Inspectoratul General de Aviaţie (IGA) al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) îşi repară elicopterele la compania Aviabaltika Aviation Ltd (AVB) deţinută de Yury Borisov, un milionar rus care întruneşte toate caracteristicile unui mafiot din filmele hollywoodiene de acţiune. În perioada 2007-2016, MAI a plătit 22 de milioane de euro, fără TVA, pentru serviciile fostului pilot militar. Borisov este atât de puternic, încât şi-a permis să mituiască un colonel, pe care l-a angajat apoi la firma sa în schimbul unor contracte cu US Army pentru aceeaşi companie care prestează şi pentru MAI.
Un audit al Pentagonului a descoperit ulterior că rusul livra piese defecte pentru elicopterele Mi-17 folosite în Afganistan, Pakistan şi Irak. În 2015, un astfel de elicopter s-a prăbuşit în Pakistan, din motive tehnice. Şase oameni au murit, iar ambasadorul României, aflat la bord, a scăpat miraculos cu viaţă. Şi, pentru ca scenariul de film să fie complet, un fost preşedinte lituanian a fost demis după ce s-a aflat că Yury Borisov i-a finanţat campania electorală, cerându-i în schimb „doar” să-i pună o vorbă bună pe lângă Vladimir Putin.
Conexiuni misterioase
Inspectoratul General de Aviaţie al MAI a atribuit pe 21.06.2016 un contract pentru achiziţia de piese de schimb pentru elicopterele sale tip Mi- 8 şi Mi- 17. Acordul cadru valabil 48 de luni a fost adjudecat de compania condusă din 1997 de Yury Borisov, Aviabaltika, cu sediul în oraşul lituanian Kaunas, iar valoarea totală a înţelegerii este de 2.004.019,88 euro. Potrivit MAI, două firme s-au înscris în licitaţie: AVB şi Invest Nikarom SRL Bucureşti, ulterior scoasă din competiţie. Atât cât putem vorbi de coincidenţe în afacerile cu ruşi, trebuie spus că Invest Nikarom era reprezentanta AVB în România la începutul anilor 2000. Şi, ca bonus: Invest Nikarom a cumpărat în 2013, cu 230 de lei, cele patru combinate deţinute în România de ruşii de la Mechel. Nikarom este condusă de Svetlana Chumakova şi Victor Chumakov, ei fiind părinţii Olgăi Chumakova, cea care reprezenta grupul Mechel în România.
Curg contractele uriaşe
Contractul din iunie 2016 este doar ultimul dintr-o serie de acorduri parafate între MAI şi Aviabaltika. Pe 06.06.2012, compania lui Yury Borisov primea 10.184.300 de euro pentru servicii de reparare şi întreţinere a elicopterelor din dotarea Inspectoratului General de Aviaţie. Exact în aceeaşi zi, aceeaşi AVB semna un contract paralel cu MAI, pentru repararea şi întreţinerea elicopterelor Mi- 8, în valoare de 7.505.500 euro. Pe 23.06.2008, MAI, prin Unitatea Specială de Aviaţie de atunci, atribuia un alt contract firmei lituaniene, pentru reparaţia capitală a unui elicopter Mi- 8, în valoare de 1.292.159 euro. În fine, pe 06.07.2007, AVB primea încă 1.077.000 euro pentru reparaţia capitală a unui elicopter Mi- 17 din dotarea MAI.
O vorbă bună la Putin
Născut în 1956, rusul Yury Borisov este doctor în psihologie şi pilot militar timp de 10 ani, decorat pentru meritele sale. Considerat un apropiat al serviciilor de informaţii ruseşti, începe afacerile imediat după lăsarea la vatră, la începutul anilor ’90, iar în prezent conduce Aviabaltika din Lituania, dar şi Saint Petersburg Aircraft Repair Company (SPARC), din Rusia. Borisov are o poveste de viaţă fabuloasă. În iunie 2011, portalul ukrainianweek.com îl asocia pe Yury Borisov cu crima organizată rusească şi spunea că a făcut trafic de arme în Sudan, ţară care susţine terorismul. În decembrie 2013, Reuters publica un amplu material despre afacerile lui Borisov, din care aflăm că fostul pilot militar face afaceri alături de fiul său, Pavel, în nu mai puţin de 40 de ţări. Prestigioasa publicaţie amintea uriaşul scandal care a lovit Lituania în 2004, soldat cu demiterea preşedintelui ales în 2002, Rolandas Paksas. Yury Borisov a fost principalul finanţator al campaniei lui Paksas, cu donaţii oficiale 350.000 de euro, care ar fi ajuns însă, „la negru”, la peste 1,5 milioane de euro, după cum arăta şi Fox News, în martie 2014. După alegerea lui Rolandas Paksas, rusul Yury Borisov a primit cetăţenia lituaniană, care avea să-i fie însă retrasă ulterior. O anchetă parlamentară releva, în 2004, că Borisov l-a ajutat pe Paksas să devină preşedintele Lituaniei cu două condiţii: să-i distrugă competitorii economici, după accederea la putere şi, mai ales, să-i pună o vorbă bună pe lângă preşedintele rus Vladimir Putin. Ambele surse, Reuters şi Fox News, dezvoltă şi acuzaţiile de trafic de arme în Sudan. Astfel, un raport Amniesty International cita, în 2004, un raport al guvernului lituanian despre un export de elicoptere Mi- 8 realizat de Aviabaltika în Sudan, considerat stat terorist. Acuzaţiile au fost preluate într-o anchetă oficială a procurorilor din Lituania.
Un colonel US Army a recunoscut şpaga
Profilul hollywoodian prezentat mai sus este completat de informaţiile oficiale furnizate în 2015 de către justiţia americană. Într-un comunicat de presă de pe 20 aprilie 2015, FBI şi procuratura din Alabama anunţă că fostul colonel US Army Norbert Vergez a pledat vinovat în faţa curţii la acuzaţiile de fals în înscrisuri şi conflict de interese. Potrivit documentului FBI, fostul colonel a condus un program derulat de armata americană între 2010 şi 2012 privind repararea şi furnizarea de piese pentru elicopterele Mi-17, folosite de forţele aliate din Afganistan, Pakistan şi Irak atât în misiunile antiteroriste, cât şi cele antidrog. Un audit realizat de Pentagon în 2012 a descoperit că Norbert Vergez a facilitat câştigarea de către AVB şi SPARC, cele două companii deţinute de Yury Borisov, a mai multor contracte cu US Army. Printre altele, fostul colonel a antedatat, în februarie 2012, un document ca fiind din decembrie 2011, pentru a determina US Army să facă plăţi ilegale de 3,67 milioane de dolari către firmele lui Borisov, arată anchetatorii americani.
Fostul colonel Norbert Vergez a recunoscut că a primit ca mită, de la Yury Borisov, un ceas Rolex pentru soţia sa, un cec de 30.000 de dolari pentru el şi, cel mai important, un job la o firmă privată recomandată de ruşi, după ce şi-a dat demisia din US Army.
Tot în auditul realizat de Pentagon se arăta că AVB a depăşit cu 12-20 de luni termenii contractuali pentru livrare de piese şi servicii de reparaţii la elicopterele Mi- 17, descoperindu-se chiar şi lucrări improprii, ceea ce a dus la costuri suplimentare de 16,4 milioane de dolari. În consecinţă, Pentagonul recomanda US Army să rezilieze toate contractele cu firmele rusului Yury Borisov. Presa americană constata însă că armata a continuat să colaboreze cu AVB.