x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Învăţătoarea Spiriduş, făuritoarea de premianţi

Învăţătoarea Spiriduş, făuritoarea de premianţi

de Theodora Şutiu    |    24 Iul 2019   •   11:27
Învăţătoarea Spiriduş, făuritoarea de premianţi

Dacă în alte țări educaţia non-formală predomină în majoritatea școlilor, în România dascălii care aleg să folosească la clasă metode moderne de predare pot fi număraţi pe degete, în fiecare judeţ. Geanina Spiriduş, o învăţătoare de la Şcoala Gimnazială Ion Creangă din Bacău, combină programa școlară cu distracţia prin activități în care copiii învață jucându-se, fac experimente, dansează. Orele de matematică și română pot fi și altfel, nu numai teorie.

Geanina Spiriduş este deja la cea de-a treia generaţie care predă pe orarul personalizat, iar metodele sale dau rezultate extraodinare. Din cei 24 de elevi din Clasa Steluţelor (generaţia 2011-2015), patru au ieşit șefi de promoție iar 17 au fost premianţi: „Ordinea în care eu evaluez un copil este următoarea: caracterul, efortul depus, notele. Ceea ce pot să vă spun despre Clasa Steluţelor este că fiecare copil a învăţat cu plăcere în toţi cei patru ani de şcoală generală, iar acest lucru s-a văzut. Asta şi datorită colegilor mei care i-au condus spre învăţare”, ne-a mărturisit învăţătoarea.

 

Cum arată orarul personalizat

În fiecare an, Geanina Spiriduș alege „o strategie” prin care vrea să îi facă pe copii să vină cu drag la școală. „O folosesc de câțiva ani și funcționează pentru că, în sistemul acesta de învățământ, înnebunit de tot și de toate, dacă nu îți faci o strategie de dezvoltare personală, nu te mai poți duce nici tu cu plăcere la școală, cu atât mai puțin copiii”, mai spune dascălul.

La clasa I, fiecare dintre zile are denumirea sa. De exemplu, lunea este Ziua Ciocolatei, iar copiii învaţă să îşi descopere calităţile prin teatru. Marţi, de Ziua Jucăriilor, cei mici află importanţa respectării regulilor cu ajutorul artelor combinate prin arte comparate (muzica, desenul, pictura, povestirile). Miercuri, de Ziua Bucuriei, elevii sunt învăţaţi cum să îşi exprime emoţiile. Joi, de Ziua Cărţilor, copiii doamnei învăţătoare Spiriduş intră în lumea lecturii şi sunt sfătuiţi cum să medieze conflictele, iar vineri, de Ziua Bucuriei, toată lumea cântă, dansează şi învaţă comunicare asertivă (modalitate folosită de psihologi, care presupune abilitatea de a exprima sentimente, gânduri, credinţe şi opinii în mod deschis, fără a încălca dreptul altor persoane).

 

Şcoală și psihologie

Dacă la începutul ciclului primar lucrurile par să fie simple, la final se mai complică puţin. În clasa a IV-a, dascălul îi învaţă pe copii în fiecare zi alte lucruri. Luni, cum să se iubească pe sine, marți, care sunt cele mai importante trăsături de personalitate pe care le au şi cu ce îi va ajuta în viaţă, miercuri despre anumite tehnici care îi ajută să se calmeze atunci când sunt agitaţi şi cum să-şi găsească echilibrul emoţional atunci când se confruntă cu situaţii stresante, joi află cum să îşi exprime emoţiile, iar vineri despre trăsăturile morale şi prin ce metode pot fi descoperite atunci când se raportează la familie, prieteni sau colegii de clasă.

 

Un vis din copilărie

Geanina Spiriduş mărturiseşte că meseria de dascăl a fost cea care a ales-o pe ea: „De mică mi-am dori să fiu învățătoare. Fiind fetiță, mă jucam în fiecare zi, cu alți copii, de-a școala. Îmi plăcea să îi ajut la teme pe unii, să îi împac pe alții sau să îi învăț cântece. Vara, în vacanțe, copiii  din preajma casei bunicii așteptau poveștile mele, jocurile și tot felul de activități “de-a școală”. Aș putea să fac asta la infinit…Nu obosesc, nu mă plictisesc, nu îmi pierd curajul și nici răbdarea”.

 

Cea mai mare problemă

Învăţătoarea din Bacău este de părere că cea mai mare problemă în învăţământul românesc este supraglomerarea, dar şi anumite examene: „ Numărul de elevi din clase ar fi bine să fie mai mic, asta ar aduce calitate actului formativ. Totodată, numărul anilor în care copilul stă cu un învățător ar fi bine să fie mai mic, s-ar evita “ ruptura”când elevii trec, după 5 ani, de la un învățător, la 10-12 profesori, în gimnaziu. Dacă aș schimba ceva în totalitate, ar fi evaluarea elevilor la clasa a XII-a”.

 

„Consider că familia este cea care poate contribui în mare măsură la reușita școlară. Susținerea adevărată vine de la părinți, bunici, frați mai mari. Dacă acasă copilul este ocrotit, îngrijit,iubit și încurajat să studieze, școală poate să asigure restul.”

Geanina Spiriduş, învăţătoare

 

 

×