In cadrul unui studiu efectuat de Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii din cadrul I.G.P.R., peste 50% din pietonii intervievati au declarat ca educatia lor rutiera a fost primita pana la implinirea varstei de 14 ani. Studiul prezentat miercuri pune accentul pe atitudinile si comportamentul pietonilor in traficul rutier, dar si riscurile la care acestia sunt supusi zi de zi. Astfel, in primele 8 luni ale anului, aproximativ 100.000 de pietoni au fost sanctionati pentru traversare neregulamentara.
Pentru intocmirea acestuia a fost aplicat un chestionar pe un esantion de 1.230 de persoane, reprezentativ pentru persoanele adulte din Romania care, frecvent, in deplasarile lor zilnice, au calitatea de pietoni. Astfel, persoanelor intervievate li s-a cerut sa stabileasca un clasament al factorilor care stau la baza generarii situatiilor periculoase pentru pietoni, in trafic, in functie de contributia pe care o au acestia in producerea unor astfel de situatii.
Cauze/atitudini pietoni
In urma analizei raspunsurilor persoanelor chestionate, s-a constatat ca, in viziunea acestora, principalele 3 cauze ce pot genera aparitia unor situatii periculoase pentru pietoni sunt: atitudini/ comportamente necorespunzatoare ale pietonilor, atitudini/comportamente necorespunzatoare ale soferilor si deficiente in amenajarile rutiere.
Ierarhizarea cauzelor situatiilor periculoase pentru pietoni
Rezultatul final plaseaza pietonii pe primul loc intre factorii generatori de risc. In conditiile in care cele 1.230 de persoane chestionate au in principal caracteristica de participanti la trafic in calitate de pietoni, aceasta denota un grad ridicat de constientizare a propriei responsabilitati in generarea situatiilor de risc care ii implica.
Totodata, in viziunea celor chestionati, principalele probleme ce tin de pietoni si care contribuie la aparitia unor situatii periculoase pentru acestia pe drumurile publice sunt: consumul de alcool (51,7%), obisnuinta acestora de a nu respecta regulile (51,6%), lipsa de atentie, graba, oboseala (49,5%), necunoasterea regulilor de circulatie (47,6%).
Pietonii, victimele unor soferi...
In ceea ce priveste principalele aspecte ce tin de soferi si care contribuie, in opinia celor intervievati, mai frecvent la aparitia unor situatii periculoase pentru pietoni pe drumurile publice sunt: consumul de alcool (61,8%), deplasarea cu viteza (53,1%), stil de conducere riscant, agresiv (51,9%), lipsa de atentie, oboseala (51,9%).
Avem legi, dar nu avem drumuri!
De asemenea, au fost evidentiate si deficientele de infrastructura, care contribuie la producerea unor situatii periculoase pentru pietoni pe drumurile publice. Pentru mediul rural cea mai importanta astfel de deficienta este lipsa trotuarelor (45,5%). Alte probleme care au fost frecvent mentionate de catre persoanele supuse studiului au fost: lipsa trecerilor de pietoni sau distantele mari dintre acestea (38,9%) si marcarea necorespunzatoare a drumurilor (33,6%), iluminatul necorespunzator al drumurilor publice (29,5%), lipsa de vizibilitate datorata parcarii masinilor in apropierea trecerilor de pietoni (29%).
Cum stam cu educatia rutiera?
In ceea ce priveste educatia rutiera in randul pietonilor, mai mult de jumatate dintre cei intervievati au precizat ca educatia lor rutiera a fost primita pana la implinirea varstei de 14 ani. Exista insa un procent destul de important (15%) care au mentionat ca nu au primit niciodata educatie rutiera. Conform studiului, se remarca rolul important al familiei in transmiterea normelor de educatie rutiera (41,9%). Alaturi de familie, celalalt factor formator important in educatia rutiera este scoala (27,5%).
"Educatia Rutiera – Educatie pentru Viata’’
Politia Romana a acordat o atentie deosebita educatiei rutiere a copiilor, fiind derulata campania "Invat sa circul corect, ajuta-ma!', concursul national adresat elevilor ,,Educatia Rutiera – Educatie pentru Viata’’ si reinfiintarea si operationalizarea "Patrulelor scolare de circulatie'.
In contextul inceperii noului an scolar, politistii de la rutiera vor fi prezenti in apropierea scolilor, pe arterele de circulatie intens tranzitate, pentru asigurarea fluentei si sigurantei traficului rutier la orele la care elevii vin si pleaca de la scoala. Directia Rutiera din cadrul I.G.P.R. a coordonat, la nivel national, mai multe actiuni privind prevenirea si combaterea traversarii neregulamentare.