x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Un mort înseamnă 130.000 de dolari"

0
Autor: Mara Raducanu 19 Mar 2010 - 00:00
Dragoş Stoica/Jurnalul Naţional


Într-un interviu acordat Jurnalului Naţional, comisarul Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere, vorbeşte despre problemele din peisajul rutier românesc.

El susţine că, deşi cele 499 de radare de pe Loganurile de 30.000 de dolari sunt nedetectabile de conducătorii auto, la bugetul Poliţiei tot nu ajung bani, deoarece foarte puţine amenzi sunt plătite. Asta în condiţiile în care, potrivit unei analize a Băncii Mondiale, un mort într-un accident rutier costă 130.000 de dolari, iar un rănit grav - 13.000 de dolari. Ţinând cont că anul trecut s-au înregistrat 2.470 de decese, pierderea statului român în accidente rutiere este una uriaşă.

 

● Jurnalul Naţional: S-au pus în circulaţie noile radare. Performante şi nedetectabile. Mai multe amenzi, mai mulţi şoferi prinşi pe picior greşit. Să înţeleg că va creşte bugetul Poliţiei?

Lucian Diniţă: Trebuie spus un lucru esenţial. Acela că noul sistem are o dublă funcţie: de supraveghere şi de măsurare a vitezei. S-a vorbit la un moment dat că nu pot fi detectate de şoferi. Ba da. Dar timpul de reacţie nu mai există. În momentul în care funcţiunea de măsurare a vitezei depistează un astfel de caz, cu 30 de secunde înainte de declanşarea sistemului de înregistrare el îl are în cameră.

E ca la ruletă. Ocheşti şi după aia tragi. Îl ia în vizor, îi măsoară viteza şi abia după aceea începe să declanşeze. Detectorul detectează, numai că timpul de semnal care vine de la aparatul care măsoară viteza până la detector este foarte scurt. Aşa că cel de la volan este anunţat târziu. Detectoarele nu mai au nici un fel de eficienţă vizavi de chestia asta.

 

Amenzile nu se plătesc!

● S-au distribuit toate aparatele? Câte până în acest moment?

Nu. Deocamdată 299 din cele 499. Aşa cum vă spuneam, până la finele lunii vor fi distribuite toate aparatele. Şi atunci, sistemul va merge nonstop, adică pe supraveghere continuă, tip american, şi audio, şi video. Or, toată activitatea agentului de poliţie rutieră va fi monitorizată de acest aparat. Ce înţelegeri să mai faci? Că dacă găseşti pauze în sistemul de înregistrare va trebui să le justifici. Mai mult, utilizarea acestui sistem va folosi şi ca probatoriu pentru curse ilegale, ultraje împotriva poliţiştilor, conducere fără permis, cu martori cu tot.

 

● E greu de folosit sistemul, oamenii legii s-au obişnuit cu el?

Chiar dacă în media au existat fel de fel de glasuri care s-au exprimat în mai multă sau mai puţină cunoştinţă de cauză că poliţiştii nu ştiu să folosească acest sistem, e fals. Noi de la începutul lunii ianuarie am pregătit operatori aici la Bucureşti, care ulterior au format la rândul lor alţi opertori. Aparatele vor merge în trei schimburi. Avem oameni pregătiţi să lucreze cu aparatul 24 de ore din 24.

 

● Ce se întâmplă cu vechile radare? Radare fixe mai sunt?

Vor funcţiona în continuare şi cele vechi. Da, mai sunt şi radare fixe pe DN 1. Sigur, acum încercăm să reluăm discuţiile în legătură cu radarele fixe, deoarece este şi un concept european şi un mijloc modern de supraveghere a traficului. Nu ştiu, există un trend al societăţii româneşti de neînţeles la un moment dat. Toată lumea doreşte siguranţă, toată lumea doreşte securitate, dar fără Poliţie, fără sisteme inteligente, fără nimic.

 

● Explicaţi puţin care este sistemul cu aceste amenzi. Banii intră la bugetul Poliţiei?

