Scandalul privind distribuirea datelor personale ale utilizatorilor Facebook a luat o nouă amploare, după ce reţeaua socială a estimat la aproximativ 87 de milioane, faţă de 50 evocate până acum, numărul persoanelor ale căror date ar fi putut ajunge, fără cunoştinţa lor, în posesia companiei Cambridge Analytica.
Potrivit presei de peste ocean, patronul retelei de socializare, Mark Zuckerberg, ar urma sa abordeze, in 11 aprilie, in fata parlamentarilor americani, situatia de la Facebook, dar si manipulările politice atribuite Rusiei. Într-o conferinţă telefonică, omul de afaceri a recunoscut, adresandu-se mai multor ziaristi, ca a comis "erori" în trecut.
Apreciind că viaţa înseamnă "a învăţa din greşeli", el s-a angajat să acţioneze mai bine pe viitor, chiar dacă "nicio măsură de securitate nu va fi perfectă". Zuckerberg a asigurat totuşi că rămâne persoana potrivită pentru a conduce grupul în pofida tuturor controverselor care afectează imaginea reţelei sociale, al cărei model economic se bazează pe exploatarea datelor personale ale utilizatorilor săi.
El a indicat de asemenea că, în mare, "până la 87 de milioane de utilizatori", şi-ar fi putut vedea datele personale ajunse în posesia firmei britanice Cambridge Analytica (CA), număr cu mult mai mare decât cifra avansată până în prezent de presă, în jur de 50 de milioane.
Dar compania de analize de date şi comunicare strategică, angajată în 2016 în campania prezidenţială a lui Donald Trump, a respins această cifră, menţionând că nu a "primit" datele decât a "30 de milioane" de persoane prin intermediul companiei Global Science Research (GSR), care, conform Facebook, i le-a transmis fără autorizaţie.
CA a repetat într-un comunicat că nu a folosit aceste date în cadrul activităţii sale pentru echipa de campanie a lui Trump şi că a şters toate informaţiile obţinute atunci când Facebook a informat-o, în 2015 potrivit reţelei sociale, asupra faptului că au fost transmise fără autorizaţie.
CA a intrat în posesia datelor printr-o aplicaţie de teste psihologice propuse pe Facebook, aplicaţie dezvoltată de GSR şi descărcată de mai mult de 300.000 de persoane. La acea vreme, sistemul permitea aplicaţiilor terţe să aibă acces nu doar la datele utilizatorilor care au folosit aplicaţia, dar şi la cele ale prietenilor lor, ceea ce explică numărul foarte ridicat de persoane care ar putea fi afectate.
Prins în acest nou scandal, Mark Zuckerberg s-a angajat într-o contraofensivă politică şi mediatică pentru a convinge utilizatorii, dar şi autorităţile din Statele Unite şi din restul lumii, că reţeaua socială a conştientizat responsabilitatea pe care o are şi acţionează pentru a-şi proteja membrii de orice exploatare dăunătoare a datelor lor, precum şi de orice operaţiune de propagandă sau de dezinformare politică. AGERPRES