Reabilitarea Centrului Istoric al Bucureştiului a trecut prin cinci ani de şantiere, o reziliere anevoioasă de contract şi reluarea de la zero a licitaţiei pentru proiectul de pe cele 14 străzi. 2011 a găsit zona cheie a Capitalei cu lucrări demarate pe şapte străzi. Bucureştenii vor trebui însă să se înarmeze cu răbdare şi bunăvoinţă! După bugetul adoptat cu sârg de consilierii generali, Centrul Istoric va intra în conservare pe termen nedeterminat. Toate acestea în condiţiile în care, cele 14 străzi ar fi trebuit finalizate chiar în acest an, înainte de Crăciun fiind de altfel reabilitate străzile Lipscani, Zarafi şi Smârdan. În acest moment însă, cu un buget mai sărac cu 20 de milioane de lei, primăria trebuie să achite alte facturi. Practic, municipalitatea va trebui să suporte, pe lângă costurile necesare conservării lucrărilor, şi penalizările prevăzute de contractul semnat cu constructorii. Cu un buget de zece ori mai mic, primăria se poate declara bună de plată! Iniţial, în proiectul de buget, suma prevăzută pentru finalizarea lucrărilor în Centrul Istoric a fost de 22 milioane de lei. Modificarea bugetului, aprobată în 28 februarie, a lăsat în jur de 2 milioane de lei pentru acest proiect. Toate acestea în condiţiile în care numai suma necesară primului lot al proiectului se ridică la peste 2.400.000 de lei. Cum consilierii s-au gândit la binele bucureştenilor prin reducerea fondurilor alocate Centrului Vechi, în acest moment vor trebui bugetate alte sume, neprevăzute până acum, necesare protecţiei lucrărilor şi asigurării şantierelor. Jurnalul Naţional a solicitat biroului de presă al PMB să precizeze dacă este posibilă predarea la termen a celor 14 străzi din centrul Bucureştiului: "Aceste lucrări nu pot fi finalizate fiind necesare lucrări de protecţie a reţelelor edilitare dar şi de punere în siguranţă. Toate acestea presupun fonduri suplimentare necuprinse în buget întrucât, în acest an, era prevăzută finalizarea lucrărilor. În aceste condiţii, impactul pentru cei care locuiesc sau desfăşoară activităţi comerciale în Centrul Istoric este foarte mare întrucât toate străzile pe care se execută lucrări devin impracticabile. Prin tăierea bugetului, PMB nu doar că nu va putea finaliza reabilitarea Centrului Istoric ci va fi nevoită să conserve lucrările la stadiul actual", a precizat biroul de presă al primăriei.
Reabilitarea Centrului Istoric a început în 2006 şi trebuia finalizată în 2008. Semnarea contractului de execuţie a lucrărilor de reabilitare a străzilor din Centrul Istoric dintre primarul general de atunci, Adriean Videanu, şi preşedintele firmei Sedesa Obras y Servicios SA din Spania, Miguel Escriva Ibiza, a fost anunţată cu mare angajament. Programul de reabilitare, în valoare de 20,7 milioane de euro, trebuia să fie finalizat în 18 luni. În plan erau 14 străzi, însă în patru ani s-a intervenit doar pe patru artere şi acestea prost făcute. Promisiunile se arătau mai mult decât fanteziste: vestigiile arheologice descoperite urmau să fie puse în valoare prin marcare pe pavaj, plăci informative şi chiar expunere directă. Aşadar, în scurt timp, spa-niolii au cerut mai mulţi bani, iar consilierii municipali au aprobat suplimentarea cu peste 10 milioane de euro a fondurilor alocate Centrului Istoric. Imediat după câştigarea licitaţiei spaniolii au cesionat însă întreaga lucrare, unei firme sută la sută româneşti, Sedesa SRL. În cele din urmă, contractul dintre municipalitate şi firma spaniolă SEDESA a fost reziliat în 2009 de primarul general Sorin Oprescu. Doi ani mai târziu, bugetul votat cu toate amendamentele grupului PDL din Primăria Capitalei, a luat însă toţi banii necesari investiţiilor şi i-a direcţionat pentru plata datoriilor. Nu vor fi bani nici pentru Centrul Istoric şi nici pentru lucrările de infrastructură demarate în acest an, iar Stadionul Lia Manoliu a rămas fără jumătate din bani. Sorin Oprescu a anunţat de altfel că va ataca în instanţă, în contencios administrativ, aceste decizii pe care le-a numit "aberante, ilegale, iresponsabile şi contrare interesului general al comunităţii bucureştenilor."
Soluţii financiare în China
Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, s-a întâlnit ieri cu reprezentanţii companiei Beijing Municipal Construction Group Co. Ltd, companie care are experienţă în construirea de şosele suspendate, poduri şi pasaje: "Este foarte clar că autostrada suspendată se poate face. Iată! Avem dovada vie a faptului că 10 km au fost realizaţi în doi ani de această firmă şi am primit asigurări că modelul poate fi implementat şi la Bucureşti. Continuăm discuţiile, iar dorinţa mea este aceea de a demara cât mai curând cu putinţă acest proiect de fluidizare a traficului şi în Capitala României", a declarat Sorin Oprescu. De altfel, edilul a anunţat că vizita în China este necesară în ideea căutării de finanţare pentru proiectele care au rămas fără bani în urma bugetului aprobat luni. Alături de stadion, care a rămas fără mai bine de jumătate din bani, Centrul Istoric şi proiectele de infrastructură care au trecut la capitolul "la Paştele Cailor", s-au redus la jumătate şi sumele necesare iluminatului public pe întregul teritoriu al Bucureştiului, iar programul destinat rezolvării problemei câinilor vagabonzi va primi cu 70% mai puţine fonduri.