Informaţii noi cu privire la incidentul în care a fost implicat avionul companiei româneşti Carpatair au venit ieri de la presa germană, care a publicat două imagini ce ridică serioase semne de întrebare. Potrivit site-ului revistei Der Spiegel, sâmbătă noaptea, logo-ul Alitalia inscripţionat pe aeronava ATR-72 era vizibil “de la o poştă”. Până a doua zi însă acesta fusese acoperit cu vopsea albă, după cum arată şi imaginile. Gestul nejustificat ar fi fost făcut de compania Alitalia şi a fost confirmat de presa din peninsulă, notează sursa citată.
Avionul a decolat sâmbătă seara, la orele 18.51 GMT, de la Pisa, şi a sosit la Roma-Fiumicino o oră mai târziu. Din motive neanunţate încă, pilotul a avut mai multe tentative de aterizare şi a reuşit până la urmă să aducă aparatul la sol, dar nu pe pistă, ci în spaţiul verde din apropiere, manevra distrugând trenul de aterizare al aparatului. Dintre cei 46 de pasageri, 16 persoane au fost rănite, două dintre acestea necesitând spitalizare, mai scrie Der Spiegel. Medicii au fost nevoiţi să-l opereze la coloană pe un pasager turc, iar o peruancă a suferit diverse traumatisme, scrie AFP, care precizează că aceasta a fost prezentată iniţial ca fiind membră a echipajului român. Surse medicale, citate de Sky TG24, au afirmat că viaţa celor doi nu se află în pericol.
“Un şir de factori”
Aterizarea defectuoasă a fost cauzată de o serie de factori, între care manevrele greşite ale pilotului, după cum a insinuat, în weekend, directorul aviaţiei civile din Roma-Fiumicino, Vitaliano Turra. Iniţial, Alitalia a declarat, printr-un comunicat, că avionul Carpatair fusese implicat în nefericitul incident din cauza vântului prea puternic – de 50 de kilometri pe oră – care bătea deasupra Romei. Ulterior, directorul operaţional al companiei italiene, Giancarlo Schisano, a revenit asupra poziţiei Alitalia, afirmând, duminică, faptul că “a bătut vânt puternic, dar aeroportul era deschis, aşadar se pare că nu aceasta a fost cauza” incidentului, notează Sky TG24 şi AFP. Schisano a adăugat că operatorul românesc a avut trei incidente în ianuarie 2013, în care au fost implicate două avioane ATR-72, care efectuau zboruri pentru Alitalia.
Chestiune politică
Ca urmare a incidentului din 2 februarie, autorităţile italiene au demarat imediat o anchetă, iar Alitalia a suspendat temporar toate cursele desfăşurate cu partenerii români, pe ruta Roma-Ancona, Roma-Pisa şi Roma-Bologna. Nici clasa politică nu a stat cu mâinile în sân. Un politician de centru – Pier Ferdinando Casini – a scris, pe pagina sa de Twitter, că, în 2008, Alitalia a fost salvată de o datorie de trei miliarde de euro şi de situaţia de a fi nevoită să-şi trimită angajaţii în şomaj tehnic. “Şi, apoi, cumpărăm un bilet Alitalia şi ne trezim într-un zbor Carpatair cu un nivel de securitate insuficient. Acest lucru este inacceptabil”, notează Casini.