În sudul litoralului românesc a avut loc, sâmbătă seară, festivitatea de reluare a curselor de cai din rasa Pur sânge arab, pe hipodromul Hergheliei Mangalia, la zece ani după încetarea concursurilor hipice şi ecvestre pe această pistă competiţională, informează agerpres.ro.
Evenimentul a fost organizat în contextul finalizării primei etape de modernizare a complexului Hergheliei Mangalia şi redării lui în circuitul public pentru sporturi hipice, pe baza unei investiţii de aproximativ 3 milioane de lei, realizată de Consiliul Judeţean Constanţa.
Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, a declarat că proiectul de reabilitare şi modernizare de la Herghelia Mangalia este realizat în procent de 50 %, până în prezent.
''Proiectul acesta de reabilitare şi modernizare a Complexului Hergheliei Mangalia a putut fi realizat şi finanţat de Consiliul Judeţean ca urmare a realizării protocolului de colaborare tripartit semnat de noi cu Regia Naţională a Pădurilor şi Primăria Mangalia. Astfel Consiliul Judeţean Constanţa a aprobat un buget de 4, 5 milioane de lei pentru o primă etapă de reabilitare şi modernizare şi astfel am putut să aducem stabilimentele de aici la un nivel satisfăcător pentru reluarea activităţilor hipice şi ecvestre cu cai Pur sânge arab, urmând ca în scurt timp să fie reluate circuitele competiţionale regulate cu exemplare din Herghelia Mangalia şi cu caii unor proprietari privaţi, dar şi pariurile hipice care fac deliciul acestor sporturi şi sunt totodată o importantă sursă de venituri pentru întreţinerea cailor'', a declarat preşedintele Nicuşor Constantinescu.
La rândul său, directorul Hergheliei Mangalia, ing. Istvan Antal a mărturisit celor prezenţi la festivitate că şi-a văzut împlinită cea mai tainică şi mistuitoare dorinţă a sa - să dea Hergheliei Mangalia strălucirea pe care o merită, pe măsura rasei de cai care a făcut-o faimoasă.
''Nu cred că ştie multă lume ce comoară avem menirea să ocrotim aici, la Complexul Hergheliei Mangalia şi grajdurile de aici adăpostesc şi perpetuează Genoteca naţională a rasei cabaline Pur sânge arab, calul ale cărui gene se regăsesc în toate rasele moderne de cai de pe glob'', a spus Istvan Antal.
Potrivit directorului hergheliei, caii arabi au pătruns în România odată cu invazia turcească din secolul al XVI-lea fiind apreciaţi pentru viteză şi agilitate, rezistenţă la condiţii grele de viaţă, dar şi la drum lung.
Rasa Pur sânge arab este cea mai veche rasă din lume originea fiind stabilită în urmă cu 3.500 de ani, în Podişul Nedjed, din Arabia Saudită, zona controlată de tribul Wahabiţilor.
O mare importanţă în dezvoltarea rasei avut-o chiar Profetul Mohamed, care specifica în Cartea Sfântă, Coran, că cel care se îngrijeşte de această rasă va avea un loc asigurat în Paradis. Este un cal cu temperament vioi, docil, cu aptitudini deosebite pentru curse de galop şi anduranţă putând alerga cu o viteză de 40 km pe oră şi să menţină această viteză mai mult timp. Recordul de viteză este însă de 65 km pe oră, pe o distanţă de 400 de metri, dar este singura rasă de cai ce poate alerga curse de anduranţă pe distanţe competiţionale de 60, 80, 120, 150 şi 180 km.
În România, creşterea ca rasă a Pur sângelui Arab a avut loc odată cu înfiinţarea hergheliei de la Rădăuţi, în 1782. La Herghelia Mangalia, înfiinţată în 1928, sunt crescuţi cai arabi aduşi de la hergheliile din Jegălia, Cislău şi Rădăuţi. Între 1936 şi 1941, herghelia a importat din Polonia noi ''linii'' de armăsari pur sânge: El-Sbaa şi Nedjari. Cel mai longeviv exemplar al Hergheliei Mangalia a fost Nedjari, armăsarul Regelui Mihai I, care a murit la vârsta de 34 de ani, în 1946. Din anul 1991, la Mangalia au mai fost importaţi trei armăsari pepinieri, din Polonia, care au ajutat la eliminarea cosangvinităţii.
