Copiat dupa modelul rusesc âGAZ", ARO IMS âM-461" (M venind de la Muscel) a fost primul autovehicul de teren proiectat si construit cu o contributie importanta romaneasca. Exportul acestui produs, realizat intre anii 1965 si ""68 de fabrica de la Campulung, a facut ca sovieticii sa piarda piata socialista a masinilor de teren in favoarea modelului romanesc, strabunicul actualelor modele ARO.
Denumit si âZimbrul Carpatilor" automobilul ARO a fost proiectat initial ca un model imbunatatit al vestitelor modele auto de teren sovietice âGAZ-67" si âGAZ-MM". Primul rezultat cu influenta romaneasca s-a numit âIMS-57" care a devenit oficial si primul automobil de teren construit vreodata in Romania. Marca ARO a devenit cunoscuta in anul 1963 cand s-a proiectat, incercat si pregatit fabricatia automobilului âM-461". Un adevarat succes pentru acele timpuri, âM-461" a inceput sa fie produs in serie in anul 1964. Capacitate de productie a uzinei din Campulung ajunse-se la o impresionanta cifra, pentru acele timpuri, de 6.000 de automobile pe an. De remarcat faptul ca autovehiculul s-a bucurat de un real succes pe piata interna, fiind folosit mai ales de armata si de CAP-uri. Era un autovehicul robust, puternic, altceva decat cunoscuse Romania pana atunci.Sovieticii cu âbuza umflata"
Mult imbunatatite atat ca realizare cat si ca performante, autoturismele de teren âM-461" au fost fabricate pana in anul 1975 intr-un numar total de 80.233 de exemplare, din care 46.549 au fost exportate. Acestea s-au dovedit a fi cu mult mai bune decat tot ce produsese pana atunci URSS pentru piata autovehiculelor de teren. Cu un design militar, care denota putere si robustete, âM-461" a inceput sa devina cel mai cerut automobil 4x4 de pe pietele socialiste si nu numai. Asa ca exportul URSS de masini de teren a inceput, pentru prima data in istorie, sa se incline in fata cereriilor de âM-461" - made in Republica Populara Romana. Exportul propiu-zis de autoturismelor âM-461" a inceput in anul 1965, primul beneficiar fiind RP Chineza. Evolutia exportului a fost ascendenta (de la 502 de bucati in 1965, la peste 10.000 de bucati in 1973), in principal pe pietele tarilor socialiste si in America Latina.
Cu voie de la Elena
Daca te batea gandul sa-ti cumperi un âM-461" sau un alt model de ARO trebuia sa indeplinesti un adevarat ritual. Primul drum il faceai la Ministerul Comertului Interior cu o cerere, daca aveai norocul sa-ti fie aprobata de tovarasa ministru Ana Muresan, dupa verificari, erai trecut pe o lista speciala. O data lista intocmita si aprobata asteptai cuminte sa-ti vina randul. Telefonul suna, iar urmatorul drum era la poarta fabricii unde plateai circa 110.000 de lei.
Chiar si Elena Ceausescu facea favoruri dand aprobari pentru ARO. Premiile unor sportivi de mare succes erau reprezentate de masini Aro. Fotbalistii de la Steaua, dupa castigarea Cupei Campionilor Europeni in â86 au primit asemenea automobile.
Productie record - 10.000 de bucati pe an
In anul 1965 s-au aprobat noi dezvoltari a suprafetelor de productie la Intreprinderea Mecanica Muscel creandu-se astfel capacitatea de a se fabrica peste 10.000 de bucati pe an de automobile âM-461". Suprafetele construite au ajuns la peste 33.000 mp, fata de numai 13.000 mp in anul 1955. S-au organizat noi sectii pentru presaj vopsitorie si montaj general, s-a dezvoltat forja, s-a modernizat sectia tratamentelor primare si secundare si sectiile: motoare, prelucrari mecanice si auxiliare. De asemenea, pe platforma industriala din Campulung Muscel s-a dezvoltat prima matriterie auto cu o capacitate de 5.000 tone matrite pe an. Dupa 1966 incepe proiectarea unui nou model de autoturism de teren din aceeasi clasa - ARO 240 - primul din seria ce avea sa devina mai tarziu familia ARO-24, cu cinci modele de baza si peste 60 de variante constructive.
