Este foarte posibil ca pana IT să aibă drept principală cauză proasta funcționare a „CrowdStrike”, o platformă de securitate cibernetică, proiectată să ofere soluții de securitate pentru Microsoft Windows.
Microsoft a declarat, astăzi, că investighează o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365.
La începutul zilei de joi, Microsoft a declarat pe site-ul său Azure status report că serviciul a fost întrerupt pentru unii clienți din Statele Unite, adăugând că a determinat cauza și că lucrează la remedierea acesteia.
Cine este vinovatul
Totodată, Microsoft transmite că o rezolvare a problemelor este „ iminentă ”, dar o terță parte ar fi fost de vină, după ce a emis o actualizare. IT Crowdstrike spune că a identificat problema, a izolat-o și a furnizat o soluție.
„Suntem conștienți de o problemă care afectează dispozitivele Windows din cauza unei actualizări de la o platformă software terță parte. Anticipăm că urmează o rezolvare”, spune Microsoft, citat de Sky News.
Într-o declarație separată, un purtător de cuvânt al companiei a arătat: „Suntem conștienți de problema care afectează un segment de clienți. Recunoaștem impactul pe care acest lucru îl poate avea asupra clienților și lucrăm pentru a restabili serviciile pentru cei care încă se confruntă cu întreruperi cât mai curând posibil”.
3 zboruri anulate pe Aeroportul Henri Coandă din Capitală
Patru curse aeriene ce urmau să decoleze de pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti sunt afectate în prezent de pana informatică a sistemului Microsoft, potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.
Astfel, cursa Wizz 3125 către Abu Dhabi înregistrează o întârziere estimată de o oră, Wizz Air către Bologna de 48 de minute, Wizz Air 3021 către Tenerife - o oră şi 10 minute şi Wizz Air 3099 către Memmingen - 45 de minute.
Compania Națională Aeroporturi București informează că alte trei zboruri se adaugă celor afectate deja, respectiv Wizz Air spre Bari (2 ore și 30 de minute întârziere), Wizz Air spre Dortmund (1 oră și 55 de minute de întârziere) și Wizz Air spre Basel (1 oră și 55 de minute de întârziere).
Trei zboruri au fost anulate până acum de pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti, în urma problemelor tehnice de la Microsoft.
Prima cursă anulată a fost a companiei Wizz Air spre Beauvais, care urma să decoleze la 16.45.
Ulterior, au fost anulate și zborurile Aeroitalia Fiumicino - Henri Coandă și Henri Coandă - Fiumicino.
Întârzieri au fost anunțate spre Abu Dhabi, Bologna, Tenerife, Memmingen, Bari, Dortmund și Basel. Un avion Turkish Airlines a decolat spre Istanbul cu o întârziere de 2 ore și 39 de minute.
Șase companii aeriene indiene și aeroportul din Delhi, afectate de problemele cu serviciile online
Șase companii aeriene din India întâmpină probleme cu serviciile online din cauza unor defecțiuni ale furnizorilor lor de servicii, pe fondul unor întreruperi tehnologice de mare amploare care au lovit companiile aeriene și afacerile din întreaga lume.
IndiGo, una dintre cele mai importante companii aeriene din India, a declarat vineri că sistemele lor din întreaga rețea sunt afectate de o problemă în curs cu Microsoft Azure, ceea ce a dus la creșterea timpilor de așteptare la centrele de contact și aeroporturi. Companiile aeriene low-cost din India, SpiceJet, Air India Express și Akasa Air, întâmpină, de asemenea, provocări tehnice cu furnizorii lor de servicii, afectând serviciile online precum rezervările, check-in-ul și gestionarea călătoriilor. Cea mai mare companie aeriană din India, Air India, a declarat și ea vineri că sistemele sale digitale au fost afectate temporar din cauza actualei defecțiuni a Microsoft, ceea ce a dus la întârzieri. Vistara, o companie aeriană internațională cu sediul în Delhi, a menționat că se confruntă cu provocări tehnice în diverse aspecte ale operațiunilor sale din cauza unei defecțiuni globale la furnizorul lor de servicii.
Aeroportul Internațional Indira Gandhi din New Delhi a declarat vineri că unele dintre serviciile lor au fost temporar afectate „din cauza problemei IT globale”, solicitând pasagerilor să ia legătura cu compania aeriană în cauză, potrivit CNN.
Aeroportul Changi din Singapore se confruntă cu perturbări IT
Aeroportul Changi din Singapore, renumit la nivel mondial și adesea numit cel mai bun aeroport din lume, se confruntă cu perturbări ale sistemelor IT, conform unei postări pe pagina sa de Facebook.
"Datorită unei întreruperi globale care afectează sistemele IT ale multor organizații, procesul de check-in pentru unele companii aeriene de la Aeroportul Changi este gestionat manual", a anunțat aeroportul.
Changi se numără printre numeroasele aeroporturi din întreaga lume care se confruntă în prezent cu perturbări tehnologice, inclusiv în Europa și Australia.
Aeroportul Changi gestionează 95 de milioane de pasageri pe an și a ocupat primul loc în lista celor mai bune aeroporturi realizată de Skytrax timp de opt ani consecutiv — înainte de a coborî câteva poziții în timpul pandemiei, revenind pe primul loc anul trecut, potrivit CNN.
