
Scenariul ideal pentru salvarea „Tesla” era simplu: înarmat cu o drujbă metaforică, Musk, devenit între timp un susținător vocal al MAGA, urma să lase politica deoparte și să se întoarcă la afaceri.
Imperiul său dădea semne de slăbiciune fără el, iar „Tesla” – mai ales „Tesla” – se afla deja în derivă. Investitorii cereau cu disperare revenirea „magiei Musk”, pentru a reporni vânzările și a transforma compania de mașini electrice într-un colos al inteligenței artificiale, pe măsura prețului astronomic al acțiunilor sale.
Doar că, surpriză: a fost posibilă extragerea CEO-ului din Washington, dar nu și a Washingtonului din CEO!
Tesla urma să anunțe ieri un nou trimestru cu vânzări globale în scădere – o cădere așteptată, după luni de venituri în declin, pe fondul competiției crescânde pe piața vehiculelor electrice, precum și al unei reputații tot mai pătate – cea de „cel mai bun prieten” al președintelui Trump – dobândite de Musk în perioada petrecută în preajma liderului de la Casa Albă.
Cei mai mulți s-ar aștepta, poate, ca un om de afaceri, care conduce o companie aflată în plină criză de vânzări, să evite conflictele publice ce îi pot șubrezi și mai tare credibilitatea în fața investitorilor.
Musk a ales, însă, un alt drum.
La doar o lună după ce a anunțat că se retrage din rolul său de consilier guvernamental pentru a se concentra pe salvarea „Tesla”, Musk a revenit în scandalul de pe scena politică americană, lansând un nou atac, de data aceasta chiar la adresa lui Trump, pe tema proiectului de lege fiscală, care ar spori masiv deficitul SUA.

Noua dispută scoate la iveală nu doar ruptura tot mai vizibilă dintre actualul președinte republican și unul dintre cei mai vocali susținători ai săi din trecut, ci și posibila revenire a celui mai bogat om din lume în arena politică – însoțit, desigur, de miliardele sale.
Musk revine în jocul politic
După ce a contribuit cu cel puțin 250 de milioane de dolari la campania lui Trump din 2024, prin supercomitetul America PAC, Elon Musk declara, în luna mai, că intenționează să „cheltuie mult mai puțin” pe politică în viitor. Ultimele sale declarații par să indice însă că el și-a schimbat deja planurile.
La începutul acestei săptămâni, fostul șef al Departamentului pentru Eficiență Guvernamentală (DOGE) și-a îndreptat furia către republicanii care susțin legea fiscală a lui Trump, catalogând Partidul Republican drept „PARTIDUL PORCUȘORULUI PORKY!!” pentru includerea unei prevederi ce ar crește plafonul datoriei SUA cu 5.000 de miliarde de dolari. El a mai spus că legea este „sinucidere politică” pentru republicani.
După ce a promis că va sprijini candidați care să-i înlăture în alegeri primare pe congresmenii care au susținut pachetul legislativ, Musk i-a răspuns prin replica „O voi face” fostului deputat Justin Amash, care îl întrebase dacă îl va susține pe Thomas Massie.
Trump și echipa sa au lansat deja un Super PAC, cu scopul declarat de a-l înfrânge pe Massie, republicanul din Kentucky.
Marți dimineață, Musk a continuat seria de reacții pe platforma X, spunându-i lui Massie „Ești grozav!”, după ce acesta redistribuise o știre despre sprijinul primit de la Musk.
Amenințări cu DOGE și deportarea
Alianța politică dintre Musk și Trump părea să fi ajuns la un final spectaculos încă de acum o lună, atunci când cei doi și-au aruncat insulte pe bandă rulantă: șeful Casei Albe a amenințat că va ataca afacerile celui mai bogat om al Planetei, iar multimiliardarul cu triplă cetățenie a cerut public demiterea președintelui.
În centrul conflictului se află critica dură a lui Musk față de legea fiscală și de cheltuieli promovată de Trump, pe care a numit-o „o abominație dezgustătoare”.
Atât varianta Camerei Reprezentanților, cât și cea a Senatului propun eliminarea sau diminuarea drastică a facilităților fiscale din era Biden pentru mașini electrice și tehnologii verzi – o lovitură directă pentru Tesla și ambițiile sale în domeniul energiei curate.
Prin postările sale de luni, Elon Musk, CEO-ul „Tesla” – cel mai mare producător de mașini electrice din SUA – și al companiei spațiale „SpaceX”, care derulează contracte masive cu Pentagonul, a revenit astfel în centrul unei confruntări directe cu președintele Trump.
De cealaltă parte, în cursul nopții de luni spre marți, Trump a postat pe rețelele sociale că Musk a știut dintotdeauna despre opoziția sa față de „mandatul EV” (reglementările federale privind adoptarea mașinilor electrice), pe care fostul președinte l-a numit „ridicol”.
Trump a mai sugerat că, fără subvențiile guvernamentale, Musk „ar fi fost nevoit să închidă prăvălia și să se întoarcă acasă, în Africa de Sud”.
Apoi a adăugat, cu insinuări deloc subtile: „Poate ar trebui ca DOGE să se uite bine la această situație? AVEM MULȚI BANI DE ECONOMISIT!!!”
Marți, întrebat de un jurnalist la Casa Albă dacă ia în calcul deportarea lui Musk, Trump a răspuns ambiguu: „Nu știu… trebuie să analizăm.”
Și a continuat pe același ton teatral: „S-ar putea să fie nevoie să punem DOGE pe urmele lui Elon.”, referindu-se la comitetul guvernamental DOGE, pe care Musk l-a condus anterior și care „a tăiat cu drujba” prin birocrația federală. „Știți ce este DOGE. DOGE e monstrul care poate că trebuie să se întoarcă și să-l mănânce pe Elon.”, a scris președintele.
