Românii care deţin autoturisme vechi de care vor să scape, dar nu au bani de o maşină nouă nu pot beneficia de programul “Rabla”, iniţiat de Ministerul Mediului. Statul nu acordă nici un leu despăgubire pentru maşinile care sunt radiate de proprietari, fără ca aceştia să îşi achiziţioneze autoturisme noi. În schimb, oamenii pot merge la Remat, unde, în schimbul maşinii vechi, primesc... câteva sute de mii de lei vechi. Asta pentru că hârbul este considerat fier vechi şi plătit ca atare: 400 de lei vechi pe kilogram.
“Pentru cine a fost realizat acest program «Rabla»? Dacă a fost realizat pentru siguranţa circulaţiei pe şosele a cetăţenilor, spre binele lor, autorităţile ar trebui să acorde suma de 3.000 de lei persoanelor care se decid să-şi ducă maşina la Remat. Nu este corect ca o persoană care nu vrea să mai plătească taxe pentru vechea Dacie pe care o are, dar nici nu are bani de o maşină nouă, să primească de la centrul de casare doar 260.000 de lei vechi. Sunt mulţi oameni amărâţi, care nu au bani şi nu au posibilitatea de a face un credit ca să îşi cumpere o maşină nouă. Duci maşina la centru pe roţile ei, cu toate piesele, cu tot ce trebuie şi primeşti o sumă exagerat de mică. Numai fierul vechi şi tot face mai mult de 260.000 de lei vechi. Nu e corect ceea ce fac cei care ne conduc. Cum să dai unui om suma de 30 de milioane de lei vechi dacă îşi duce maşina la Remat şi altuia numai 260.000 de lei!? În loc să scape de maşinile vechi de pe şosele, care pun viaţa oamenilor în pericol, Tăriceanu vrea cât mai multe maşini noi pe drum. Încurajează achiziţionarea de maşini fără a se gândi la starea financiară a populaţiei. Majoritatea celor care accesează acest program fac credit la bancă”, ne-a explicat Gheorghe Fugaru, pensionar bucureştean, proprietar al uneii Dacii vechi, de care nu poate să scape. Omul a încercat să-şi ducă maşina la casat, însă a avut surpriza să constate că, dacă nu îşi cumpără o maşină nouă, nu are cum să primească prima de 30 de milioane de lei vechi de la stat. În schimb, omului i s-au oferit pentru Dacia lui 260.000 de lei vechi! Adică 400 de lei vechi pe kilogramul de fier vechi.
“Ne plângem că am ajuns lada de gunoi a Europei, că se întâmplă tot mai multe accidente, însă încurajăm vânzarea de maşini. Ţara era şi înainte plină de rable şi nu se mai întâmplau atâtea. Făcând
o comparaţie între o Dacia nouă şi un Opel, Audi, Fiat, BMW etc. cu o vechime de cinci-şapte ani, adus de afară, cu jumătate din banii pe un Logan, cu siguranţă maşinile străine sunt mai bune. Programul “Rabla” cui foloseşte? Câţi români pot cumpăra o maşină nouă fără să acceseze un credit? Dacă autorităţile vor să ne scape de rablele din parcări să ofere bani mai mulţi proprietarilor care se hotărăsc să le radieze şi să le ducă la Remat, nu să oblige omul să şi cumpere o maşină nouă”, ne-a spus Dan Ionescu, un alt român ajuns în situaţia de a-şi vinde maşina pe câteva pachete de ţigări.
“DAŢI MAŞINA PENTRU RADIERE, NU PENTRU BANI”
La centrele de dezmembrat, proprietarii de rable primesc bani foarte puţini dacă îşi duc maşina în vederea radierii, deoarece se plăteşte la kilogram, şi nu la piese sau în funcţie de starea maşinii. Am sunat şi noi la Remat şi am pretextat că avem o maşină veche pe care dorim să o radiem, dar fără a ne cumpăra un autoturism nou.
“Pentru radierea maşinii trebuie să vină proprietarul cu maşina şi cu buletinul. De asemenea, proprietarul trebuie să prezinte talonul şi cartea maşinii. Suma primită pentru o maşină adusă la casat este de 400 de lei vechi pe kilogram. O aduceţi pentru radiere, nu pentru bani. Veţi primi cel mult 300.000 de lei”, ne-a explicat un reprezentant al Reamat Sud Bucureşti.
“Ajutăm cetăţenii să îşi cumpere maşini noi”
Oficialii de la Bucureşti explică faptul că programul “Rabla” a fost implementat pentru a reduce poluarea din atmosferă, provenită de la autoturisme. De asemenea, acesta a fost introdus pentru a ajuta cetăţenii cu bani în vederea achiziţionării unei maşini noi, numai dacă se decid să-şi ducă la centrul de dezmembrări auto maşina mai veche de 12 ani. “Scopul programului «Rabla» este de a reduce noxele şi deşeurile solide şi periculoase provenite de la VSU (vehicule scoase din uz). Anul acesta s-a depăşit numărul de maşini alocate pe doi ani. Programul ajută cetăţenii să scape de maşinile mai vechi şi să îşi cumpere una nouă, sigură”, ne-a explicat Mihai Toti, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu.Autorităţile au decis ca anul viitor numărul maşinilor scoase din uz prin Programul Naţional de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto să fie de 60.000 de unităţi, adică dublu faţă de ediţia de anul acesta. Mai mult, programul va demara încă de la 1 ianuarie 2009, nu ca anul acesta, când a debutat în a doua jumătate a anului. Prima de casare acordată va fi tot de 3.000 de lei.
Citește pe Antena3.ro