Elevii de clasa a VII-a şi a VIII-a susţin în această perioadă tezele cu subiect unic, un examen care ar trebui să le verifice cunoştinţele, dar care îi aruncă la un liceu sau la o şcoală de arte şi meserii, în funcţie de note.
Părinţi, copii, profesori, dar chiar şi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi-au arătat dezaprobarea faţă de acest nou sistem, introdus în 2007 de fostul ministru al Educaţiei, Cristian Adomniţei. Cu toate acestea, cei aproximativ 430.000 de elevi de a VII-a şi a VIII-a, cuprinşi în anul şcolar 2008-2009, merg aproape zilnic la meditaţii şi se stresează pentru note, din cauză că mediile de la teze contează în proporţie de 50% la admitere. "Atunci când s-au introdus aceste teze s-a avut în vedere doar reducerea riscurilor apariţiei de scandaluri legate de organizarea şi desfăşurarea testelor naţionale. Dacă era din raţiuni psihopedagogice, atunci măsura trebuia însoţită de un sistem de feedback: de a verifica dacă notarea făcută de profesori e corectă", spune fostul ministru al Educaţiei, Mircea Miclea.
SUSPICIUNEA
Scandalurile, însă, nu au dispărut în totalitate. De anul acesta, tezele pe care le dau elevii de clasele a VII-a şi a VIII-a vor fi corectate prima dată de profesorul de la clasă, şi apoi de către un alt dascăl care nu predă în cadrul şcolii de unde provine teza. Această modalitate dublă de corectură îi face pe unii profesori să spună că se va propaga frauda, iar pe alţii să creadă că dascălii de la clasă vor trăi sub imperiul fricii. "Fiind profesor de la clasă are tot interesul să trateze cu seriozitate teza şi nu poate supraevalua, pentru că ştie că vine profesorul din afară care îl verifică", crede Iuliana Soare, directorul Şcolii nr. 1 "Sfinţii Voievozi" din Bucureşti.
Faptul că fiecare teză stă cel mult trei zile în şcoala în care se susţine examinarea, iar ultima – cea la Istorie sau Geografie, de la 16 decembrie – toată vacanţa de iarnă, devine cel puţin suspect. "Tezele vor sta trei zile în şcoală. Ce se va întâmpla cu acestea în intervalul respectiv? Mai mult, ultima teză, care se dă la 16 decembrie, ar putea rămâne în şcoli toată vacanţa de iarnă", spune profesoara Rodica Stoianovici de la Colegiul "Elena Cuza" din Craiova.
RENUNŢAREA
Cadrul didactic completează că "în teritoriu, nimeni nu este de acord cu aceste teze". De altfel, profesorii şi părinţii i-au spus anul trecut fostului ministru Adomniţei că tezele cu subiect unic nu sunt o idee bună, dar acesta a precizat că nu doreşte să renunţe la examinare.
Nici elevii nu sunt chiar încântaţi de metoda de evaluare, chiar dacă unii profesori le spun că e mai simplu aşa, că nu îi mai stresează. "Era mai simplu cu Capacitatea, era la finalul anului şi aveam mai mult timp să învăţăm", spune Diana, elevă în clasa a VIII-a la Şcoala nr. 1 din Bucureşti. "Nu e bine pentru noi, că vin cei de la ţară cu note mari şi ne ocupă locurile la liceu", completează colegul ei Ştefan.
La 11 decembrie, elevii vor susţine teza la Matematică. Proba la Istorie sau Geografie, pe care o dau numai elevii claselor a VIII-a, va avea loc la 16 decembrie.
Elevii de clasa a VII-a susţin patru teze cu subiect unic pe an, iar cei de a VIII-a, şase. Media acestora contează în proporţie de 50% pentru admiterea la liceu.
Soluţia Miclea
Evaluarea elevilor ar trebui făcută la finalul clasei a IX-a, atunci când ar trebui să fie finalul învăţământului obligatoriu, precizează fostul ministru al Educaţiei, Mircea Miclea, în strategia trimisă preşedinţiei – "Educaţie şi cercetare pentru societatea cunoaşterii". Astfel, ar fi indicat să se evalueze competenţele de comunicare în limba maternă şi în două limbi de circulaţie internaţională, cele la matematică şi ştiinţe, de utilizare a computerului, şi, nu în ultimul rând a altor competenţe-cheie, luate în calcul de către diriginte, consilierul şcolar şi colectivul de profesori ai clasei respective.Miclea consideră că elevii ar trebui să primească la evaluare puncte sau calificative, dar în nici un caz nu ar trebui utilizată ideea de "admis-respins".
"Tezele unice sunt un lucru foarte bun din punctul meu de vedere (…) arată nivelul real de pregătire al copilului, în comparaţie cu o singură evaluare punctuală"
Cristian Adomniţei, fostul ministru al Educaţiei, spunea în iunie 2008
Citește pe Antena3.ro