Am văzut la un moment dat că media a prezentat o iniţiativă a şoferilor, deşi eu am spus-o de câteva ori, noi nu suntem câinele cu pisica, ci noi încercăm să le protejăm vieţile, nu neapărat să dăm sancţiuni. Or, aici suntem noi greşit înţeleşi. În condiţiile în care un mort înseamnă 130.000 de dolari, iar un rănit grav - e vorba de un raport al Băncii Mondiale, nu sunt estimările mele - este 13.000 de dolari, ia vedeţi dumneavoastră 2.470 de morţi anul trecut înmulţiţi cu 130.000 de dolari şi vedeţi cât a pierdut statul român numai într-un singur an. 

 

Ca să nu mai vorbim de anii din urmă, când numărul accidentelor era şi mai mare. Şi atunci revenim la chestia cu amenzile. Sigur, sancţionarea se face ca şi până acum. Problema e că deşi sunt aplicate aceste amenzi majoritatea nu le achită. Nu mai este problema Poliţiei aici, dimpotrivă este o problemă pur fiscală. Iar după părerea mea, la Ministerul Finanţelor sau poate la nivel de Guvern, ar trebui să fie înfiinţată o instituţie care să recupereze aceste amenzi.

Poliţia aplică, dar nu se poate duce la uşa omului să-i ceară să-şi plătească amenda. În 2009, Poliţia Rutieră a dat vreo trei milioane de sancţiuni. Or, la trei milioane aplicate la o medie să mergem pe minim de 60 de lei, minimul amenzii, haideţi să vedem unde ajungem. Dacă facem o socoteală, gândiţi-vă câţi bani se strângeau la buget.

 

● Deci, într-un cuvânt, amenzile nu îi mai ating pe cei care încalcă legea...

Da, aşa este, amenzile nu mai sperie pe nimeni. Şi nu mai sperie şi fiindcă avem cele mai mici amenzi din Europa. Gândiţi-vă că 60 de lei înseamnă vreo 14 euro şi dacă mai ai şi posibilitatea să achiţi la jumătate, ajungi la 7 euro. Ăsta e un mare semn de întrebare.

 

● Dar uniforma mai impune respect?

Este o întreagă discuţie aici. Apropo de ce vorbeam, de condusul maşinii pe drumurile publice fără permis. Îţi permiţi în Germania aşa ceva? Nu! Şi vă spun şi de ce. În primul rând, legile sunt mult mai drastice. Pe lângă faptul că te condamnă, mai trebuie să munceşti vreo zece ani ca să plăteşti şi suma amenzii.

În America, aţi văzut undeva ca persoana oprită de poliţist să se dea jos din maşină la omul legii? Nu, pentru că în momentul în care te dai jos, este atentat la viaţa poliţistului. Scrie în legislaţie. Legislaţia rutieră în momentul de faţă trebuie să fie armonizată cu cea din alte ţări. Este vorba despre acea civilizaţie pe care alţii o au, iar noi nu. Haideţi să vedem în România.

Te opreşte poliţistul şi tu începi să te cerţi cu el. Încerci să-i explici conducătorului auto ce a făcut şi primeşti aversiune. Eu încerc un parteneriat cu societatea civilă pentru a civiliza rutier acest popor.

 

Strategie rutieră

● Ştiu că la un moment dat s-a vorbit de elaborarea unui strategii de siguranţă naţională. Mai e valabil proiectul?

Strategia rutieră a fost reluată şi există un grup de lucru în care am lucrat şi eu pe componenta de siguranţă rutieră care este în curs de elaborare. Urmează ca acest document să fie adoptat de Guvern. Însă durează, că este o strategie de siguranţă naţională într-un domeniu de mare importanţă, care nu poate fi făcută de pe o zi pe alta. Strategia îşi propune în primul rând o îmbunătăţire a educaţiei rutiere. Spre exemplu, reintroducerea patrulelor şcolare de circulaţie.

De asemenea, caravanele şcolare care îşi propun să educe din punct de vedere rutier copilul din mediul rural. Una din marile probleme care s-a pus în discuţie a fost recuperarea amenzilor. Şi încercăm să introducem un sistem apropiat de cel bulgar. Atunci când ţi se eliberează permisul de conducere, ţi se dă şi un cartonaş de contravenţii. În momentul în care poliţistul te opreşte pentru o încălcare, îţi reţine cartonaşul. Or, dacă la următorul control nu prezinţi cartonaşul respectiv, ţi se suspendă dreptul de a conduce pentru 30 de zile.

