x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Prima limuzină a Americii

Prima limuzină a Americii

de Mihaela Matachita    |    16 Noi 2008   •   00:00
Prima limuzină a Americii

Când, în ianuarie 2009, Barack Obama va depune jurământul ca preşedinte al Statelor Unite, el va avea la dispoziţie o strălucitoare limuzină neagră, nou-nouţă, pentru a se duce la bătrâna Casă Albă.



Zilele acestea, General Motors, celebrul fabricant de automobile, dă tuşele finale la noua "Primă Doamnă" pe patru roţi, potrivit New York Times (NYT). Automobilul prezidenţial va fi un Cadillac bazat pe un… camion, arată jurnalistul american de la prestigioasa publicaţie. El a studiat un set întreg de fotografii neautorizate, făcute în timpul testării noului autovehicul pe drumurile publice. Cadillacul cel nou îl va înlocui pe acela pe care îl foloseşte actualul preşedinte, G.W. Bush, din 2005. Imaginile au fost realizate de un fotograf-spion, specializat în "vânatul mare" din domeniul auto. Potrivit imaginilor, Cadillacul va fi ca nici un altul, dovedind cât de special a devenit transportul prezidenţial în anii care s-au scurs de când prima flotă auto a fost comandată pentru preşedintele William Howard Taft în 1909. Taft călătorea cu un automobil White sau un Pierce Arrow convenţional, dar următorul preşedinte circula deja cu un vehicul-fortăreaţă.

"CAMIONUL". Noua limuzină a fost testată pentru comparaţie împreună cu două camioane medii GMC Topkick şi este dotată cu aceleaşi anvelope ca şi acestea, ceea ce înseamnă că este mult mai grea decât orice Cadillac civil.
Se crede că limuzina are la baza conceptului ei linia de camioane de 2500 a General Motors, linie ce include versiunea "extra heavy duty" a modelului Suburban. Unele elemente, de exemplu "acoperişul" înălţat, le-a moştenit de la limuzinele ultrablindate intrate în serviciul prezidenţial în 2001. Dar alte detalii, mai ales cele tehnice, pot doar fi ghicite. Aceasta deoarece nici Secret Service, agenţia care răspunde de securitatea preşedintelui, nici General Motors nu vor să discute subiectul, nici măcar nu vor să confirme că un nou model este în lucru.

BLINDAJUL. Astfel, curioşii nu pot decât să se bazeze pe presupuneri şi deducţii. De exemplu, din imaginile tv s-a putut deduce că ferestrele limuzinei lui Bush au grosimea de cel puţin 5 inci, aproape dublu cât la limuzinele prezidenţiale din anii 1980 şi 1990. Un geam blindat de 0,5 inci poate opri un glonţ de la un Magnum 0.44, iar unul de 1,25-1,5 inci opreşte un glonţ cu viteză mult mai mare tras dintr-o armă militară de asalt. Când are loc un atac, forţa gloanţelor trase asupra ferestrelor este absorbită de straturi succesive de sticlă şi plastic, după care "un scut" interior flexibil reţine sticla, pentru a nu pătrunde în compartimentul pentru pasageri.
Deşi materialele care protejează corpul maşinii sunt ţinute secret, se ştie că, la o astfel de limuzină, ele includ o substanţă dură, care distruge proiectilele înainte ca energia acestora să fie disipată de o substanţă moale. Materialele folosite sunt oţel cu duritate dublă, aluminiu, titan şi ceramică. Deschiderile din corpul vehiculelor blindate sunt dublate cu oţel, pentru a descuraja atacatorii tentaţi să tragă prin golul portierelor.

HIGH TECH. Într-o maşină care nu are nici plafonul convertibil, nici ecran contra soarelui, cum aveau pe vremuri automobilele prezidenţiale, aşezat în spatele unui geam pe jumătate transparent şi de câteva ori mai fonoabsorbant decât o limuzină standard, preşedintele are posibilităţi limitate de a interacţiona cu publicul. Dar el îşi poate face cunoscută prezenţa fie aprinzând o lumină interioară fluorescentă care îl face vizibil, fie folosind un sistem audio înglobat maşinii, pentru a se adresa publicului. Un sistem special este sudat de şasiu, pentru ca limuzina să poată fi transportată la bordul unui avion cargo militar. Acesta transportă deseori vehiculele de escortă ale Secret Service şi cel puţin încă o limuzină folosită ca acoperire sau momeală. Potrivit unor imagini tv din timpul vizitei preşedintelui Bill Clinton în Pakistan, în martie 2000, coloana prezidenţială a utilizat nu mai puţin de cinci maşini-momeală. Se poate deduce astfel că General Motors nu produce o singură limuzină prezidenţială, ci vreo două-trei.

TOP SECRET. Deşi maşinile preşedinţilor sunt o mare atracţie pentru colecţionari, Secret Service nu a permis ca limuzinele prezidenţiale recente să ajungă în mâinile vreunui particular. Când maşinile sunt retrase, deseori dispar, fiind distruse sau folosite la antrenamentele agenţilor Secret Service. La rândul său, Departamentul de Stat foloseşte şi el vehicule speciale, iar "modul de întrebuinţare" a fost detaliat într-un document intitulat "Programul autovehiculelor blindate ale Biroului de Securitate Diplomatică, februarie 2004". Conform acestuia, printre metodele de scoatere din serviciu sunt menţionate "îngroparea" în mare, "demolarea" prin explozie, arderea, zdrobirea sau îngroparea în pământ, toate sub controlul guvernului federal.
La fel, Bibliotecii Prezidenţiale Clinton din Little Rock, statul american Arkansas, nu i s-au dat cheile de la Cadillacul Fleetwood al celui de-al 42-lea preşedinte expus aici. "Putem să o ştergem de praf pe dinafară, dar dacă am avea nevoie să intrăm, ar trebui să contactăm biroul regional al Secret Service", a declarat Christine Mouw, curatorul bibliotecii, vorbind despre maşină. "Am primit cereri de la oameni să o expunem cu uşile deschise, dar ni s-a spus că nu se poate, din motive de securitate, ceea ce este logic", a adăugat ea.

×