x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Locale Planul fantasmagoric care sugrumă Capitala

Planul fantasmagoric care sugrumă Capitala

de Diana Scarlat    |    26 Noi 2015   •   09:38
Planul fantasmagoric care sugrumă Capitala

Oprescu nu mai este în fruntea Primăriei Capitalei, însă proiectele cu fântâni arteziene cântătoare şi autostrăzi suspendate nu s-au oprit. Un proiect mai vechi, Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU), a fost recent în dezbatere publică, pe pagina de internet a Primăriei Capitalei, iar în curând ar putea fi aprobat de Consiliul General. Transformările pe care le prevede ar bloca tot centrul Capitalei pentru mai mulţi ani.

Reprezentanţii Primăriei Capitalei susţin că noul proiect de dezvoltare urbană este cât se poate de realist şi că nu va distruge definitiv circulaţia rutieră în Bucureşti, ci o va înlesni. Conform PIDU, centrul oraşului ar putea fi schimbat radical, prin transformarea Pieţei Constituţiei şi a zonei Izvor în zone pietonale, cu poduri suspendate şi parcări subterane. Proiectul prevede ca o singură bandă pe sens să rămână destinată transportului public pe Bulevardul Unirii, între Piaţa Unirii şi Piaţa Constituţiei.

Transformarea ar urma să se facă în cinci etape: realizarea unei parcări subternane în Piaţa Constituţiei; aducerea străzilor la acelaşi nivel cu trotuarele; eliminarea parcărilor de lângă trotuare pe ambele sensuri şi redarea respectivelor benzi circulaţiei rutiere, în timp ce banda de lângă fântâni va deveni pietonală; păstrarea pentru circulaţia maşinilor doar a benzilor dinspre Palatul de Justiţie, ca în ultima etapă, întregul bulevard să devină pietonal.

„La fel ca în marile capitale ale lumii, pietonii şi bicicliştii vor avea mai mult spaţiu dedicat lor. Circulaţia rutieră nu va avea de suferit, deoarece se face deja reorganizarea pe sensuri unice, astfel încât situaţia se va îmbunătăţi. Nici în timpul lucrărilor nu vor fi probleme, deoarece se va lucra pe porţiuni”, susţine fostul şef al Direcţiei de Urbanism din Primăria Capitalei, Ion Dedu.

Poliţia Rutieră, în schimb, nu ştie nimic despre planul care va schimba pentru mult timp faţa Bucureştiului, iar reprezentanţii instituţiei spun că sensurile unice despre care vorbesc reprezentanţii PMB nu s-au discutat şi cu cei care ar trebui să fluidizeze traficul în Capitală. Mai mult, susţinerea pietonizării centrului vine în forţă chiar în urma recentului scandal provocat de construirea fără respectarea prevederilor legale a pistei de biciclete cu piloni de beton, pe Calea Victoriei.

Tăierea unei benzi de circulaţie pe una dintre principalele artere ale Capitalei nu afectează doar circulaţia în zona respectivă, ci chiar un mult mai vechi proiect, pentru care s-au făcut multe sacrificii şi s-au demolat clădiri de patrimoniu: Proiectul Uranus, reluat după 2000. Acest plan mai vechi de fluidizare a circulaţiei era conceput în strânsă legătură cu zona Izvor, Piaţa Constituţiei, Calea Victoriei şi Bulevardul Unirii, în sensul redării unei porţiuni cât mai vaste circulaţiei rutiere.

Noile transformări fac inutile toate demolările începute încă din anii 80, făcute cu scopul lărgirii şi prelungirii drumurilor pentru circulația rutieră.
Planul de transformare a centrului Capitalei nu se opreşte, însă, la pietonizare. Ulterior, zona carosabilă va fi ridicată la acelaşi nivel cu trotuarul, iar Piaţa Constituţiei, zona Mănăstirii Antim şi Bd. Unirii vor fi legate printr-un paviment unitar.

Întregul proiect ar costa circa 250 de milioane de euro, din care o mare parte ar putea fi suportată din fonduri europene. S-ar putea ca primele proiecte să apară în 2-3 ani, iar cele mai mari ar putea dura chiar 7-8 ani. Sunt şase proiecte care ar putea fi aprobate, dar planul trebuie să fie făcut integrat.
Gheorghe Pătraşcu, arhitectul-şef al Capitalei.

Poduri suspendate şi fântâni subterane

„Fântâna fog” din pasajul subteran care se va construi în zona Pieţei Constituţiei va fi un fel de continuare a ideii fântânei cântătoare, care i-a costat pe bucureşteni 400.000 de euro fără să existe. Studiul de fezabilitate a fost plătit din banii contribuabililor, pentru că proiectul a fost aprobat iniţial. Şi ideea autostrăzii suspendate, pentru care s-a făcut un studiu de fezabilitate de trei milioane de euro este reluată prin două poduri pietonale care ar urma să fie construite peste râul Dâmboviţa.

Unul ar lega străzile Şelari şi Sfinţii Apostoli, iar celălalt va fi realizat în zona Parcului Izvor, în locul fostului Pod Mircea Vodă. Primul ar urma să aibă 4,5 m înălţime, trecând pe deasupra Splaiului Independenţei şi să aibă acces în zona Muzeului Holocaustului. Cel de-al doilea va fi construit pe spaţiul verde de la intersecţia Bulevardul Libertăţii-Splai.
 

×