x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Uluitor! Coandă nu a fost niciodată pilot!

0
Autor: Cristinel C. Popa 19 Iun 2012 - 19:31
Prima testare a avionului cu reactie era sa-l coste viata pe inventatorul sau, romanul Henri Coanda, care s-a izbit cu aparatul de un zid, la Paris.

Dincolo de problemele tehnice, accidentul poate ca nu s-ar fi produs daca Henri Coanda ar fi fost "omul potrivit, la locul potrivit". Din pacate, pana la acel moment, Coanda nu mai urcase intr-un avion, nici macar ca simplu pasager. Ce-i drept, in 1910, numarul pilotilor din lume era destul de redus si savantul roman, pe atunci in varsta de numai 24 de ani, nu avea rabdare sa astepte pana putea beneficia de serviciile unuia.

Asadar, si-a riscat viata, pentru a demonstra ca marea sa inventie, avionul cu reactie, functioneaza. Pietonul savant a condus atunci aparatul de zbor pe care l-a conceput, dar n-a capatat vreodata brevet pentru conducerea aparatelor de zbor.

Omul de stiinta care a inventat aparatul de zbor fara elice si farfuria zburatoare (aerodina lenticulara, cum a botezat-o) spunea ca n-are timp sa piloteze. La ceva vreme dupa ce a efectuat primul zbor al unui avion cu reactie din lume a spus: "N-am mai incercat sa pilotez, si nici nu era util ca eu sa pilotez, astfel ca faptasul primului zbor cu reactie din lume nu are brevet de pilot. In locul hartiei panzate cu parafe si sigilii atestatoare, eu am insa hrisovul autenticului, inscris fara slove, pe fundalul cerului, parafat de fapte".

Savantul roman aminteste de peripetiile prin care a trecut in timpul acelui zbor in premiera mondiala, atunci cand a fost chiar la un pas de a-si pierde viata. "Celor doi amici, Gabriel Voisin, constructorul primelor avioane franceze in serie, care a pus bazele industriei aeronautice din tara sa, si Breguet, ajuns si el mai tarziu un mare producator in constructiile aeronautice de pe piata mondiala, care ma insotisera acolo, la campul de la Issy les Moulineaux, le-am spus, cunoscand si ei ca nu sunt pilot si ca nu zburasem inca niciodata, nici chiar ca simplu pasager: «Voi incerca sa ma plimb putin pe teren». Ceata se risipise… Am inceput acest lucru luand loc in mijlocul aparatului… Am pornit motorul, dar vai, flacarile care ieseau din amandoua partile din cele doua ajutaje de reactie erau pe atat de puternice, incat temperatura o simteam foarte tare. M-am hotarat in acele momente dificile sa acopar aceste flacari dedesubt si pe deasupra cu doua placi de mica… In loc sa iasa, de-a dreptul, direct, flacarile jeturilor au inceput sa se abata pe deasupra fuzelajului. Fuzelajul era din lemn, iar eu ma aflam in mijlocul aparatului. Situatia devenea disperata si am fost cuprins de teama; de aceea am fost preocupat sa reduc flacarile, incetul cu incetul, si sa le aduc inapoi, catre exteriorul fuzelajului", povesteste Coanda.

Preocupat cu indreptarea acestor mici neajunsuri, savantul nu si-a dat seama ca aparatul sau se ridicase deja de la sol. "Doar am ridicat capul si am vazut ca nu mai eram pe pamant. In acelasi timp mi-au aparut zidurile imprejmuitoare ale Parisului… care veneau cu viteza enorma asupra mea. Si-atunci iar mi s-a facut frica, incat cu gandul numai la salvarea mea, la evitarea unei coliziuni cu acele ziduri, la prevenirea catastrofei ce parea iminenta, am tras de manere, facand practic ceea ce in teorie se numeste reducerea motorului. Cu toate ca am avut fante la bordul de atac am pierdut viteza si am alunecat pe o aripa; in contact cu solul, avionul meu fara elice a avut acelasi trist sfarsit ca aparatul de dimensiuni reduse pe care-l incercasem candva pe dealul Arsenalului din Bucuresti… a cazut si a luat foc. Noroc ca in acele timpuri carlinga nu era capotata, iar eu n-am apucat sa ma prind in vreo centura, astfel ca am fost proiectat in afara. Aparatul, bineinteles, a ars. Iar eu am scapat numai cu unele leziuni corporale si cu fracturi la antebrat. Ei, dar avionul, acel avion fara elice existase si zburase. Asta era esentialul – totul! De atunci am strabatut in zbor pamantul, in lungul si de-a latul lui, dar numai ca pasager. N-am mai incercat sa pilotez si nici nu a fost necesar. Imi lipsea timpul, mereu insuficient in viata mea….", incheia Coanda povestea primului si ultimului sau zbor in calitate de pilot cu cea mai mare realizare a sa: avionul cu reactie.

