Parlamentul ungar a adoptat miercuri o nouă taxă pe publicitate, denunţată de mass-media ca fiind o tentativă a Guvernului de a controla acest sector, transmite AFP.
Planul, care prevede taxarea veniturilor din publicitate cu până la 40%, a fost aprobat cu 144 de voturi pentru şi 30 împotrivă, într-un Parlament în care conservatorii premierului Viktor Orban deţin două treimi dintre mandate.
Săptămâna trecută, principalele posturi de televiziune şi staţii de radio şi-au întrerupt emisiunile timp de 15 minute, iar marile publicaţii şi site-uri şi-au lăsat albă prima pagină pentru a denunţa acest proiect, acuzat că împinge spre faliment numeroase instituţii media şi agenţii de publicitate.
Fapt rar întâlnit, mass-media considerate ca portavoce ale Guvernului s-au alăturat contestaţiei.
Noua taxă se înscrie într-o serie de măsuri fiscale dure şi specifice care vizează sectoare economice deseori dominate de companii străine. De la venirea lui Orban la putere în 2010, această politică a fost deja aplicată în telecomunicaţii, distribuţie, energie şi sectorul bancar.
Liderul forte al Ungariei a adoptat de asemenea noi legi care au constrâns mass-media să se înregistreze la stat sau să producă subiecte “echilibrate”. Potrivit majorităţii observatorilor, mass-media publice au fost puse sub tăcere.
În Ungaria există un Consiliu media (MT) însărcinat să sancţioneze infracţiunile. Toţi cei cinci membri ai acestuia, numiţi de Parlament, provin din partidul Fidesz, al lui Viktor Orban.