x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Ministerul Educației ar trebui să-și noteze. Sfaturi de la cel mai bun elev la matematică din lume, campionul mondial David Anghel

Ministerul Educației ar trebui să-și noteze. Sfaturi de la cel mai bun elev la matematică din lume, campionul mondial David Anghel

de Diana Scarlat    |    12 Apr 2024   •   07:00
Ministerul Educației ar trebui să-și noteze. Sfaturi de la cel mai bun elev la matematică din lume, campionul mondial David Anghel

Campionul mondial la matematică David Anghel se întâlnește cu experții în educația de excelență ai Fundației Dan Voiculescu

David Anghel este cel mai bun elev matematician din lume. A obținut locul I la Olimpiada Națională de Matematică și medalia de aur la Olimpiada Internațională din Japonia. Olimpicul s-a întâlnit ieri, 11 aprilie, cu experții în educația de excelență ai Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României. Tânărul geniu al matematicii din România a împărtășit din experiența sa remarcabilă în lumea olimpiadelor internaționale și naționale de matematică, a explicat diferențele dintre cele două tipuri de competiții, evidențiind provocările întâlnite în cadrul fiecăreia dintre ele.Fiind de mulți ani olimpic și obișnuit cu toate competițiile naționale și internaționale, David a oferit  o nouă perspectivă asupra modului în care competițiile naționale pot fi îmbunătățite, pentru a se alinia standardelor și rigorilor olimpiadelor internaționale. 

Ministerul Educației ar trebui să analizeze ce spun olimpicii, pentru că ei vin cu o altă viziune asupra modului de organizare a competițiilor, având experiența celor de la nivel mondial. Acești elevi ar putea ajuta și la formularea subiectelor care, din punctul lor de vedere, sunt mult mai „rigide” în țară decât cele de la olimpiadele internaționale.

„Problema pe care o avem noi, în comparație cu celelalte țări de top de la olimpiada internațională, este că la noi se mizează pe materia de la clasă, care e mai greoaie și subiectele nu sunt atât de frumoase ca la competițiile internaționale. Noi, în clasele a XI-a și a XII-a facem analiză matematică, integrale și alte lucruri care pentru ei sunt de nivel de facultate și nu se dau astfel de subiecte la olimpiadele internaționale. De exemplu, în clasa a XI-a, când făceam pregătire, se punea problema dacă lucrez pentru olimpiadă sau pentru lot, adică dacă mă pregătesc pentru competiția din țară sau pentru cea internațională, unde subiectele sunt mult mai frumoase și formulate astfel încât să stimuleze gândirea. La cele internaționale e mult mai lejeră materia și se pune accent pe idei”, explică David. 

Universitatea din SUA oferă alte perspective

Anul trecut, David a luat punctajul maxim la Olimpiada Internaţională de Matematică din Japonia, performanță care nu a fost atinsă de niciun român în ultimii 25 de ani.

„A fost, probabil cel mai bun moment din viaţa mea, să fac aşa o performanţă”, spune olimpicul. David Anghel îşi va continua studiile în Statele Unite ale Americii, la Massachusetts Institute of Technology (MIT), iar competiția națională la care a obținut premiul I a fost ultima în calitate de elev. El mai spune că în România există un „avans” în clasele a XI-a și a XII-a, prin materia suplimentară, față de ceea ce se studiază în alte țări. La liceu reprezintă, totuși, și un avantaj, atât pentru olimpiadele internaționale, cât și pentru facultate.

„M-a ajutat puțin acest lucru la olimpiadă și mă va ajuta la facultate, dar acolo unde mă duc eu, la MIT, tot ce am învățat noi în plus la liceu se predă în prima săptămână. Știu asta de la colegi care au ajuns acolo și mi-au spus că deja din a doua săptămână învățau multe alte lucruri noi”, mai spune olimpicul.

Acesta a ales una dintre cele mai bune universități din SUA, pentru că nivelul studiilor din facultate este cu mult superior celui din România. „Au profesori mai buni, dotări mai bune, iar cel mai important lucru este că acolo sunt mulți alți studenți cel puțin la fel de buni ca mine, ceea ce înseamnă că îmi oferă mai multă competitivitate, care mă va stimula. Nu în ultimul rând, există mai multe perspective pentru angajare într-o companie foarte bine cotată, ceea ce în România nu există”, explică David.

Se bazează pe antrenori - profesorii de la liceu

În România, Ministerul Educației a făcut puține lucruri pentru a ajuta acești olimpici. „Liceul m-a ajutat foarte mult, cu profesorii Victor Vacariu şi Dan Dumitrescu, cei care m-au pregătit încă din clasa a IX-a. Pregătirea cu profesorii reprezintă cam 30% din munca mea”, spune David, elev al Liceului Internaţional de Informatică din Bucureşti.

Olimpicul mai spune că toți cei ca el, care fac performanțe deosebite, ar trebui să aibă regim preferențial la școală, astfel încât să se poată pregăti cât mai bine pentru olimpiadele naționale și internaționale, timpul zilnic de pregătire depășind 5 ore, doar pentru atingerea acestor performanțe. Până acum au avut astfel de privilegii doar sportivii, în timp ce toți ceilalți olimpici sunt nevoiți să muncească mai mult pentru materiile la care obțin rezultate excepționale, participând la ore și învățând la celelalte materii la fel ca toți colegii lor. Unii profesori chiar nu sunt înțelegători și le cer mai mult la materiile lor, în loc să le lase timp să se pregătească pentru competiții.

Campionii invizibili pentru guverne

La fel ca toți ceilalți olimpici internaționali, David este nemulțumit de modificarea legislativă care le-a redus recompensele în bani pentru medaliile obținute la olimpiade. „Avem o bursă și o premiere anuală. Eram mulțumit până anul trecut de aceste recompense, până când au decis să schimbe legea. Până anul trecut primeam o bursă pentru fiecare medalie, dar acum se plătește doar pentru una, deși noi avem mai multe medalii. Eu mă duc la două olimpiade, dar Ministerul Educației consideră că am participat doar la una”, explică elevul.

Acesta mai spune că din clasa a V-a, de când obține anual Premiul I la Olimpiada de Matematică, la nivel național, iar la competițiile internaționale a obținut medalii începând din clasa a VI-a, Ministerul Educației doar i-a primit frumos la aeroport, acum doi ani, dar nu s-a organizat niciodată un eveniment la care să fie prezentați publicului larg, astfel încât să devină cunoscuți. Au mai fost în vizită la premier, anul trecut și anul acesta, la Nicolae Ciucă și la Marcel Ciolacu, dar acestea au fost „cu circuit închis”.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×