Ucraina a fost al patrulea cel mai mare exportator de cereale din lume în sezonul 2020/21, potrivit datelor Consiliului Internațional al Cerealelor, majoritatea mărfurilor sale fiind expediate prin Marea Neagră.
Dar, în condițiile în care războiul face ravagii de-a lungul unei mari părți a coastei, traderii se străduiesc să transporte mai multe cereale pe calea ferată.
APK-Inform a declarat că Căile Ferate ucrainene au deschis 12 terminale pentru comercianți, dar au apărut blocaje, iar căile ferate vor avea nevoie de două sau trei săptămâni pentru a procesa și a trimite vagoanele către cumpărători.
"Traderii continuă să caute posibilitatea de a redirecționa exporturile către UE pe calea ferată sau prin porturile românești, dar principalele bariere rămân capacitatea logistică limitată și costul său ridicat", a declarat APK-Inform.
Costul livrării cerealelor ucrainene în portul românesc Constanța este de 120-150 de euro (133-166 dolari) pe tonă. Înainte de război, comercianții plăteau în jur de 40 de dolari pentru a transporta cereale în porturile ucrainene de la Marea Neagră.
Analiștii spun că Ucraina, care a exportat 43 de milioane de tone de cereale de la începutul sezonului, în iulie, până la invazia de la sfârșitul lunii februarie, ar putea exporta doar aproximativ 1 milion de tone în următoarele trei luni, din cauza dificultăților logistice.
Înainte de război, guvernul a prognozat că exporturile de cereale ar putea ajunge la 65 de milioane de tone în acest sezon.
Rusia numește acțiunile sale în Ucraina o "operațiune militară specială" pentru demilitarizarea țării. Țările occidentale o numesc un război de agresiune neprovocat.
(sursa: Mediafax)