La fiecare sfârşit de săptămână, peste trei mii de maşini la mâna a doua sunt scoase la vânzare într-una dintre cele mai mari pieţe auto din ţară, cea de la Arad.
“Piaţă” este de fapt un fel de a spune, pentru că sunt două, de o parte şi de alta a DN 7, pe şoseaua de la intrarea în Arad. Aici, zeci de mii de arădeni zăbovesc ore bune, iar circulaţia pe sensul spre Nădlac este blocată de maşinile parcate peste tot. Haosul este completat de oamenii care se plimbă printre autoturisme şi pe drum, riscând să fie accidentaţi. Poliţia este depăşită. Oamenii traversează pe unde pot.Piaţa veche este jalnică. Fără toalete sau alte condiţii. Vara te îneci în praf, toamna înoţi în noroi. Locul este învăluit de fum de mici preparaţi în rulote dubioase. Mihai Ţârcuş, directorul Sanepid Arad, spune că s-au făcut mai multe controale, s-au dat amenzi, dar... totul a rămas la fel.
UN LEU PENTRU BALAMUC
Oamenii nu par afectaţi de condiţiile proaste şi contra
sumei de 1 RON se aruncă în învălmăşeală. Par chiar încântaţi să-şi petreacă
timpul printre maşini, dar şi printre celelalte produse oferite la vânzare.
Pentru că în această piaţă nu se vând doar maşini. Din portbagajele a zeci de
autoturisme se vând treninguri de firmă sau nu, detergenţi, laptopuri, aparatură
electronică – majoritatea fără nici un fel de acte de provenienţă. Deşi poliţia
spune că urmăreşte fenomenul, nu reuşeşte să îl şi stăpânească. Astfel, în
cazul unui control, afaceriştii îşi abandonează marfa fără reţinere.
De altfel, aşa s-a întâmplat şi cu câteva zeci de autoturisme la un control mai vechi al poliţiei: au fost lăsate în piaţă cu plăcuţele de înmatriculare demontate şi nici nu au mai fost vreodată revendicate de... proprietari. Şi acum există în piaţă un număr mare de maşini fără numere de înmatriculare. “Poliţia efectuează aproape în fiecare duminică controale în piaţa de maşini. În primul rând se verifică maşinile să nu fie furate, nefiind depistate în ultima perioadă astfel de cazuri, furturile din buzunare şi comerţul ilicit de diferite produse, cum ar fi detergenţii şi alte produse scoase la vânzare fără documente”, ne declară Camelia Tuduce, purtător de cuvânt la IJP Arad.
Modificarea prevederilor privind taxa de poluare a dublat debandada şi aglomeraţia din piaţă. Mai nou, vin vânzători şi cumpărători şi din Ungaria. Interesant este că maşinile de lux au cam dispărut; abia dacă vezi câte un Audi de 20.000 de euro sau un BMW. 90% dintre autoturismele expuse sunt fabricate între 1990 şi 1994; unele sunt reparate chiar în piaţă, să nu cedeze chiar la prima cheie a posibilului cumpărător. Preţurile pornesc de la 1.400 de euro şi, având în vedere oferta bogată, sunt foarte accesibile.
ATENŢIONARE
Voicu Şandru, directorul RAR Arad, avertizează însă că foarte
multe autoturisme sunt cu probleme. “În general, maşinile aduse de afară au
mici probleme, dar problemele reale pot apărea după şase luni, un an. Afară,
drumurile sunt cum sunt, condiţiile de circulaţie sunt cum sunt. La noi, totul
este altfel”, ne spune directorul.
Potrivit unei estimări neoficiale, 30% dintre autoturismele aduse din Occident cad la verificarea tehnică şi nu sunt înmatriculate. Moda falsificării kilometrajului are încă prozeliţi; distanţa reală parcursă de o maşină nu poate fi stabilită decât în reprezentanţele auto oficiale pe baza unui soft special. Or, în piaţă, baţi palma şi plăteşti, iar actele de vânzare-cumpărare se fac tot în maşini second-hand, dactilografiate pe o maşină de scris ţinută pe picioare de câte o agentă de la firma de intermediere.
Concurenţă
Peste drum, piaţa cealaltă, construită anul trecut, a fost pavată; aici nu se plăteşte bilet de intrare, ci o taxă mai mare de depozitare a autoturismelor. Piaţa are toalete ecologice şi este iluminată pe timp de noapte. Este, într-adevăr, după standardele cerute în UE. Aici şi maşinile expuse sunt mai scumpe; sunt mai multe maşini de lux, ale unor oameni care îşi permit să plătească pe termen lung câte 20 de lei pe zi pentru depozitarea autoturismului.
La nivel neoficial, între cele două pieţe, aflate de o parte şi de alta a DN 7, este o mare concurenţă. Aparţin unor grupări concurente, conduse de personaje cu notorietate în municipiul Arad, cu care chiar şi autorităţile se pare că evită o confruntare directă.
Antireclamă
Prefectul judeţului Arad, Gavril Popescu, recunoaşte că sunt multe aspecte care ar trebui verificate şi ţinute sub control de autorităţi, însă acestea închid ochii. “Piaţa auto din Arad polarizează extrem de multă lume. Este incredibil ce aglomeraţie poate fi aici şi la ce riscuri se expun de bună voie oamenii. Cred că ar fi nevoie de un control mai serios al tuturor autorităţilor, de o implicare care să scutească vizitatorii şi cumpărătorii din piaţă de eventuale falsuri, furturi, ilegalităţi. Ar trebui aplicate prevederile din Codul Rutier, pentru prevenirea unor accidente şi, în general, toate condiţiile revizuite, pentru că piaţa asta, un punct de atracţie în Arad, să fie într-adevăr reprezentativă, şi nu o antireclamă pentru noi”, a declarat Gavril Popescu.