Licitatia pentru avioanele de transport ale Armatei se va repeta. Aceasta este consecinta deciziei Consiliului
National de Solutionare a Contestatiilor care a anulat procedura prin care Romtehnica a dat drept castigator al licitatiei avionul CJ27 Spartan.
Decizia nr. 129/5C5/560 din 31 ianuarie 2007 a admis in parte contestatia formulata de EADS, competitoare cu Alenia in cursa pentru dotarea Fortelor Aeriene Romane cu sapte avioane de transport scurt/mediu curier.
Cititorii nostri au fost informati in ultimele luni despre meandrele si capcanele acestei licitatii extrem de controversate, considerata "cu dedicatie" de numerosi specialisti in domeniu.
Faptul ca oficialii din Ministerul Apararii Nationale au participat cu prestigiul si autoritatea functiilor la decizia de atribuire a produsului mai scump va fi analizat de cei in drept. Potrivit unor surse din interiorul MApN, comisia de audit intern a ministerului verifica respectarea procedurilor pe parcursul licitatiei organizate de Romtehnica, luand in cercetare si posibile fapte de coruptie.
Scandalul international declansat de implicarea factorilor politici din Romania in manevrarea primei licitatii organizate pentru o achizitie publica de tehnica militara nu s-a stins. Anularea deciziei comisiei de licitatie pare sa aduca lucrurile spre fagasul normal al competitiei oneste si transparente. Adica exact elementele care au lipsit pana acum in actiunile unor responsabili care administreaza fondurile publice.
CONTESTATIA. Compania Nationala Romtehnica a avut posibilitatea ca in termen de zece zile de la comunicarea deciziei CNSA sa formuleze plangere. Nici un anunt nu a fost facut in acest sens de Romtehnica. In consecinta, anularea procedurii de licitatie devine executorie, si ea va fi repetata.
Italienii de la Alenia se considera insa castigatorii licitatiei si, dupa cum au declarat recent, nu vor accepta sa-si piarda pozitia in care i-a plasat Romtehnica.
Dl Paolo Pozzessere, luat de val, declara in conferinta de presa ca se va adresa "unei forte cu cea mai mare putere in Romania" pentru restabilirea adevarului. A clarificat, la insistenta presei, ca forta cu putere ar fi Justitia. Asadar, Alenia se va angaja intr-un proces in care spera ca avionul CJ27 Spartan sa fie facut de instanta si mai ieftin, si mai bun decat cel oferit de EADS
Casa. Intrarea in hatisul argumentelor avocatesti va determina o intarziere a programului de dotare a Fortelor Aeriene Romane.
In plus, se transfera judecatorilor o speta care cuprinde in primul rand argumente tehnice, si nu juridice. Optiunea italienilor este insa luata dupa spusele dl Paolo Pozzessere, care a fost asistat de Paolo Flores, sef al departamentului juridic de la Alenia Aeronautica.
MINISTERUL. Nici ministrul Sorin Frunzaverde, nici un alt oficial din MApN nu au mai abordat recent subiectul fierbinte al licitatiei. Jurnalul National a semnalat conducerii acestui minister o serie de informatii facute publice in alte cateva tari care au achizitionat avionul CJ27 Spartan. Criticile virulente din presa elena, care semnalau problemele tehnice ale avionului construit de Alenia si cumparat de Grecia, au fost ignorate. Am solicitat un punct de vedere al atasatului militar roman de la Atena, care a ramas fara raspuns. Presa din Bulgaria considera ca semnarea contractului cu Alenia pentru patru avioane Spartan intra la categoria "succese relative". Si opinia atasatului militar al Romaniei de la Sofia este confidentiala.
Reprezentantii Alenia resping ferm acuzele. "Sunt minciuni, toate sunt minciuni", a spus Pozzessere.
Singura certitudine, in momentul de fata, este ca lupta pentru contractul de cateva sute de milioane de euro se reia.
|
| |
Cand i-am intrebat pe reprezentantii Alenia daca la Roma exista o sustinere din partea companiei pentru chiria Ambasadei Lituaniei, dl Paolo Pozzessere (foto) era sa se inece de indignare. "In nici un caz. Noi nu putem plati o ambasada straina, noi suntem o firma de stat. Noi nu corupem", a declarat fara echivoc P.P. L-a luat martor si pe ambasadorul Italiei la Bucuresti. A admis ca ar putea sustine financiar cel mult un concert al ambasadei. Cazul este insa dezbatut in presa din Lituania, tara care a cumparat un avion CJ27 Spartan. Ziarul Lietuvos rytas, cotidian principal care apare la Vilnius, nota in editia din 28 decembrie 2006: "Ministerul Afacerilor Externe din Lituania asteapta o confirmare privind amplasamentul
din Roma oferit in locul cladirii in care se afla Ambasada Lituaniei, Villa Lituania, in perioada
dintre cele doua razboaie
mondiale. Conform prim-ministru G. Kirkilas, Italia a oferit o alta locatie, iar compania Alenia Aeronautica va contribui la reconstructia acesteia".
Probabil cu un concert ce va cuprinde "aria calomniei".
|