x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Ce păţesc şoferii care încearcă să aducă în România maşini cu numere provizorii sau de probă. Când este permisă trecerea acestora

Ce păţesc şoferii care încearcă să aducă în România maşini cu numere provizorii sau de probă. Când este permisă trecerea acestora

de Mara Raducanu    |    16 Iul 2014   •   16:38
 Ce păţesc şoferii care încearcă să aducă în România maşini cu numere provizorii sau de probă. Când este permisă trecerea acestora

Mare atenţie şoferi! Poliţia de Frontieră atrage atenţia asupra faptului că, de la începtul anului, s-au înregistrat zeci de cazuri în care şoferi români sau străini au încercat să intre în ţară la volanul unor autoturisme care aveau numere provizorii sau pentru probă.

Astfel, cei care conduc autovehicule având plăcuţe cu numere de înmatriculare provizorii sau pentru probă, atribuite de autorităţile din Germania, precum şi cele de tip "P", eliberate de Ungaria, vor răspunde penal. Motivul?- Acestea nu au drept de circulaţie în România, potrivit unui comunicat de presă al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră (IGPF). Mai exact, vehiculele care au astfel de numere de înmatriculare pot intra sau ieşi din ţară doar dacă sunt transportate în remorci sau trailere, subliniază IGPF.

"Din cazuistica înregistrată la nivelul punctelor de trecere ale frontierei rutiere s-a constatat că sunt cetăţeni care se prezintă pentru a intra sau a ieşi în/ din ţară la volanul unor autovehicule şi remorci care au montate plăcuţe cu numere de înmatriculare provizorii sau pentru probă, atribuite de autorităţile din Republica Federală Germania, cât şi cele de tip "P" eliberate de Ungaria (cazuri care atrag răspunderea penală a conducătorilor auto)", se arată în comunicatul IGPF, potrivit Agerpres.

Potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/ 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, punerea în circulaţie şi/ sau conducerea pe drumurile publice din România a unui vehicul pe care este aplicat unul dintre tipurile de plăcuţe menţionate atrage răspunderea penală în conformitate cu prevederile art. 334 din Codul penal (punerea în circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat).

Ce plăcuţe de înmatriculare nu sunt permise

Legea nu permite circulaţia vehiculelor cu plăcuţe cu numere de înmatriculare provizorii cu caractere de culoare neagră în care perioada de valabilitate este înscrisă în partea dreaptă pe fond galben, eliberate de autorităţile germane, cu care vehiculele pot circula exclusiv pe teritoriul Germaniei. Plăcuţele cu numere de înmatriculare profesionale (de garaj) eliberate de autorităţile germane sunt valabile pe teritoriul altui stat doar în baza unui acord bilateral încheiat între cele două state, iar între România şi Germania nu este încheiat un astfel de acord, potrivit Poliţiei de Frontieră. De asemenea, plăcuţele cu numere de înmatriculare de tip "P" (probe) sunt atribuite de autorităţile maghiare societăţilor comerciale care produc, comercializează sau repară autovehicule, şi nu autoturismelor pe care sunt aplicate, astfel că vehiculele în cauză nu sunt înscrise în circulaţie în Ungaria. Poliţia de Frontieră precizează că nu va permite intrarea în ţară a unei persoane care conduce un autovehicul sau o remorcă având montate plăcuţele menţionate, pentru că vehiculele respective nu au drept de circulaţie în România.

Înmatricularea maşinilor româneşti în Bulgaria, eterna problemă

Exodul mare de maşini româneşti înmatriculate în alte state, în special la vecinii noştri bulgari, reprezintă o mare problemă şi pentru autorităţile din România. Este şi motivul pentru care oficialii de la Rutieră au propus în nenumărate rânduri diverse variante de schimbare a legii rutiere în ceea ce priveşte modalitatea de înmatriculare a autoturismelor. Ultima iniţiativă de acest gen a aparţinut Ministerului Afacerilor Interne care a lansat în dezbare publică- fără a exista însă o aplicabilitate practică în acest sens - un proiect de act normativ care prevede că maşinile înmatriculate în străinătate nu pot circula în România mai mult de 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidenţa autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în alte state. Totodată, proiectul mai prevedea şi că, la cererea poliţistului rutier, persoanele care conduc pe drumurile publice un vehicul înmatriculat în alt stat, au obligaţia de a prezenta, un document doveditor al titlului cu care este deţinut vehiculul.

Câte maşini înmatriculate în Bulgaria circulă în România

Nerespectarea acestor obligaţii se sancţionează cu amendă şi reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu număr de înmatriculare. Totodată, nerespectarea obligaţiei şoferului de a avea asupra sa documentul doveditor al titlului şi traducerea legalizată, pentru autovehiculul înmatriculat în altă ţară, se va pedepsi printr-o amendă din clasa a III-a de sancţiuni contravenţionale, cuprinsă între 450 şi 600 de lei. În cazul depăşirii termenului de 30 de zile în care o persoană din România conduce un autovehicul înmatriculat în alt stat, în afara excepţiilor enumerate, aceasta va avea de plătit o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni, cuprinsă între 675 şi 1.500 de lei. Tot cu o astfel de amendă, dar şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile, va fi pedepsit şi cel care conduce un autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată, din cauză că nu a solicitat transcrierea dreptului de proprietate în termenul de 30 de zile de la achiziţie. Estimările făcute de Poliţia Rutiera arată că în România circulă în jur de 100.000 de maşini cu numere de Bulgaria.

×
Subiecte în articol: masini soferi