Poate că aşa vom face şi noi dacă la nivel guvernamental va fi adoptată strategia. În 2008, bulgarii au recuperat cu acest sistem două miliarde de euro din amenzi la regimul circulaţiei.

Citeşte mai multe despre:   special,   interviu,   sef,   politia rutiera,   lucian diniţă

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări
Galerie Foto Într-un document oficial emis, în data de 13 octombrie, de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, se arată că succesul luptei polițiștilor de penitenciare în lupta cu pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 rep...

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară
Galerie Foto Dr. Tarek Nazer, chirurg ortoped, este președintele Asociației Europene de Artroscopie și Chirurgie Minim Invazivă. Trăiește în România de 30 de ani. Avea 5 ani când familia lui s-a mutat din Siria la...

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a achiziționat două softuri informatice pentru testarea viitorilor agenți care urmează să păzească demnitarii în tehnici de condus a autovehiculelor instituției, dar și...

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”
Galerie Foto Cu sânge de bănățean curgând prin vene, Erwin Lucian Bureriu le-a făcut pe toate: profesor, jurnalist și secretar de redacție, biliotecar, proprietar de librărie, muzician, grafician, dar mai ales poet și...

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală
Există o polemică între reumatologi şi ortopezi, legat de când este bine să se implanteze o proteză în articulaţia suferindă: de la primele simptome, cum zic chirurgii ortopezi, sau mai târziu, după...

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!
Galerie Foto Diferențe majore între numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale, pentru toate subcategoriile de alegeri care însumează alegerile pentru autoritățile publice locale și numărul...

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc
Galerie Foto Nici nu s-a uscat bine tușul pe buletinele de vot de la alegerile locale care au avut loc în 27 septembrie, că proaspătul liberal, fost PSD-ist, Mihai Chirica, de la Iași, reales primar, a și atribuit un contact de...

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor
Galerie Foto Fata cea mare a lui Traian Băsescu și-a cooptat, cu o lună înainte de alegerile locale, soțul în cadrul companiei de consultanță pe care o deține. Odată cu intrarea lui Radu Petru Pricop în această...

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii
Galerie Foto Numit, prin semnătura lui Ludovic Orban și a Secretarului General al Guvernului Antonel Tănase, în funcția de consilier de stat, Eduard Andi Manciu, cel care conduce celebrul Grup de Comunicare Strategică, nu...

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi
De multe ori observăm că unii oameni se plâng de ochi, aceştia par chinuiţi, se înroşesc, lăcrimează, au mâncărimi. Multă lume crede că se pricepe și îndeamnă cu sfaturi greşite pe cel cu ochii în...

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor
Instituția condusă de Florin Cîțu a investit prețul unui apartament în București pentru achiziționarea unui sistem nou-nouț de supraveghere video, pe care urmează să-l monteze la sediul din Capitală al Centru...

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”
Galerie Foto Producătorii de confecții trag un semnal de alarmă: mulți români dau banii pe chinezisme de proastă calitate sau pe cârpe frumos colorate cu care își acoperă nasul și gura, în loc de măşti făcute din...

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ
Galerie Foto Documente explozive, aflate pe masa procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), arată că, în contabilitatea Ministerului Agriculturii, în 2008, când Dacian Cioloș a decis să...

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu
Galerie Foto Poliția Română a încheiat cu una dintre firmele înființate de grupul UTI, controlat de Tiberiu Urdăreanu, un contract de 1,3 milioane de euro, pentru realizarea unui registru special. Este vorba despre o...

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig
Lumea îşi pune singură diagnosticul când e vorba de plămâni. Cum tuşeşte puţin, omul se autodiagnostichează: „Am pneumonie”. Dar şi cei cu astm ridică glasul când vine sezonul rece.Interviu cu profesor...
Serviciul de email marketing furnizat de