Toate numerele pentru apeluri telefonice de urgență au fost inaccesibile utilizatorilor francezi, de miercuri după-amiază până la miezul nopții. Nu au putut fi accesate serviciile de ambulanță, poliție, pompieri. Ieri, ziarele franceze anunțau că situația a fost parțial remediată, dar se raporta și un deces într-un departament din vestul Franței, cauzat, probabil, de imposibilitatea de a chema ajutor specializat.
O pană în rețeaua operatorului Orange a blocat, în mod aleatoriu, accesul la numerele de urgență de pe tot teritoriul Franței. Cetățenii aflați în impas nu au putut apela numerele 15 (pentru SAMU – Serviciul mobil de urgență și pentru reanimare), 18 (Pompieri), 17 (Forțe de ordine) și 112 (pentru toate tipurile de urgențe). La un moment dat, s-a vorbit chiar de „piraterie informatică” – dar zvonurile au fost repede infirmate.
Consecințe greu de evaluat
Probleme masive au început să fie semnalate pe 2 iunie după-amiaza. François Braun, medic urgentist și președinte al sindicatului SAMU-Urgence, a declarat pentru AFP că serviciile departamentale ale SAMU au început să raporteze probleme în stațiile centrale. Cetățenii nu puteau accede la serviciile respective, iar când reușeau să o facă, discuția se întrerupea imediat. Braun a precizat că SAMU primește un apel la fiecare câteva secunde, la nivel național, cu un vârf în jurul orei 19.00. Consecințele panei naționale nu pot fi încă evaluate, a precizat el.
Invitat seara la postul de televiziune TF1, ministrul Sănătății, Olivier Véran, a indicat că pana a fost cauzată, în mod evident, de „o problemă de mentenanță” și că ar fi afectat, în anumite departamente, până la 30% din apelurile efectuate.
Disfuncționalități „inacceptabile”
Ministrul de interne francez, Gérald Darmanin, a prezidat ieri o reuniune interministerială de criză, ca urmare a incidentului din ajun. A precizat că n-a fost vorba de o întrerupere, ci de „o mare degradare” și a acuzat disfuncționalități „grave și inacceptabile”.
Ministrul s-a mai referit la trei incidente grave, raportate până ieri. Un bărbat suferind de o boală cardiovasculară ar fi decedat în departamentul Morbihan, din vestul țării, pentru că nu a putut să primească ajutor de urgență la timp. Alte două accidente cardiovasculare ar fi avut loc în insula La Réunion, dar oficialul nu a putut preciza dacă au fost cauzate de imposibilitatea de a accesa serviciile de de urgență. Persoanele respective ar fi format numerele dedicate de mai multe ori și nu ar fi reușit imediat să dea de un operator, a mai spus ministrul.
Anchetă în caz
Deși rețeaua a fost restabilită, ministrul de interne i-a sfătuit pe francezi să folosească în continuare numerele de telefon temporare, formate din zece cifre. Fiecărui departament i-au fost alocate mai multe numere alternative de urgență, care au fost afișate pe site-ul Ministerului de Interne.
Responsabilul francez a mai arătat că o anchetă urmează să se facă în acest caz și a indicat că directorul general al Orange ar urma să aducă clarificări în legătură cu problemele respective. Acesta din urmă și-a cerut scuze, pe Twitter, grupului de persoane afectate de incident, iar societatea de telecomunicații Orange a dat asigurări că rețeaua sa funcționează, dar că rămâne în continuare „sub supraveghere”.
Incidentul arată necesitatea reînnoirii sistemul național de alertă și de a crea un număr unic pentru apelurile de urgență, 112, a arătat, într-un comunicat, Federația națională a pompierilor francezi (FNSPF). „Cu peste 18 milioane de apeluri telefonice primite de pompieri în fiecare an și cu o intervenție la fiecare 6,5 secunde, această pană a pus la încercare sistemul de alertă francez”, a mai arătat Federația.