''Când am venit la Mangalia, în urmă cu peste şase luni, ca să punem în operă proiectul de salvare a hergheliei de cai Pur sânge arab, nu am mai găsit nici măcar o şea de călărie, aici. Nu mai era nimic decât grajdurile şi caii, o junglă de bălării şi munţi de gunoaie. Nu tu atelaje ... nimic, nimic, nimic din dotările minime necesare unei herghelii. Preşedintele, Nicuşor Constantinescu, a făcut un scop de mândrie locală din toată această aventură de salvare a hergheliei şi în scurt timp am început refacerea. Au fost cumpărate şei de călărie sportivă, atelaje care sunt folosite atât la activităţi gospodăreşti, cât şi în competiţii, pur şi simplu s-a reinventat acest loc care, acum este chiar singurul hipodrom sportiv de trap şi galop din România. La anul, în primăvară, avem speranţa să putem ieşi pe plan naţional cu pariuri sportive pentru curse de galop şi de trap. Încet, încet, am început de şase săptămâni să pregătim şi câţiva cai şi jockey pentru cursele cu obstacole, dar şi evoluţii sincron de dans ecvestru în carusel. Eu nu cred că se cunoaşte un amănunt important despre acest loc dar prin Herghelia Mangalia, prin specificitatea ei, nucleul genetic şi efectivul de cabaline, România face parte din grupul select al celor şase naţiuni europene cu herghelii de stat din rasa Pur sânge arab (Weil - Germania, Topolcianki - Slovacia, Tersk - Federaţia Rusă, Ianow Podlaski - Polonia şi Kabiuk Shumen - Bulgaria precum şi al celor şapte destinaţii hipice pe plan mondial, pentru cursele de cai Pur sânge arab, alături de SUA, Peninsula Arabă, Rusia, Polonia, Franţa şi Turcia'', a spus directorul Istvan Antal.
Rememorând efortul depus pentru a face posibilă redeschiderea Hergheliei Mangalia circuitului public, directorul general al Regiei Judeţene de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa, ing. Adrian Gâmbuţeanu, a afirmat, în calitate de antreprenor general al lucrărilor de reabilitare, că în aproximativ trei luni au fost realizate lucrări de viabilizare doar pe 10% din cele 400 de hectare de teren pe care se desfăşoară herghelia.
''Ce să vă spun ? ... Ca să putem să ne apucăm de treabă, în primul rând am colectat, încărcat, transportat şi depozitat la rampele de deşeuri sute de tone de gunoi. Sistematizarea verticală a fost realizată pe 1.000 de metri pătraţi, adică munţi de gunoi ce ocupau această suprafaţă totală şi care nu mai fuseseră transportaţi de ani de zile. Am refăcut sistemele de alimentare cu apă, de canalizare am construit grupuri sanitare pentru turişti, sisteme de colectare a gunoiului. Am construit un pavilion turistic de vară cu dotările aferente, pentru alimentaţie publică sau evenimente sociale, ce ocupă peste 200 mp, am asfaltat 11.000 mp şi pietruit alţi 2.500 mp de alei rutiere. Am instalat peste 4.200 mp de pavele pe zonele pietonale şi am cosit iarba şi igienizat 10 hectare de teren în zona hipodromului. De asemenea, am renovat cele opt grajduri şi clădirile administrative, am construit o nouă tribună de 400 de locuri la hipodromul de obstacole, am instalat 25 de stâlpi de iluminat cu lămpi halogen, am instalat o reţea de televiziune internă cu 24 de camere video de supraveghere... Lucrări de vopsitorie, zugrăveli şi semnalizare rutieră şi pietonală cu indicatoare... Nici porţi de acces nu mai existau, la împrejmuirea hipodromului, când am preluat lucrarea ...'', a precizat directorul RAJDP.