x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Britanicii se bucură de iahtul de lux al lui Carol al II-lea

Britanicii se bucură de iahtul de lux al lui Carol al II-lea

de Carmen Plesa    |    21 Iul 2010   •   00:00
Britanicii se bucură de iahtul de lux al lui Carol al II-lea

Un vapor din tezaurul României nu se mai întoarce acasă



Iahtul regal Nahlin, la bordul căruia fostul monarh britanic Edward al VIII-lea organiza petreceri scandaloase în anii '30, a fost recondiţionat şi a revenit în Marea Britanie, după ce a petrecut 62 de ani în România.

Potrivit Daily Mail, iahtul a intrat graţios în portul Dartmouth, atrăgând privirile a sute de oameni aflaţi pe chei şi eclipsând celelalte ambarcaţiuni. Nava, concepută de Sir James Dyson pentru Lady Annie Henrietta Yule şi lansată în 1930, a fost restauratăA fost iahtul lui Carol al II-lea, a scă­pat de ruşi, care voiau să şi-l în­su­şeas­că după al doilea război mon­dial, dar n-a mai scăpat şi de tăvălugul pri­vatizărilor. "Nahlin", iahtul de lux tre­cut de Ministerul Culturii în ca­te­go­ria "tezaur", ca apoi să fie declasat, e astăzi în proprietatea omul de afa­ceri britanic James Dy­sonde, care a plătit pentru repararea lui 25 de mi­lioane de lire sterline.

Daily Mail a salutat ieri în­toar­cerea în Marea Britanie, după aproa­pe 80 de ani, a vaporului pe care regele Eduard al VII-lea şi amanta sa Wallis Simpson au trăit zbuciumate poveşti de amor, cu ocazia unei croaziere, în 1936. Un an mai târ­ziu, doi magnaţi români cumpărau va­porul pentru suma de 120.000 de li­re sterline şi i-l făceau cadoul regelui Ca­rol al II-lea. Iahtul de lux, rebotezat "Luceafărul", a ajuns după cel de-al doilea război mondial în proprietatea sta­tului român.

Redenumit "Liberta­tea", vaporul a fost o vreme navă-şcoală, ca apoi să fie ancorat la Galaţi, unde a funcţionat ca restaurant. După Re­voluţie, a ajuns  în gestiunea SC Regal SA, care l-a vândut, cu acordul FPS Galaţi, către o firmă britani­că, pentru aproximativ 200 de mili­oa­ne de lei. Ministerul Culturii a intentat atunci un proces, susţinând că vân­zarea fusese ilegală, deoarece iahtul era obiect de patrimoniu din cate­go­ria "tezaur" şi nu putea fi înstrăinat. Decizia judecătorilor a fost ca vasul să rămână în proprietatea statului român, sub pavilion românesc, în administrarea firmei britanice. Iahtul a primit drept de export temporar, pentru a fi restaurat la şantierul german în care fusese construit.

"Libertatea" a fost scoasă din ţară în 1999 şi ar fi trebuit, potrivit con­trac­tului semnat cu Ministerul Culturii, să fie readusă în România în 2000.

Termenul a fost prelungit cu un an. În 2002, Ministerul Culturii a trecut nava din categoria "tezaur" la categoria "bun comun", aşa că firma britanică nu a mai fost constrânsă să repatrieze iahtul.

Potrivit Daily Mail, vaporul a fost pentru scurt timp în proprietatea lui Anthony Bamford, ca apoi să fie cumpărat de  James Dyson, care a plătit şantierului german care l-a reparat suma de 25 de milioane de lire sterline.
pe continent şi a revenit în cea mai bună formă în Marea Britanie, după 70 de ani.

La lansare, Nahlin era "ultimul răcnet" în materie de lux şi aparţinea celei mai bogate femei din Marea Britanie la vremea aceea. Avea şase camere cu băi, un salon pentru doamne, o sală de sport şi o bibliotecă.

Iahtul a fost "picătura care a umplut paharul" în timpul crizei dinastice cauzate de aventura regelui Edward al VIII-lea cu americanca Wallis Simpson. Cei doi au făcut cu acest iaht o croazieră în Europa de Est, în vara anului 1936, spre oroarea guvernului britanic. După câteva luni, Edward, proclamat rege în ianuarie 1936, a abdicat.

RESTAURANT LA GALAŢI
În următorii ani, Nahlin a fost cumpărat şi vândut în mai multe rânduri, până a ajuns în stadiul cel mai jos - acela de restaurant plutitor pe Dunăre. În 1937, nava a fost cumpărată de regele Carol al II-lea al României, pentru suma de 120.000 de lire sterline, şi a fost numită Luceafărul. Ancorată la Galaţi, nava găzduieşte la 18 octombrie 1938 o întâlnire între regele Carol al II-lea, ministrul de Externe al Poloniei, colonelul Josef Beck, şi omologul său român, Nicolae Petrescu Comnen.După abdicarea lui Carol, în 1940, vasul a fost preluat de Ministerul Culturii, devenind charter, muzeu plutitor. A ajuns restaurant plutitor pe Dunăre, după ce a fost naţionalizat în 1948, i-au fost îndepărtate blazoanele regale şi a fost rebotezat Răsăritul, iar apoi Libertatea. Folosit ca restaurant şi hotel, Nahlin a devenit o efigie a Galaţiului. Ajuns într-o stare avansată de degradare, a fost vândut de Societatea Comercială "Regală SA Galaţi firmei britanice Edmiston Comp., intrând astfel în litigiu cu Ministerul Culturii, întrucât vasul făcea parte din patrimoniul naţional. Ministerul Culturii a formulat o plângere, la data de 28 decembrie 1998, la Inspectoratul Judeţean de Poliţie Galaţi, împotriva Societăţii Comerciale "Regal", având ca obiect modul de organizare a licitaţiei. Însă Parchetul de pe lângă Tribunalul Galaţi a dispus scoaterea de sub urmărire penală a persoanelor care au organizat licitaţia.

Firma britanică a primit un aviz de la Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor din cadrul Ministerului Culturii pentru exportul temporar al iahtului, necesar restaurării, la şantierul naval Even Port Royal din Marea Britanie, unde Nahlin fusese construit şi unde se aflau planurile originale. Vasul a părăsit România la 25 septembrie 1999.

×