Jurnalul.ro Ştiri Externe Undele gravitaţionale din teoria relativităţii, detectate direct a doua oară

Undele gravitaţionale din teoria relativităţii, detectate direct a doua oară

15 Iun 2016   •   21:55
Undele gravitaţionale din teoria relativităţii, detectate direct a doua oară

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a anunţat miercuri a doua detectare directă a unor unde gravitaţionale, la trei luni după anunţul istoric al primei observări al fenomenului prezis de teoria relativităţii a lui Einstein acum un secol.

Noua detectare, ca şi prima, a fost realizată cu instrumentul american Ligo (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory), format din două detectoare identice, situate la 3.000 de kilometri unul de celălalt, în Statele Unite.

Undele rezultă din uşoare perturbări ale tramei spaţiu-timp, produse de deplasarea unui obiect masiv. Ele au apărut prin fuziune acum 1,4 miliarde de ani din două găuri negre, au precizat astrofizicienii care şi-au anunţat descoperirea la conferinţa Societăţii americane de astronomie (American Astronomical Society) ce se desfăşoară în cursul acestei săptămâni la San Diego (California).

Deşi semnalul captat în 26 decembrie este mai slab decât primul, el este confirmat cu certitudine în proporţie de 99,99%.

Găurile negre aveau o masă mai mare de 14 şi respectiv 8 ori decât cea a Soarelui şi un diametru de sub 100 de kilometri. Fuziunea lor a degajat o cantitate de energie echivalentă, grosso modo, cu masa Soarelui convertită în unde gravitaţionale, adaugă oamenii de ştiinţă.

Semnalul detectat de Ligo provine de la ultimele 27 de orbite ale găurilor negre înainte de fuziunea lor, au spus ei. "Cu detectarea a două fenomene de mare intensitate în patru luni în prima noastră campanie de observare, putem începe să facem predicţii în privinţa posibilei frecvenţe a captării undelor gravitaţionale în viitor", apreciază Albert Lazzarini, om de ştiinţă la Institutul de Tehnologie din California (Caltech), director adjunct al Ligo.

"Începem să avem o imagine asupra noilor informaţii din domeniul astrofizicii, care pot fi obţinute numai cu detectoare de unde gravitaţionale", arată David Shoemaker, astrofizician la Massachusetts Institute of Technology (MIT), care a condus programul de construcţie a versiunii avansate a Ligo.

Potrivit lui, primele aplicaţii vizează găurile negre, fiindcă acestea nu emit lumină şi din această cauză sunt invizibile fără undele gravitaţionale.

Cele două detectoare Ligo sunt plasate la Livingston (Louisiana) şi la Hanford (statul Washington, nord-vestul SUA), încheie AFP.AGERPRES