PARADOX ● O ţară frumoasă, la care nu se poate ajunge
Perlă a turismului autohton, Delta Dunării este din ce în ce mai
"aproape" de români. Pentru cei care nu au maşină personală, un drum pînă
în Rezervaţia Biosferei poate dura şi opt ore.
PARADOX ● O ţară frumoasă, la care nu se poate ajunge
Perlă a turismului autohton, Delta Dunării este din ce în ce mai "aproape" de români. Pentru cei care nu au maşină personală, un drum pînă în Rezervaţia Biosferei poate dura şi opt ore.
De cînd a venit la putere, Călin Popescu-Tăriceanu propovăduieşte pe unde apucă teoria potrivit căreia Delta Dunării trebuie să devină un paradis al turiştilor. A susţinut chiar teoria interzisului total al pescuitului industrial în Rezervaţie, astfel încît localnicii să se ocupe exclusiv de activităţi tradiţionale şi de construirea de pensiuni, doar-doar or veni mai mulţi turişti la Tulcea, Sulina, Sfîntu Gheorghe şi în celelalte localităţi din Deltă. Toate bune şi frumoase, numai că un drum pînă acolo, dacă nu ai maşină, poate dura nici mai mult, nici mai puţin decît opt ore. În acest interval se poate ajunge cu avionul de la Bucureşti în Hong Kong.
CALE FERATĂ FĂCUTĂ PULBERE. La Tulcea se poate ajunge cu trenul din Bucureşti şi din Constanţa şi cu autocarul din Bucureşti, Constanţa, Brăila şi Galaţi. Drumul cu trenul trece prin Medgidia, după care urcă spre nord, spre Tulcea. Linia pînă la Medgidia este în reparaţii atît în sensul dinspre Bucureşti, cît şi în cel dinspre Constanţa, astfel încât garniturile merg cu viteza melcului pe zeci de kilometri. Lucrările se desfăşoară cu mare greutate, încît nu e de mirare că un drum Bucureşti – Medgidia a ajuns să fie făcut cu trenul în patru ore şi jumătate. În vreme ce românii se plimbă încet prin Bărăgan, în acelaşi interval de timp se poate ajunge cu avionul în cele mai îndepărtate colţuri ale Europei şi spre destinaţii din Asia Mică şi Africa. De la Medgidia începe un alt calvar: încă patru ore pînă la Tulcea. Motivul? Terasamentul foarte prost. Trenul merge foarte încet şi opreşte în mai multe comune şi orăşele, printre care Baia şi Babadag. Potrivit reprezentanţilor CFR, acolo este destul de greu de intervenit pentru ca trenurile să meargă mai repede din cauza solurilor nisipoase din Dobrogea de Nord. Situaţia a fost mai bună pînă în urmă cu trei ani şi jumătate, cînd pe ruta Bucureşti – Tulcea circula Săgeata albastră.
DRUMURI REPARATE LA NESFÎRŞIT. Alternativa la tren este microbuzul. Din mai multe oraşe se poate ajunge în cîteva ore cu microbuzul la Tulcea. Problema în acest caz o reprezintă drumurile extrem de proaste. Din Galaţi şi Brăila, pe direcţia I.C. Brătianu – Isaccea – Tulcea, drumul ar trebui să dureze aproximativ două ore şi jumătate, dar din cauza şoselei peticite se mai adaugă încă o oră acestui interval. La fel şi din Constanţa. Suta de kilometri care leagă Tulcea de Constanţa ar trebui parcursă fără probleme în două ore, dar şoseaua prezintă mari dificultăţi, fiind cîrpită în multe locuri. Edilii locali vorbesc despre o autostradă care să lege Constanţa de Tulcea, dar... proiectul nu a atins nici măcar faza planului de fezabilitate. Cît despre drumul dinspre Bucureşti, acesta urmează Autostrada A2, de pe care se iese la kilometrul 106, la Drajna. Urmează un drum de 16 kilometri pînă la Slobozia, apoi ceea ce şoferii numesc "drumul vechi spre mare" pînă la Hîrşova şi de acolo – stînga spre Tulcea prin Saraiu – Ciocurova – Nalbant – Topolog – Tulcea. Drumul a fost asfaltat în 2002 şi era ca în palmă datorită traficului extrem de redus. După schimbarea guvernării, deşi drumul era impecabil, s-au efectuat lucrări de... reabilitare. În vreme ce drumuri extrem de proaste din Judeţul Tulcea nu sunt reparate nici măcar pe 2 kilometri, Hîrşova – Tulcea a fost spart şi refăcut (evident mai prost) de mai multe ori. În aceste condiţii, nu e de mirare că drumul din Capitală pînă în Deltă ajunge la cinci-şase ore. Păcat că avem o ţară atît de frumoasă, pentru că nici măcar nu putem ajunge la ea.
Peisajul anului
Delta Dunării a fost declarată de una dintre cele mai importante ONG-uri de mediu, "Prietenii Pămîntului", drept destinaţia turistică a anilor 2007-2008. Alături de Delta Dunării, în anii trecuţi, au mai beneficiat de acest titlu zone din Austria, Elveţia, Germania şi Spania. În ciuda recunoaşterii internaţionale, guvernanţii şi-au bătut joc de Deltă, în ultimii ani înregistrîndu-se un adevărat dezastru în Rezervaţia Biosferei, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO.Citește pe Antena3.ro