Companiile aeriene, date peste cap
Toate zborurile United Airlines, Delta Air Lines și American Airlines au fost reținute la sol. Administrația Federală a Aviației diin SUA a invocat probleme de comunicare și nu a precizat cât timp va dura „oprirea la sol”, informează CNN.
Zborurile Allegiant Airlines au fost, de asemenea, reținute la sol. Încă de joi dimineață, Allegiant a declarat că site-ul său web nu a fost disponibil din cauza unei probleme cu Microsoft Azure, software-ul cloud al gigantului tehnologic.
Alte companii aeriene globale, inclusiv Virgin Australia și Qantas, au fost afectate de întreruperile IT, declarând că sunt încă operaționale, dar cu întârzieri.
Și Turkish Airlines și-a suspendat zborurile.
Potrivit Reuters, numeroase aeroporturi au fost afectate de această pană masivă de curent. Chioșcurile de îmbarcare nu funcționau pe aeroportul Edinburgh din Scoția. Mai la est, la Berlin, toate zborurile au fost suspendate până la ora 10.00 din cauza „unei probleme tehnice”. Aeroportul Schiphol din Amsterdam, în Țările de Jos, a fost, de asemenea, afectat.
Operaţiunile aeriene ale Air France sunt "întrerupte la anumite escale" din cauza unei pene informatice uriaşe care afectează multe companii din întreaga lume, a anunţat vineri compania aeriană, citată de AFP.
Zborurile aflate deja în desfăşurare nu sunt afectate, a adăugat compania, fără a specifica la ce destinaţii se întâmpină probleme. Zborurile cu plecare şi sosire pe aeroporturile pariziene Roissy-Charles de Gaulle şi Orly, principalele puncte de intrare în Franţa pentru Jocurile Olimpice, funcţionează normal, potrivit site-ului grupului ADP, operatorul aeroporturilor pariziene.
Toate aeroporturile spaniole se confruntă cu "perturbări" din cauza penei informatice globale, a anunţat vineri Aena, cel mai mare operator aeroportuar din lume după numărul de pasageri.
"Din cauza unui incident la sistemul informatic, au loc întreruperi în sistemele Aena şi în aeroporturile reţelei din Spania", indică grupul, care raportează posibile "întârzieri" într-un mesaj pe o reţea de socializare.
Acest "incident tehnic global afectează în principal punctele de check-in şi de informare a pasagerilor", precizează Aena, care a informat că efectuează anumite operaţiuni "cu ajutorul sistemelor manuale" în aşteptarea remedierii acestei defecţiuni.
"Continuăm să lucrăm cu toate părţile implicate" pentru a "remedia această situaţie cât mai curând posibil", adaugă compania.
Principalul operator aeroportuar mondial, Aena, deţinut în proporţie de 51% de statul spaniol, gestionează peste 60 de aeroporturi, dintre care 46 doar în Spania, a doua cea mai mare destinaţie turistică din lume după Franţa. Grupul a transportat anul trecut 283 de milioane de pasageri.
Aeroporturile din Melbourne, Brisbane și Sydney se confruntă cu perturbări similare, deși zborurile continuă să sosească și să plece.
Bănci, burse, clinici medicale, instituții media - afectate de pana Microsoft
În Australia, întreruperea a perturbat bănci, telecomunicații, instituții media și companii aeriene. „Asistăm la o întrerupere tehnică la scară largă, care afectează o serie de companii și servicii din Australia în această după-amiază.”, a anunțat coordonatorul național al securității cibernetice din Australia.
Instituțiile bancare și de telecomunicații australiene precum ANZ, Westpac, Visa și Optus au fost, de asemenea, afectate, potrivit Downdetector, un site web care urmărește întreruperile cibernetice.
Clienții chinezi ai Microsoft văd un „ecran albastru” cu un mesaj de eroare, cunoscut popular sub numele de BSOD (blue screen of death), a confirmat vineri Microsoft.
Serviciile de urgență 911 au fost întrerupte în multe părți ale Statelor Unite, iar centrele de apeluri care nu sunt de urgență nu au funcționat, de asemenea, din cauza defecțiunii.
„Sky News” din Marea Britanie, unul dintre cele mai importante canale de știri de televiziune din țară, a precizat că nu a putut difuza programele sale.
„«Sky News» nu a putut transmite în direct în această dimineață, cerând scuze telespectatorilor pentru întrerupere.”, a anunțat președintele executiv al radiodifuzorului, David Rhodes, pe platforma X.
La rândul său, un sistem de rezervări medicale utilizat de medicii din Anglia a intrat offline.
Bursa din Londra a declarat că serviciul său de știri se confruntă cu „o problemă tehnică globală a unei terțe părți”, care împiedică publicarea de știri pe site-ul său. Celelalte servicii ale companiei, inclusiv bursa în sine, continuă să funcționeze în mod normal, a adăugat aceasta.
Alte întreprinderi afectate sunt lanțurile de supermarketuri australiene, poliția de stat, radiodifuzorul național și băncile din Noua Zeelandă.