x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Un "Detroit" al Europei in Slovacia

Un "Detroit" al Europei in Slovacia

25 Iun 2004   •   00:00
Un "Detroit" al Europei in Slovacia

SPECIAL

Intentia localitatii slovace Trnava de a se conecta la economia globala nu le cade bine fermierilor care traiesc la periferia acestui oras. Anul viitor, ei vor fi fortati sa plece, iar locuintele lor vor fi demolate cu ajutorul buldozerelor, pentru a face loc unei fabrici de automobile noi, scrie International Herald Tribune, preluat de Rador.
MARINA CONSTANTINOIU

Pentru cele 123 de persoane care alcatuiesc o comunitate de agricultori, in apropierea unui complex de cladiri prafuite, Trnava a constituit singurul loc in care si-au dus viata. Autoritatile locale insista asupra faptului ca este un "troc" avantajos: fermierii vor primi locuinte noi, orasul va avea o fabrica in valoare de 840 de milioane de dolari, care va oferi locuri de munca pentru un numar de 3.500 de muncitori.

Investitorii straini au ales

Slovacia, care a aderat la Uniunea Europeana la 1 mai, impreuna cu alte noua state, s-a transformat dintr-o tara considerata ca avand o economie ramasa in urma, in cel mai avid si mai ambitios viitor membru in UE. Bataioasa, sarguincioasa si neinduplecata in eforturile sale de a atrage investitii straine, Slovacia a reusit ca, in ultimii doi ani, sa atraga doi giganti din domeniul constructiilor de masini, Peugeot Citroen si Kia Motors - din Coreea de Sud. In aceasta competitie, Slovacia a iesit invingatoare in detrimentul Poloniei, Republicii Cehe si Ungariei, in ciuda popularitatii acestor state, a economiei lor mai bine dezvoltate si a experientei in domeniul constructiilor de masini.

Salarii in crestere

Volkswagen are deja o fabrica importanta la Bratislava, capitala Slovaciei. Cand toate cele trei fabrici vor functiona la sfarsitul lui 2006, Slovacia, tara cu 5,4 milioane de locuitori, va produce anual 850.000 de automobile - cea mai mare productie inregistrata intr-o tara din Europa Centrala si cea mai mare pe cap de locuitor din lume. "Vom deveni un "Detroit" al Europei", a declarat Jan Korecky, editorul revistei Auto Motor Sport, cu sediul la Bratislava care, dintr-o data, are numeroase subiecte pe care sa le abordeze in paginile sale.

O parte din succesul Slovaciei se datoreaza avantajelor economice, asupra carora detine insa putin control si care s-ar putea dovedi efemere. Salariile sunt considerabil mai mici, spre deosebire de Polonia, Republica Ceha si Ungaria, desi competitia pentru muncitori la noile instalatii de asamblare va duce, in mod sigur, la cresterea salariilor, lucru care se va intampla si datorita calitatii de membru UE a Slovaciei.

Bucurosi de oaspeti

Europa Centrala a fost destinatia preferata de investitorii straini timp de peste un deceniu. Polonia a acumulat 38,5 miliarde de dolari in investitii directe in perioada 198—2002; Ungaria, 22,5 miliarde de dolari. Dar Slovacia, mai noua in "bransa", s-a dovedit mai nerabdatoare. Ea a oferit celor doi producatori de masini, Peugeot si Kia, o serie de atractivitati la standarde cat se poate de convenabile: teren pentru constructia fabricilor, finantarea constructiilor, subventii pentru instruirea fortei de munca si regim fiscal favorabil.

Meciar vs Dzurinda

O data cu independenta obtinuta in 1993, Slovacia, ruda saraca a Republicii Cehe, s-a izolat si mai mult. Ignorata de investitorii straini, economia Slovaciei a cunoscut un decalaj fata de statele vecine. In 1997, aproape de sfarsitul intunecatului mandat al lui Vladimir Meciar, Slovacia a beneficiat de numai 84 de milioane de dolari investitii straine directe, comparativ cu 1,2 miliarde de dolari de care a beneficiat Cehia, 1,7 miliarde, Ungaria, si 3 miliarde de dolari, Polonia. In 1998, cand Mikulas Dzurinda a preluat mandatul, Guvernul sau de centru-dreapta a revizuit sistemul de pensii si de sanatate, a destins piata muncii aflata intr-un stadiu de blocaj si a introdus o taxa fixa de 19 procente pentru corporatii si persoane fizice. Fiscalitatea din Slovacia a atras in cea mai mare masura atentia, in special printre analistii din Europa Occidentala, care afirma ca, in prezent, aceasta tara fosta comunista este mai flexibila in ceea ce priveste taxele, spre deosebire de Germania sau Franta. "Slovacia a devenit favorita din Europa Centrala", a declarat Ben Slay, directorul centrului regional al Programului de Dezvoltare al Natiunilor Unite, din Bratislava.

Pentru localitatea Trnava, care numara 70.000 de locuitori, fabrica de automobile va constitui un eveniment care o va transforma. In afara celor 3.500 de locuri de munca pentru muncitori, vor exista alte 1.500 de locuri de munca noi, intr-un parc industrial adiacent pentru furnizori. In total, oficialii locali estimeaza ca fabrica va asigura intre 20.000-25.000 de locuri de munca. Rata somajului la Trnava este, in prezent, de 9%, fata de procentul de 15%, la nivel national.

Sarmul oficial, numai bun la vanatoare de investitori

In luna octombrie a anului trecut, cand o delegatie de la Kia Motors, afiliata a Hyundai Group, a vizitat Slovacia in cadrul unui turneu de prospectare a Europei Centrale, Guvernul slovac nu a pierdut ocazia. Autoritatile de la Bratislava i-au intampinat pe reprezentantii Kia cu limuzine marca BMW7 si i-a plimbat prin tara la bordul unor elicoptere. Ministrul Economiei, Pavel Rusko, si-a dat numarul de mobil sefului delegatiei, pentru cazul in care acesta ar avea nevoie de ajutor la nivel inalt. Premierul slovac, Mikulas Dzurinda, a fost gazda a patru dineuri, organizate la resedinta sa oficiala, oferite in cinstea oaspetilor.

La rascruce de drumuri

Pozitia geografica a Slovaciei, langa Austria si chiar la nord de Dunare, face ca aceasta tara sa fie asezata la rascrucea de drumuri a "Europei Mari". Bratislava se afla la doua ore de capitala austriaca Viena, mers cu masina, in timp ce Trnava, unde se va dezvolta fabrica Peugeot, se afla la o ora de mers cu masina pe o autostrada cu patru benzi.
×
Subiecte în articol: special slovacia