x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Canalul Dunăre - Bucureşti va fi inaugurat în 2014

Canalul Dunăre - Bucureşti va fi inaugurat în 2014

24 Noi 2008   •   00:00
Canalul Dunăre - Bucureşti va fi inaugurat în 2014

Lucrările la Canalul Dunăre - Bucureşti vor fi reluate la jumătatea anului 2010, urmând ca acesta să fie inaugurat patru ani mai târziu, a declarat Antonel Tănase, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Lucrările la Canalul Dunăre-Bucureşti au început în 1986, pe baza unui proiect realizat în 1982, dar ideea datează din 1929, când Parlamentul a adoptat o lege privind construirea unui canal care să transforme capitala României în port la Dunăre.



"Ministerul Transporturilor a preluat de la Administraţia Apele Române acest Canal, urmând ca până la jumătatea lui 2010 să fie gata studiul de fezabilitate, iar apoi să fie aleasă compania care va proiecta şi construi acest obiectiv. Lucrările vor începe în iulie 2010 şi vor dura patru ani", a declarat Antonel Tănase, citat de Agerpres. Acesta a precizat că lucrările de finalizare a Canalului, realizat în proporţie de 70 la sută înainte de 1990, vor costa peste 500 milioane de euro, finanţarea urmând să fie adusă din fonduri europene sau de la compania care va construi canalul, dacă în urma studiului de fezabilitate va fi aleasă această formă de finanţare. "În urma finalizării acestui canal, Bucureştiul va deveni a cincea capitală port la Dunăre, iar Capitala va avea legătură cu două mări, Marea Neagră prin Constanţa, şi Marea Nordului, prin Rotterdam", a spus Ovidiu Cupşa, director general al Administraţiei Canalelor Navigabile Constanţa, compania care va derula acest proiect. Canalul va avea o capacitate de până la 20 milioane tone marfă tranzit anual, va asigura apa necesară pentru irigarea a peste 150.000 de hectare teren arabil şi alimentarea cu apă a localităţilor limitrofe, dar şi producerea a 58 de GWh pe an energie electrică în hidrocentralele din nodurile hidrotehnice ale amenajării, la care sa adaugă 15 Gwh pe an produsă în nodurile hidrotehnice Tangabu şi Cucuieţi de pe râul Dâmboviţa. Totodată, vor fi scoase de sub efectul inundaţiilor circa 30.000 hectare terenuri agricole şi 11 localităţi. "De asemenea, acest proiect va crea 10.000 de locuri de muncă, la construcţia Canalului şi la cele patru noduri hidrotehnice care vor fi construite de o altă companie", a spus Antonel Tănase. Potrivit inginerului de proiect al şantierului, Chiriac Avădanei, dacă lucrările nu ar fi fost stopate în 1990, proiectul ar fi fost finalizat doi ani mai târziu. Potrivit acestuia, în cei 18 ani de la stoparea lucrărilor a fost furată o mare parte din oţelul folosit la construcţia existentă, la care se adaugă peste 120 de kilometri de cale ferată adiacentă proiectului şi utilajele abandonate la faţa locului.
Proiectul Canalului Dunăre - Bucureşti prevede existenţa a două căi navigabile pe râurile Argeş şi Dâmboviţa precum şi trei porturi: 1 Decembrie pe Argeş, Glina pe Dâmboviţa şi portul Olteniţa. Construcţia efectivă a demarat însă abia în timpul regimului comunist, imediat după finalizarea canalului Dunăre - Marea Neagră. Până în 1990, s-au realizat peste 70 la sută din lucrări, dar după decembrie 1989 proiectul a fost abandonat. În 1994, acesta a intrat, în mod oficial, în conservare. (V.A.)

×
Subiecte în articol: romania