Oficialităţi poloneze de rang înalt care zburau în aeronava prezidenţială cu şeful statului, Lech Kaczynski, au făcut presiuni asupra echipajului avionului care s-a prăbuşit în aprilie în Rusia, în apropiere de Smolensk, se arată în concluziile anchetei ruse privind tragedia aviatică în care şi-au pierdut viaţa preşedintele polonez, soţia sa, Maria, şi 94 de persoane, care reprezentau o mare parte a elitei politice şi militare poloneze, în data de 10 aprilie anul trecut, informează AFP, citând surse din cadrul anchetei.
În raport se mai precizează că unul dintre piloţi, care era chiar comandantul forţelor aeriene, generalul Andrzej Blasik, avea în sânge o cantitate de alcool de 0,6 grame pe litru – chiar şi peste limita admisă, de pildă, pentru şoferii din majoritatea ţărilor Uniunii Europene. Anchetatorii ruşi au pus accentul pe „presiunea psihologică” făcută asupra echipajului aeronavei prezidenţiale de unele oficialităţi de rang înalt care se aflau în cabina piloţilor, fiind vorba despre Blasik şi şeful de protocol al preşedintelui.
Ei s-ar fi temut de o reacţie negativă a preşedintelui la vestea că avionul nu ar fi putut ateriza pe aeroportul prevăzut, ci pe un altul, din cauza condiţiilor meteorologice care împiedicau vizibilitatea şi astfel ar fi insistat ca piloţii să facă aterizarea în ciuda avertismentelor controlorilor de trafic ruşi, după cum a explicat Tatiana Anodina, directoarea Comitetului Interguvernamental de Aviaţie (MAK), în cadrul unei conferinţe de presă la Moscova. Anodina a mai precizat că aparatul Tupolev – TU-154 – cu care zbura Kaczynski se afla în stare bună de funcţionare când decolase de pe aeroportul din Varşovia şi că nu suferise nici o defecţiune în timpul zborului şi nici un motor sau vreun sistem de zbor nu se defectaseră.
În cadrul conferinţei de presă de la Moscova, anchetatorii ruşi au difuzat şi înregistrările audio din minutele înaintea prăbuşirii aeronavei prezidenţiale, redând convorbirea între piloţi şi controlorii de trafic aerian ruşi. În înregistrare se aude un mesaj în limba engleză prin sistemul de avertizare şi orientare pe teren (TAWS), care le transmitea piloţilor: „Opriţi, opriţi!”.
O primă versiune a raportului anchetei ruse privind cauzele accidentului de la Smolensk a fost prezentată Varşoviei în data de 24 decembrie 2010. Varşovia a calificat-o ca fiind „inacceptabilă”, solicitând includerea în versiunea finală a constatărilor părţii poloneze. „Neglijenţa şi greşelile sau lipsa oricărei reacţii pozitive la solicitările formulate de Polonia, toate acestea ne permit să afirmăm că unele dintre concluziile raportului sunt neîntemeiate”, declara atunci premierul polon Donald Tusk, citat de BBC online.
La rândul său, fratele preşedintelui polonez, Jaroslaw Kaczynski, lider al opoziţiei conservatoare, a declarat după publicarea raportului rus că acesta „este un afront la adresa Poloniei”, a declarat Jaroslaw Kaczynski, liderul opoziţiei conservatoare poloneze, cu ocazia conferinţei de presă de la Varşovia. „Aceasta este consecinţa faptului că ancheta a fost lăsată pe mâna ruşilor. Raportul dă vina pe piloţi şi pe Polonia, în mod unilateral şi fără dovezi. Multe întrebări rămân fără răspuns”, a adăugat el.
Replica rusă la criticile polonezilor a venit tot ieri, din partea unei oficialităţi a MAK, Alexei Morozov, care a declarat că raportul a ţinut seama de „criticile tehnice ale anchetatorilor polonezi”, dar că „unele amendamente sugerate de către polonezi referitoare la răspunderea privind accidentul nu au fost incluse în raport, acestea nefiind chestiuni „tehnice” şi că „vor fi menţionate într-o anexă la raport”.