Jurnalul.ro Ştiri Externe Tragedia unui eminent cercetător japonez. S-a spânzurat la locul de muncă!

Tragedia unui eminent cercetător japonez. S-a spânzurat la locul de muncă!

05 Aug 2014   •   21:51
Tragedia unui eminent cercetător japonez. S-a spânzurat la locul de muncă!

Un eminent cercetător japonez care a participat la studiile cu privire la celulele stem şi credea că a ajutat la realizarea unei adevărate revoluţii în acest domeniu, dar ulterior a fost discreditat, s-a spânzurat marţi la locul său de muncă, s-a aflat din surse ale poliţiei şi ale institutului public de cercetare Riken, informează Russia Today, Kyodo, France Presse şi DPA. Potrivit poliţiei, el a lăsat mai multe scrisori de adio.

Yoshiki Sasai, care era director adjunct la Centrul Riken pentru biologia dezvoltării, a fost găsit mort dimineaţa devreme la sediul institutului Riken din Kobe (vestul Japoniei) şi transportat la spital, unde a fost confirmat decesul, a declarat un purtător de cuvânt de la institutul Riken, fără să dea mai multe detalii despre circumstanţele dramei.

Personalitate japoneză în domeniul cercetării celulelor, acest profesor de 52 ani a supervizat-o pe Haruhiko Obokata, tânără directoare a unităţii de cercetare de la Riken, la elaborarea a două articole controversate cu privire la descoperirea şi crearea de celule numite STAP. Articolele respective au fost publicate la sfârşitul lunii ianuarie în prestigioasa revista britanică Nature.

Profesorul suferea de stres şi extenuare de mai multe luni, mai exact de când, în luna martie, au fost făcute referiri la anumite lacune în cercetarea sa, precizează şi agenţia Reuters.

Mai multe persoane au exprimat îndoieli cu privire la credibilitatea acestor lucrări ştiinţifice, ceea ce determinat institutul de cercetare Riken să efectueze o anchetă. Comisia a concluzionat că au fost contrafăcute imagini şi a contestat de facto toate dovezile prezentate.

Cercetătoarea, între timp spitalizată, a negat acuzaţiile, fără succes, iar Nature a sfârşit prin a retrage articolele în cauză, la începutul lunii iulie, cu consimţământul autoarei principale şi cu aprobarea celor 13 coautori.

Sasai, cu mai multă experienţă decât Obokata, în vârstă de 30 de ani, a participat la redactarea articolelor. El s-a aflat alături de ea în timpul primei conferinţe de presă de prezentare a lucrărilor incriminate, la 28 ianuarie, în ajunul publicării în Nature.

La jumătatea lunii aprilie, el şi-a cerut public scuze considerând însă în continuare posibilă existenţa celulelor STAP, care revin la un stadiu nediferenţiat printr-un procedeu chimic nou. Teoretic, ele sunt capabile să evolueze apoi pentru a crea diferite organe, caz în care descoperirea ar putea fi un important pas înainte pentru medicina regenerativă.

La rândul său, tânăra cercetătoare continuă să lucreze în cadrul Riken la noi cercetări pentru a încerca să confirme existenţa celulelor STAP, într-o sală special amenajată sub supravegherea a două camere video 24 de ore din 24.

Potrivit Kyodo, colegi ai profesorului de la Riken au afirmat că acesta primea consiliere psihologică în urma scandalului.

“Este extrem de nefericit ceea ce s-a întâmplat”, a declarat un purtător de cuvânt guvernamental. “Sasai a avut o contribuţie majoră în domeniul dezvoltării biologice şi era un cercetător recunoscut pe plan internaţional”, a adăugat acesta.

Preşedintele Institutului Riken, unde Sasai lucra, Ryoji Noyori şi-a exprimat “regretul profund în legătură cu pierderea unui om de ştiinţă de neînlocuit”.

Acest caz pune la îndoială mai multe articole ştiinţifice japoneze, pe fondul rivalităţilor între cercetători, comentează France Presse. Biologul Sasai era uneori prezentat ca un concurent al lui Shinya Yamanaka, creatorul celulelor stem pluripotente induse (IPS), o descoperire majoră pentru cercetarea celulară care i-au adus în 2012 Premiul Nobel în medicină. (I.D)