Un nou partid politic?
Nu e pentru prima oară când Musk flirtează cu ideea fondării unui nou partid. De mai multe ori, miliardarul a susținut că nici Partidul Republican, nici cel Democrat nu mai reprezintă punctele de vedere ale majorității americane.
Luni noapte, Musk a repostat pe X rezultatele unui sondaj informal pe care îl lansase luna trecută, întrebând dacă SUA are nevoie de un partid „care să reprezinte, de fapt, cei 80% din mijloc.”
Luni după-amiază, el a sugerat că un „Partid al Americii” ar putea lua naștere, dacă „acest proiect de lege nebunesc privind cheltuielile este adoptat.”
Musk a spus că SUA „au nevoie de o alternativă la unipartidul Democrat–Republican, astfel încât oamenii să aibă, în sfârșit, O VOCE.”
Fondarea unui nou partid național, capabil să concureze direct cu partidele mari, nu este un scenariu fără precedent în istoria SUA, dar încercările recente în această direcție au eșuat rapid. Totuși, chiar și fără un vehicul politic oficial, sprijinul financiar al lui Musk ar putea influența serios viitoarele alegeri – fie prin donații directe, fie prin Super-PAC-ul său.
„Tesla”, în pericol
„Această relație BFF (acronim din limba engleză pentru «Best Friends Forever» — adică «cei mai buni prieteni pentru totdeauna») s-a transformat într-o telenovelă care continuă să atârne ca o umbră grea asupra acțiunilor «Tesla».”, a scris, recent, Dan Ives, analist la „Wedbush” și susținător tradițional al „Tesla”, într-o notă adresată investitorilor.
„Cei care investesc în «Tesla» vor ca Musk să se concentreze pe dirijarea companiei și să lase politica deoparte. Să-l ai pe Trump drept inamic nu se va termina bine, iar Musk știe asta.”, a adăugat el.
Deși Ives rămâne optimist în privința „Tesla”, el a avertizat tot mai des în ultimele luni asupra daunelor de imagine provocate de „incursiunile” politice ale lui Musk, care nu ajută deloc la rezolvarea problemelor cu vânzările.
Înaintea raportului de ieri, analiștii estimau că vânzările „Tesla” au scăzut cu 13% în perioada aprilie-iunie, față de aceeași perioadă a anului trecut. Potrivit datelor „FactSet”, „Tesla” ar fi livrat 387.000 de mașini în acest trimestru, față de 444.000 în 2024 – ceea ce ar putea fi chiar mai rău decât primul trimestru, atunci când compania a înregistrat cel mai mare declin anual de vânzări din istorie.
Vânzările nu sunt nici pe departe singura problemă a Tesla.
În primul trimestru din 2025, compania a raportat un declin de 71% al profitului net. Showroom-urile au fost luate cu asalt de proteste, iar mult-așteptatul „Cybertruck” s-a dovedit un eșec răsunător.
Potrivit celui mai recent „Electric Vehicle Intelligence Report” - studiu care analizează opinia consumatorilor, trendurile și percepțiile privind vehiculele electrice în SUA -, publicat marți, atât alegătorii republicani, cât și cei democrați spun că sunt mai puțin dispuși să cumpere „Tesla” decât înainte ca Musk să frecventeze aproape zilnic Casa Albă.
Iar situația este chiar mai gravă decât pare.
O privire atentă asupra raportului financiar pe primul trimestru arată că „Tesla” pierde bani tocmai pe segmentul său principal: vânzarea de mașini.
Pe scurt, profitul de 409 milioane de dolari înregistrat de companie s-a bazat exclusiv pe vânzarea a 595 de milioane de dolari în credite de reglementare – cumpărate de alți producători auto pentru a respecta normele de emisii.
Iar dacă Trump reușește să treacă proiectul său de lege privind cheltuielile federale, aceste credite ar putea dispărea complet.
Este doar unul dintre numeroasele motive pentru care investitori precum Dan Ives speră că Musk și Trump vor îngropa securea războiului.
Tentație distructivă
„Tesla” are nevoie de aceste credite pentru a rămâne profitabilă. Și are nevoie de reglementări favorabile doar pentru a putea concura cu rivali ca „Waymo” – compania de taxiuri autonome deținută de „Alphabet” (Google), care aleargă deja în cercuri în jurul „Tesla”.
Acțiunile „Tesla” – fundamentul averii personale a lui Musk – sunt în scădere cu 37% față de vârful atins după alegeri, atunci când Musk devenise o prezență constantă la Mar-a-Lago.
La vremea respectivă, Wall Street credea că problemele „Tesla” sunt gestionabile și că eventualele pierderi de imagine în rândul electoratului progresist vor fi compensate de avantajele influenței politice a lui Musk.
Poate că această strategie a funcționat pentru o vreme. Ruptura dintre Musk și Trump alimentează însă acum temeri serioase că fostul președinte își va canaliza spiritul răzbunător direct asupra „Tesla”.
Luni, atunci când conflictul dintre cei doi s-a reaprins, acțiunile „Tesla” au scăzut cu 2%. Marți au mai pierdut încă 5%.
Mesajul începe, poate, să ajungă și la Musk. După ce Trump a comentat că DOGE ar putea deveni un „monstru care se va întoarce și-l va mânca pe Elon”, miliardarul părea că ia o pauză.
„Atât de tentant să escaladez conflictul. Atât, atât de tentant!” a scris el pe X. „Dar mă voi abține. Deocamdată.”, a continuat el.