În urma mai multor runde de negocieri cu reprezentanții societății civile, Ministerul Afacerilor Interne a ajuns la o formulă de modificare a Codului Rutier, dar unele prevederi nu se vor putea aplica în practică, mulți ani de-acum înainte, din cauza lipsei infrastructurii. Bicicliștii, de exemplu, ar trebui să fie ocoliți de șoferi la o distanță de 1,5 metri, deși drumurile publice din România nu permit respectarea legii și nici nu sunt șanse în următorii ani să se rezolve această situație. Pe de altă parte, bicicliștilor nu li se mai cere să poarte cască, dar sunt obligați să folosească pistele special amenajate, deși nici ele nu prea există.
„Biciclistul nu are voie să circule pe partea carosabilă în aceeați direcție de mers, dacă există acostament practicabil”, prevede noul text de lege. Problema de interpretare a acestei prevederi apare atunci când pista există doar teoretic, dar nu poate fi folosită. Nici măcar Capitala nu se poate lăuda cu cei 22 de kilometri de pistă pentru biciclete care ar fi trebuit să existe, pentru că au mai rămas, în realitate, doar 5-6 kilometri funcționali. Un nou proiect ar trebui să mai aducă circa 11 kilometri, conform strategiei deja pusă în aplicare de Primăria Capitalie, însă și până la acest rezultat mai e cale destul de lungă. Pe de altă parte, nu se ia în considerare faptul că bicicliștii vor să circule și iarna, iar pistele, chiar și cele funcționale – precum cea de pe Calea Victoriei, din București -, sunt de cele mai multe ori acoperite cu zăpadă sau gheață și nimeni nu le curăță, dacă nu fac asta chiar bicicliștii.
Casca nu e obligatorie
Modificările au fost făcute printr-o Hotărâre de Guvern, adoptată la finalul săptămânii trecute, care a modificat și completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Bicicliștilor li se cerea, în textul inițial al modificării legislative, să poarte cască de protecție, însă asociațiile bicicliștilor s-au opus acestei măsuri obligatorii. MAI a renunțat la această prevedere, în cele din urmă, considerând corecte argumentele aduse de asociații. O altă prevedere din HG este clar neaplicabilă, pentru că presupune ca depășirea unei biciclete să se facă la o distanță de minimum 1,5 metri, în loc de o "distanță laterală suficientă", cum era până acum. Chiar dacă este o recomandare în textul legislativ, unii dintre reprezentanții ONG-urilor care au participat la dezbaterea publică spun că nu se poate aplica, din mai multe motive. „Va fi neaplicabilă prevederea. Infrastructura este deficitară pentru toate categoriile de participanți la trafic, fie că vorbim despre trotuare, piste pentru bicicliști ori partea carosabilă. De aceea avem atât de multe victime în accidentele rutiere”, spune Alexandru Vîlvoi, președintele asociației România Fără Gropi.
Se mai pot face modificări
Modificările au fost făcute în urma consultărilor avute de către reprezentanții Ministerului de Interne cu reprezentanții asociațiilor de profil. Asociațiile au venit cu propuneri, iar o parte dintre aceste propuneri au fost valorificate de minister.
Hotărârea urmează să fie publicată în Monitorul Oficial și se va aplica ca atare, dar legea va putea fi modificată în Parlament, după ce va fi dezbătută. „Legea va intra în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial și se va aplica după ce vor fi publicate în Monitorul Oficial și Normele de aplicare”, explică Ovidiu Munteanu, comisar-șef de la Brigada Rutieră București. Dacă va intra în dezbaterea Parlamentului, modificările se vor putea face chiar până la aplicare.
Biciclistul nu are voie să transporte o altă persoană, cu excepția situației când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane. Biciclistul nu are voie să circule în interiorul localităților în care nu funționează iluminatul public, precum și în afara localităților, fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii, până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă.
Nu mai sunt acceptate improvizațiile și modificările bicicletelor. Copilul în vârstă de până la 7 ani poate fi transportat pe bicicletă, de către un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcție cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat.
Cele mai mari probleme le-ar putea avea bicicliștii din mediul rural, unde nu sunt condiții care să corespundă noii legislații. Cei mai mulți locuitori din mediul rural ar putea primi amenzi de 600 de lei pentru nerespectarea prevederilor.