Brasoveanul Petre Popa, inginer specializat in amenajarea de partii de schi si proiectarea de instalatii de transport pe cablu si de produs zapada artificiala, spune ca in Romania investitiile in industria de schi sunt necesare pentru dezvoltarea turismului. Ele intarzie sa apara din cauza problemelor legate de forma de proprietate.
AJUTOR. Instalatiile de produs zapada artificiala au salvat sezonul de schi la Predeal, acolo unde s-a putut schia inca din luna decembrie |
Brasoveanul Petre Popa, inginer specializat in amenajarea de partii de schi si proiectarea de instalatii de transport pe cablu si de produs zapada artificiala, spune ca in Romania investitiile in industria de schi sunt necesare pentru dezvoltarea turismului. Ele intarzie sa apara din cauza problemelor legate de forma de proprietate.
Jurnalul National: In conditiile in care incalzirea globala este tot mai clara, cat de mult conteaza pentru administratorul unei partii zapada artificiala?
Petre Popa: Este esential ca administratorul unei partii de schi sa dispuna de o instalatie de zapada artificiala bine dimensionata, astfel incat intr-un interval scurt de timp sa poata sa produca o cantitate cat mai mare de zapada.
Mai poate rezista schiul fara zapada artificiala?
Nu. In strainatate acest lucru este evident de peste 15 ani. De la expertii straini cu care am colaborat de-a lungul anilor am invatat ca atunci cand proiectez o partie de schi, una din primele intrebari pe care trebuie sa mi le pun este "de unde se poate lua apa pentru zapada artificiala?". Cu cat o statiune de schi are o suprafata mai mare de partii acoperite cu zapada artificiala, cu atat este mai cautata de turisti deoarece exista garantia calitatii zapezii de pe partii. Statiunea Engelberg, unde exista prima telecabina rotativa din lume, a investit anul trecut noua milioane de franci elvetieni in modernizarea instalatiei de zapada artificiala si astfel a putut avea de Craciun toate partiile deschise.
De ce in Romania exista asa putine instalatii care produc zapada artificiala?
In Romania numai 17% din totalul partiilor de schi sunt dotate cu instalatii de inzapezit artificial. Existe doua cauze principale: banii si forma de proprietate. Instalatiile sunt foarte costisitoare si de multe ori nu din cauza echipamentelor in sine, ci din cauza infrastructurii prin care trebuie sa se asigure debitele de apa si alimentarea cu energie electrica. La suprafata se vede numai tunul, multa lume crede ca este suficient sa cumpere un tun si gata, are zapada asigurata. In clipa in care incepem sa intram in detalii tehnice legate de asigurarea alimentarii cu apa si cu energie electrica, lumea se sperie si spune ca mai asteapta. Dar foarte multi particulari, proprietari de teleschiuri, sunt constienti de necesitatea existentei unei asemenea instalatii si au in vedere achizitionarea de tunuri de zapada in viitorul apropiat. O instalatie de zapada artificiala atrage schiori intr-o statiune si cresc incasarile nu numai la teleferice, ci si la restaurante si hoteluri. Forma de proprietate este a doua problema de care se lovesc statiunile de schi din Romania. Instalatiile de transport pe cablu au un proprietar, partiile de schi - alt proprietar. Cine sa faca investitia, proprietarul terenului sau transportatorul de schiori?
Administratorii partiilor sunt speriati de consumul unor astfel de instalatii sau vor sa castige bani fara sa investeasca prea multi bani?
Si una, si alta. Costurile sunt de multe ori uriase.
Clasificare
In Romania, unde exista cel mai bine dotat domeniu schiabil?
Predeal. S-a investit in amenajarea si reamenajarea partiilor, s-au inlocuit vechile telescaune cu o instalatie moderna si instalatia de inzapezit artificial s-a extins pe tot domeniul schiabil. De asemenea, Busteniul dispune de o partie ce este dotata la nivel european, avand de cel mai modern telescaun din Romania, masina de batut zapada de ultima generatie si zapada artificiala pe toata lungimea partiei. Din pacate insa, in orice statiune din Romania, problema parcarilor auto nu este rezolvata si o parcare face parte integranta dintr-o oferta a unei statiuni de schi ce se respecta.
Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat
Citește pe Antena3.ro
Atunci cand se porneste amenajarea unui domeniu schiabil cu ce trebuie sa se inceapa? Cu montarea de instalatii de transport pe cablu de capacitate mare sau cu montarea de instalatii de zapada artificiala, care sa asigure turistului conditii bune de schi? Ma gandesc ca degeaba se monteaza un telescaun bun daca nu exista zapada.
Se incepe cu analizarea posibilitatilor pentru amenajarea partiilor, astfel incat sa se mentina un echilibru stabil cu natura. In functie de capacitatea partiilor de schi se dimensioneaza sistemele de transport, astfel incat sa nu se creeze aglomeratie prea mare pe partii, dar nici sa nu fie valorificate la valoarea lor. In paralel cu proiectarea partiei, se analizeaza si posibilitatile de alimentare cu apa pentru instalatiile de zapada. Este exact asa cum spuneti, degeaba faci o partie cu o instalatie de transport moderna daca nu ai zapada. Aceste investitii trebuie sa mearga in paralel.
De ce pe unele partii din Romania, acolo unde au functionat instalatiile de zapada artificiala, s-au format portiuni cu gheata?
Daca un generator de zapada nu este corect reglat, respectiv nu se coreleaza debitul si presiunea apei cu temperatura si umiditatea aerului, acesta produce o zapada apoasa, care ingheata in momentul in care temperatura exterioara scade. Ca orice meserie, producerea de zapada artificiala este o arta si iti trebuie ceva experienta pentru ca sa ajungi la perfectiune.
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||
|