Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) a testat cu succes cabina viitorului avion supersonic IAR-111, aflat in prezent in faza de dezvoltare, la Ramnicu Valcea. ARCA doreste sa utilizeze avionul IAR-111 pentru transportarea unei rachete de mici dimensiuni pana la altitudinea de 30 de kilometri, de unde aceasta ar urma sa fie lansata spre Luna.
Testul, care a avut loc luni, deasupra Marii Negre, a fost efectuat pentru a se verifica rezistenta cabinei in conditii de picaj si de amerizare. Practic, cabina presurizata a avionului a fost ridicata de un elicopter Mi-17 al Unitatii Speciale de Aviatie a Ministerului de Interne pana la altitudinea de 700 de metri si lasata sa cada in Marea Neagra.
Caderea cabinei a fost amortizata de o parasuta, viteza atinsa in momentul amerizarii fiind de sapte metri pe secunda. "Daca este sa facem o comparatie, caspulele Apolo ale NASA au o viteza de 10 metri pe secunda, in timpul amerizarii. Testul a fost o reusita, cabina s-a comportat perfect", a declarat Dumitru Popescu, presedintele ARCA.
Capsula a fost recuperata din mare tot cu ajutorul elicopterului Mi-17. Dumitru Popescu spune ca a fost aleasa altitudinea de 700 de metri pentru test pentru ca misiunea sa poata fi filmata in conditii bune, materialele video urmand sa fie analizate in detaliu.
ARCA, o asociatie non-profit cu sediul in Ramnicu Valcea, este inscrisa in competitia Google Lunar X Prize, care presupune trimiterea pe Luna a unei nave pana in anul 2015 de catre un dezvoltator privat. Premiul este de 30 de milioane de dolari.
ARCA a fabricat deja racheta Helen 2 pentru competitie, ideea initiala fiind ca aceasta sa fie ridicata altitudinea de 17 kilometri de un balon si lansata de acolo. Anul trecut, in octombrie, racheta lansata in acest fel ajungea la altitudinea de 40 de kilometri.
Instabilitatea balonului, insa, a determinat echipa romaneasca sa se reorienteze spre un avion supersonic pentru a transporta racheta la altitudini inalte.
Dumitru Popescu spune ca avionul va fi gata pana la sfarsitul anului, fiind capabil sa atinga viteze de 1,8 MACH (1.912 km/h) cu racheta la bord si 2,8 MACH (2.975 km/h) fara racheta. Avionul ar urma sa fie folosit atat in cadrul concursului Google Lunar X Prize, dar si ca punct de pornire pentru un program de turism spatial.
"Industria turismului spatial se dezvolta cu pasi rapizi. Spatiul cosmic se va democratiza mai curand decat credem, iar noi vrem ca Romania sa fie in primele randuri in aceasta cursa. Vrem sa respectam traditia. Asa cum la inceputul secolului trecut Traian Vuia si Aurel Vlaicu se numarau printre pionierii aeronauticii, asa vrem sa fim si noi la inceputul acestui secol in ceea ce priveste explorarea spatiala", a declarat Dumitru Popescu.
Popescu nu a furnizat multe detalii despre avion, afirmand ca acest lucru l-ar pune in dezavantaj fata de celelalte echipe inscrise in competitia Google Lunar X Prize. Totusi, IAR-111 urmeaza sa fie construit in special din materiale compozite - fibra de sticla, fibra de carbon, fibra de kevlar, cu foarte putin otel.
Propulsorul, care a fost testat la sol de 50 de ori pana in prezent, este nepoluant si nu emite decat dioxid de carbon si vapori de apa, sustine Dumitru Popescu.
Potrivit ARCA, avionul IAR-111 va efectua primele teste la sol la inceputul anului viitor, urmand ca testele finale sa fie efectuate pana la sfarsitul lui 2013. Acesta ar urma sa fie manevrat de doi piloti.
"Va fi unul dintre cele mai sigure avioane din lume. Greutatea sa mica va putea fi sustinuta de o parasuta de siguranta. Cabina este ejectabila si are si ea doua parasute care sa amortizeze caderea", spune Dumitru Popescu.