răman politicienii braşoveni, cei care au smuls in 2002 prin decizii politice modulele cele mai rentabile ale uzinei, după care le-au falimentat, iar activele viabile, terenuri şi clădiri, au fost vandute la preţuri de cateva ori mai mari decat au costat la privatizare. Bugetul de stat a fost prejudiciat astfel cu aproape 1.000 de miliarde de lei vechi. Intre timp, grupurile de interese din jurul Primăriei Braşov se pregătesc pentru scoaterea la licitaţie a terenurilor şi clădirilor uzinei, intinse pe aproximativ 120 de hectare in intravilanul municipiului. Chiar Ioan Neculaie şi Gigi Becali şi-au declarat intenţia de a cumpăra Tractorul, in primul rand ca afacere imobiliară, apreciată, după primele estimări, la 250 de milioane de euro.
SECŢII VANDUTE APROAPE GRATIS. De departe, cel mai favorizat in procedura de achiziţii de module ale uzinei Tractorul este Ioan Olaru, fost membru al conducerii municipale a PSD Braşov. Cu sprijinul indirect al vicepreşedintelui naţional al PSD, deputatul Constantin Niţă, Olaru şi-a adjudecat prin interpuşi trei secţii din Tractorul, fiecare la preţul unui apartament. Stocurile de piese, terenurile şi halele de producţie valorau milioane de euro. Este vorba de Scudiver SA, Prorem UTB şi AWE SA. Imediat după preluare, Olaru a transferat terenul şi capacităţile de producţie ale Scudiverului la o firmă nou infiinţată, SUDV, deşi activele se aflau sub sechestrul Finanţelor Publice, lăsand vechiul modul fără active, dar cu 260 de miliarde de lei vechi datorie. Au urmat cercetări penale asupra directorului interpus, Romulus Verzea şi asupra directorului adjunct al DGFPCFS, Paul Lică. Cum relaţiile lui Olaru se intindeau şi la Parchetele braşovene, cercetările au intrat intr-o ceaţă deasă, cu slabe şanse de finalizare in justiţie. O altă secţie a fost cumpărată de Olaru printr-un interpus, Gheorghe Munteanu, rudă şi director la grupul de firme al lui Olaru, Oligopol. Văzand că intră in cercetări penale, Munteanu renunţă la conducerea Prorem UTB in favoarea lui Romulus Racoviţă. In final, modulul este falimentat, nu inainte ca Ioan Olaru să vandă, prin firma sa Niolan SRL, o hală a uzinei cu 11 miliarde către ICCO Computers. Pe intreaga secţie insă, adică teren şi trei hale, achitase 3,9 miliarde de lei vechi. Proremul a revenit la AVAS, fără active insă, dar cu 200 de miliarde de lei datorie către bugetul de stat. O soartă similară a avut şi AWE SA, un alt modul al lui Tractorul UTB preluat de Olaru prin Olteanu Adrian, care, după vanzări şi inchirieri de hale de producţie, a fost scos la vanzare de Finanţele Publice Braşov pentru datorii de 65,5 miliarde de lei vechi. Ioan Olaru a devenit astfel coşmarul Finanţelor Publice braşovene, inregistrand la data de 2 martie 2007 nu mai puţin de 610 miliarde de lei vechi datorie la bugetul de stat pe toate cele 12 firme ale sale, din care patru, legate de Tractorul, pe care refuză să le plătească, avand cu Finanţele 14 procese comerciale şi penale pe rol.
FINUL PREŞEDINTELUI. Nici Marius Rădăcină, ruda lui Constantin Niţă, nu s-a descurcat mai bine la Tractorul. După ce a preluat şi el un modul sub privirile ingăduitoare ale naşului său, Frimut SA, la preţ modic, fostul purtător de geantă al deputatului a acumulat 20 de miliarde de lei vechi datorie la bugetul de stat. Un alt vicepreşedinte al PSD Braşov, Emil Niţă, a achiziţionat şi el, sub oblăduirea partidului, SC MUM UTB SA, cu care a reuşit performanţa de a acumula 213,8 miliarde de lei datorie la stat şi 17 procese cu Finanţele Publice. A transferat la timp insă comercializarea produselor modulului respectiv pe SC MUM Export SRL, care ii aparţine in intregime, in cazul in care modulul respectiv va fi falimentat.
NEGAŢII IN LANŢ |
Intrebat despre mersul modulelor uzinei Tractorul, ajunse in faliment, dar cu datorii la stat care ating aproape 1.000 de miliarde de lei vechi, şeful PSD Braşov, Constantin Niţă, a negat in stilul caracteristic: "Nu am nici o legătură cu aceste privatizări, Olaru nu este asociat cu mine şi este treaba acelora care au preluat modulele. Să nu uităm că le-au preluat cu datorii către stat". La randul său, Ioan Olaru a declarat unui post local de televiziune: "Am făcut eforturi să punem pe picioare aceste secţii şi să dăm oamenilor din Tractorul de lucru. Nu este vina noastră că s-au acumulat aceste datorii. Direcţia Finanţelor Publice ne-a impiedicat in activitate, dar ne judecăm", spune Olaru, care in schimb şi-a ridicat hotelul Royal in Poiana Braşov, deşi nu catadicseşte să plătească cele 610 miliarde de lei datorie către stat. |
Citește pe Antena3.ro