Catalin Budescu
Noutati la ARO
Modelul Retro va fi o copie, cu forme rotunjite, modernizat si motorizare Euro 3, a vestitului model IMS âM-461". Proiectul pus la cale de noua conducere a uzinei se vrea o rememorare a vechilor timpuri pentru unul dintre cele mai vestite si mai vandute modele ale fabricii de la Campulung. Proiectul tinut inca secret va avea o productie limitata dar care va fi, conform unor surse din fabrica, o surpriza totala fata de tot ce a inseamnat pana acum industria auto romaneasca si modelele sale.
Masina de vanatoare a lui Ceausescu
Printre modelele favorite ale fostului lider comunist se numara si unul special, creat pentru partidele de vanatoare pe care dictatorul il folosea de cate ori avea ocazia. Alte modele speciale au fost cele special create pentru a fi facute cadou. Unul dintre modele a ajuns la dictatorul libian Moammar Ghadhafi, iar un altul in Germania de Est la fostul lider comunist Erik Honeker.
ARO blindat pentru Gorbaciov
La ultima vizita a lui Mihail Gorbaciov in Romania, Nicolae Ceausescu a cerut ca acesta sa fie primit cu o masina oficiala marca ARO. Nu una obisnuita, ci ceva mai lunga, dotata cu toate facilitatile, inclusiv cu geamuri antiglont. Modelul special a fost construit sub atenta supraveghere a sefului garajului Comitetului Central, colonelul Boldea. Masina care trebuia livrata cu doua zile inainte de sosirea in Romania nu a multumit pe reprezentantii dictatorului sovietic din cauza unor puternice vibratii interioare. Asa ca pentru a remedia problema, muncitorii au fost consemnati in fabrica, unde au lucrat nonstop - contracronometru - pentru a rezolva trepidatiile masinii. Problema tehnica a ajuns si la urechile fostului lider sovietic, care a refuzat sa mearga cu respectiva masina. Nici o problema, Ceausescu s-a incapatanat si la primit pe Gorbaciov cu acelasi model ARO, proiectat special pentru vizita acestuia.
Viitor de âCrossLander"
Primele sase modele âCrossLander" vor iesi pe poarta fabricii luna aceasta, urmand ca in cursul lunii mai productia sa creasca la circa 90 de autovehicule. Pana la sfarsitul acestui an, ARO va exporta in Statele Unite ale Americii un numar de 600 de automobile de teren. De asemenea, in urmatoarele saptamani, modelul destinat exclusiv pietei americane va primi omologarea obligatorie pentru strictele reguli cerute de americani. âProductia pentru anul acesta va fi de circa 1.250 de autovehicule (masini complete), la care se vor adauga alte 1.400 de seturi dezasamblate pentru Brazilia si 1.000 pentru Rusia. Pentru piata interna avem contracte cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Apararii, de Interne etc. Aproape 60% din productie merge pe piata interna, iar restul se exporta in Polonia, Cehia, Slovacia si Franta" ne-a declarat directorul general al fabricii, Iustin Preoteasa.
Motocicletele ARO
In 1953 la Campulung, in actuala fabrica ARO, s-au construit primele motociclete romanesti. Acestea au fost fabricate intr-un total de 12 bucati (una se regaseste - astazi - in muzeul intreprinderii din Campulung). Tot in anul 1953, Intreprinderea Metalurgica de Stat - Campulung a devenit Intreprinderea de Automobile âARO". Denumirea ARO - in traducere - fiind Automobil ROmanesc.