x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Raport pe Educaţie: Elevi puţini, educaţi să plece

Raport pe Educaţie: Elevi puţini, educaţi să plece

05 Mai 2016   •   12:18
Raport pe Educaţie: Elevi puţini, educaţi să plece

Scăderea natalităţii a dus la diminuarea dramatică a numărului de elevi, aceştia obţin scoruri mici la testele de evaluare a cunoştinţelor, iar universităţile româneşti, neadaptate la piaţa muncii, sunt situate la coada topurilor internaţionale în ceea ce priveşte standardele de calitate, se arată într-un raport al Curţii de Conturi. Documentul arată că statul, prin finanţările acordate, sprijină interesele universităţilor, nu ale studenţilor.

Raportul Curţii de Conturi a urmărit evoluţia sistemului de învăţământ românesc în perioada 2011 – 2015, concentrându-se, în special, pe cel universitar. Raportul arată, totuşi, că problemele învăţământului superior sunt alimentate de cele ale învăţământului preuniversitar. "Populaţia din grupa de vârstă 0-19 ani s-a redus cu 3,3 milioane persoane în anii 1990-2015, iar pentru anii 2015-2040 se prevede o reducere de aproape 0,7 milioane persoane(...). În această situaţie, cifre de 907.353 studenţi înmatriculaţi în învăţământul superior în anul universitar 2007/2008 nu vor mai fi posibile. Chiar şi efectivele studenţeşti de 433.234 persoane din anul universitar 2013/2014 vor rămâne o amintire", se artă în raport. Documentul menţionează şi faptul că elevii de până în 15 ani se menţin la coada listei, la testele de evaluare PISA, fiind depăşiţi la contraperformanţe doar de cei bulgari. "La testele PISA elevii români au obţinut în permanenţă rezultate slabe, fapt ce indică performanţele reduse ale învăţământului primar şi gimnazial. Ponderea elevilor cu performanţe slabe a fost de 37,3% la lectură, 40,8% la matematică şi 37,3% la ştiinţe", se arată în document. Raportul arată că din 1990 până în prezent numărul universităţilor acreditate a crescut semnificativ, însă calitatea şi utilitatea acestora au rămas îndoielnice. "Crearea a numeroase universităţi, facultăţi, programe de studii şi specializări, nevalidate prin prisma calificărilor şi a standardelor, au constituit suportul unei expansiuni numerice importante, dar îndoielnică din punct de vedere al calităţii educaţiei", spune raportul. "Statul, prin autoritatea publică centrală care răspunde de educaţie, nu a urmărit crearea unei pieţe competitive a serviciilor educaţionale. Nu s-a pornit de la principiul că subiectul finanţării publice este studentul şi nu universităţile", se arată printre concluzii. Potrivit raportului, calificarea studenţilor în meserii care nu există pe piaţa românească nu face decât să încurajeaze migraţia.

Documentul arată că din cele 103 instituţii de învăţământ superior româneşti, numai 5 au o vizibilitate suficient de mare încât să apară în top 1.000 universităţi de prestigiu internaţionale şi numai 10 în topul 2.000. Restul nu există decât în evidenţele naţionale.

Concluziile raportului spun că se observă o creştere a şomajului în rândul populaţiei cu studii superioare, mai ales în grupele de vârstă tinere, un rezultat al necorelării învăţământului cu piaţa muncii

×