În urma alegerii sale de către Parlamentul European, Emily O'Reilly şi-a încheiat activitatea de Ombudsman al Irlandei şi va prelua funcția de Ombudsman European la 1 octombrie 2013. Emily O'Reilly este succesoarea lui P. Nikiforos Diamandouros, care se retrage după mai bine de zece ani în această funcție.
În legătură cu noul său rol, Dna O'Reilly a declarat următoarele: „Europa nu se confruntă numai cu o criză economică, ci şi cu o criză de legitimitate democratică. Negativismul şi tendința de fragmentare iau amploare în Europa, încrederea cetățenilor în instituțiile europene este în declin şi mulți dintre aceştia simt că părerea lor pur şi simplu nu contează. Din aceste motive, anul 2014 este un an hotărâtor pentru Europa şi viitorul Uniunii Europene. Unul din rolurile mele active ca şi Ombudsman este să aduc problemele cetățenilor în prim plan şi să contribui la reducerea distanței dintre aceştia şi instituțiile UE.
După douăzeci de ani de la înființarea instituției Ombudsmanului European prin Tratatul de la Maastricht, este momentul să reanalizăm obiectivele sale în scopul de a-i spori impactul şi vizibilitatea. Toți cetățenii europeni şi rezidenții în UE trebuie să beneficieze de o administrație eficace a cărei atenție să se concentreze integral asupra nevoilor lor. Bazându-mă pe rezultatele pozitive ale predecesorilor mei în încercarea de a face ca administrația UE sa fie mai transparentă şi mai eficace, intenționez să reînnoiesc energia şi eficiența Ombudsmanului European împreună cu excelenta şi devotata echipă a acestei instituții.
De asemenea, intenționez să colaborez cu Parlamentul European şi să interacționez în mod activ cu Comisia Europeana şi celelalte instituții ale UE în numele drepturilor şi intereselor cetățenilor.”
Activitatea Ombudsmanului European
În fiecare an, Ombudsmanul European primeşte în jur de 2 500 de plângeri de la cetățeni, firme, ONG-uri, universități, autorități locale şi alte entități. An de an, instituția deschide peste 450 de anchete. Multe dintre acestea se referă la plângeri în materie de lipsă de transparentă în instituțiile UE, inclusiv la refuzul de a da acces la documente sau informații. Alte cazuri privesc problemele legate de programele şi proiectele UE, discriminare sau conflicte de interese în administrația UE.
Ombudsmanul European investighează plângerile legate de administrarea defectuoasă în cadrul instituţiilor, organelor, oficiilor şi agenţiilor UE. Orice cetăţean sau rezident european, sau o întreprindere ori asociaţie dintr‑un stat membru poate depune o plângere la Ombudsman. Ombudsmanul oferă un mijloc rapid, flexibil şi gratuit de rezolvare a problemelor cu administraţia UE.