 



Mai multe titluri din categorie

Entitățile controlate, în trecut, de Vasile Dîncu și Violeta Alexandru prestează, la pachet, un contract pentru Parchetul General

Entitățile controlate, în trecut, de Vasile Dîncu și Violeta Alexandru prestează, la pachet, un contract pentru Parchetul General
Galerie Foto Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) și Asociația Institutul pentru Politici Publice (IPP) au fost contractate, împreună,  de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justi

Moș Crăciun a venit, anul acesta, mai devreme, la Poliția de Frontieră, prin achiziții de 12 milioane de lei 

Moș Crăciun a venit, anul acesta, mai devreme, la Poliția de Frontieră, prin achiziții de 12 milioane de lei 
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și-a făcut, în ajunul Sărbătorilor de iarnă, cadouri constând în dotări de ultimă generație. Este vorba despre echipamente cumpărate la începutul și la...

Primăria lui Nicușor Dan își curăță terenurile de gunoaie cu o firmă acuzată de Parchet că a deversat deșeuri în râul Argeș

Primăria lui Nicușor Dan își curăță terenurile de gunoaie cu o firmă acuzată de Parchet că a deversat deșeuri în râul Argeș
O afacere de peste 7,4 milioane de lei a fost parafată, la sfârșitul lunii trecute, de Primăria Capitalei, pentru evacuarea de pe terenurile private ale municipalității a unor deșeuri rezultate din construcții,...

Misterul rivalității dintre Macedonski și Eminescu

Misterul rivalității dintre Macedonski și Eminescu
Galerie Foto Alexandru Macedonski a trăit, fără îndoială, o viață tumultuoasă în care a cheltuit mai mult decât îl țineau buzunarele. A fost, ca cetățean, colțos, înfășurat în aere aristocrate, avid după recunoaș...

SPP s-a dotat, înainte de Ziua Națională, cu aplicații informatice în valoare de peste 20 de milioane de lei

SPP s-a dotat, înainte de Ziua Națională, cu aplicații informatice în valoare de peste 20 de milioane de lei
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază, instituția care se ocupă cu protejarea demnitarilor, cheltuie peste 20 de milioane de lei pentru dotări hardware și software. 16 loturi ale unui contract-cadru au fost atribuite,...

Marea Unire din 1918, în plină molimă. Mărgele din usturoi, în loc de mască 

Marea Unire din 1918, în plină molimă. Mărgele din usturoi, în loc de mască 
Unul dintre cele mai importante momente din istoria românilor, cel în care Marea Adunare de la Alba Iulia a votat unirea Transilvaniei cu România, la 1 decembrie 1918, a avut loc tot în timpul unei pandemii, şi...

EXCLUSIV. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, declarații tulburătoare: „Azi suntem obligați să fim mici, fiindcă nu mai avem oameni de stat și nici strategie națională”

EXCLUSIV. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, declarații tulburătoare: „Azi suntem obligați să fim mici, fiindcă nu mai avem oameni de stat și nici strategie națională”
Galerie Foto Prilejuit de Ziua Națională a României, dialogul cu istoricul Ioan-Aurel Pop, președinte al Academiei Române și una dintre puținele voci limpezi și neatârnate ale prezentului nostru răscolit de incertitudini,...

Viața politică și luptele pentru guvernare în anul Marii Uniri și asemănările epocii cu războaiele de astăzi pentru putere

Viața politică și luptele pentru guvernare în anul Marii Uniri și asemănările epocii cu războaiele de astăzi pentru putere
Istoria este rotundă și se repetă, este o un proverb popular. Proverb care se aplică, pare-se, ad-litteram când vorbim despre politica din România. Între ianuarie 1918, anul Mari Uniri, și sfârșitul anului...

Muzeul Național al Revoluției Anticomuniste va fi gata, în doi ani, la Timișoara și costă 1,1 milioane de euro

Muzeul Național al Revoluției Anticomuniste va fi gata, în doi ani, la Timișoara și costă 1,1 milioane de euro
Ministerul Culturii a finalizat, la mijlocul acestei luni, licitația privind atribuirea unui contract referitor la elaborarea documentației și execuția lucrărilor pentru amenajarea, la Timișoara, a Muzeului...

Exclusiv: Black Friday la Poliție. Spirala chestorilor, de Ziua Națională

Exclusiv: Black Friday la Poliție. Spirala chestorilor, de Ziua Națională
Galerie Foto A fost „Black Friday” la avansări în grad, de Ziua Națională a României. In acest an, printre cei propuși la grade înalte se numără personaje ciudate: un chestor in cadrul Ministerului de Interne - abonat...

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...
Serviciul de email marketing furnizat de