Deşi petardele aprinse în noaptea de Anul Nou sunt în continuare foarte populare în Germania, preocupările care vizează schimbările climatice au determinat mai mulţi distribuitori să retragă anul acesta artificiile de pe rafturile magazinelor, a precizat vineri presa locală, informează AFP.
"Focurile de artificii durează o oră, dar ne dorim să protejăm animalele şi să beneficiem de aer curat timp de 365 de zile în fiecare an", a declarat Uli Budnik, directorul reţelei de supermarketuri Rewe, din regiunea Dortmund, care a sistat vânzarea de artificii, potrivit agenţiei de presă DPA.
Lanţul Edeka, rivalul şi liderul de piaţă, a luat aceeaşi decizie pentru magazinele care fac parte din franciza sa.
Hornbach, unul dintre cele mai mari lanţuri de magazine de bricolaj din ţară, a anunţat luna trecută că anul acesta este prea târziu să sisteze comenzile, dar că va interzice comercializarea materialelor pirotehnice începând cu 2020.
Bauhaus, un lanţ de magazine din acelaşi domeniu, şi-a anunţat intenţia de a regândi oferta de focuri de artificii începând cu anul viitor ''pentru a ţine cont de mediu''.
"Sperăm să vedem o schimbare în societate, iar oamenii să cumpere mai puţine rachete de artificii şi petarde anul acesta", a precizat pentru DPA Juergen Resch, directorul organizaţiei ecologiste germane DUH.
Focurile de artificii de Anul Nou în Germania degajează circa 5.000 de tone de particule fine în atmosferă într-o singură noapte, echivalentul a circa două luni de trafic rutier, potrivit agenţiei federale pentru mediu UBA.
Particulele fine de praf eliberate în atmosferă sunt considerate nocive pentru sănătate umană şi animală.
Astfel, numeroase metropole germane au instalat zone în care focurile de artificii sunt interzise, în scopul protejării mediului şi din motive de siguranţă.
Cererea rămâne însă ridicată, iar germanii urmează să cheltuiască anul acesta 133 de milioane de euro pe articole pirotehnice cu ocazia Anului Nou, la fel de mult ca anul precedent, potrivit Federaţiei sectorului pirotehnic (VPI).
Magazinele de tip discount Aldi şi Lidl, asemenea lanţului de supermarketuri Real, deţinut de Metro, şi-au exprimat intenţia de a continua să distribuie articole pirotehnice.
Un segment bine reglementat în Germania, comerţul cu rachete de artificii, petarde şi alte materiale pirotehnice atinge cele mai ridicate vânzări în ultimele trei zile lucrătoare ale anului.
Un sondaj YouGov publicat vineri arată că 57% dintre germani ar fi de acord cu interzicerea vânzării de materiale pirotehnice, dar 84% spun că aşteaptă cu nerăbdare focurile de artificii care vor lumina cerul în noaptea de marţi spre miercuri.