O colecţie de broderii cusute de tinerele pakistaneze din regiunea Cholistan, pentru ceremoniile de nuntă vor fi expuse la Muzeul Naţional al Satului “Dimitri Gusti”. Regiunea Cholistan a fost în urmă cu câteva sute de ani una dintre cele mai prospere zone din Pakistan, însă acum oamenii îşi duc traiul mult sub limita subzistenţei.
Pakistanul este una dintre ţările care contribuie la dezvoltarea şi diversificarea broderiilor din Asia de Sud. Rochiile de mireasă expuse la Bucureşti se fac remarcabile printr-o gamă largă de motive şi culori. Ele provin din regiunea Cholistan, din deşertul Thar, unde femeile folosesc la brodat materiale pe care le găsescîn natură, pentru a-şi înfrumuseţa veşmintele. O parte dintre exponate au fost cusute cu gotta – fir de aur sau de argint – dar şi cu ajutorul altor fire metalice. Un element specific zonei Cholistan îl reprezintă combinaţia dintre broderia cu oglinzi şi cea cu fire de mătase netoarse pentru a crea phulkari – grădina cu flori – un motiv foarte des întâlnit şi tipic pentru nordul Deşertului Thar. În general broderia cu oglinzi se realizează pe un fundal de culoare închisă şi reprezintă motive florale, fiind realizată de comunităţile de ciobani nomazi şi crescătorii de vite. Ambasadorul Pakistanului la Bucureşti, Execelenţa Sa Sanullah a spus că: “Deşi broderia în sine este foarte importantă, interpretarea desenelor brodate defineşte diferenţele critice dintre comunităţi şi relaţiile ce se stabilescîntre ele. Firul de urzeală, cu unduirile sale crează o ţesătură în care se întrepătrund elemente culturale, sociale şi economice. Artizanul este istoricul comunităţii sale, opera de arta fiind creată magistral.” Excelenţa Sa a mai precizat că expoziţia de la Bucureşti este un omagiu adus numeroaselor tinere deosebit de sensibile care şi-au împletit şi continuă să-şi împletească visele în rochiile de mireasă.
Tradiţie. În regiunea Cholistan, ceremonia de căsătorie este tratată cu mare fast, chiar dacă condiţiile de viaţă nu sunt tocmai prielnice. Tainele brodatului, se transmitînsă din mamăîn fiică. Ajunse la vârsta de 6-7 ani, fetele încep să desprindă arta brodatului, după careîşi cos rochiile de mireasă. Odată terminate, rochiile de mireasă sunt trimise potenţialilor socrii pentru a fi inspectate în amănunt, deoarece acesta este un criteriu importantîn stabilirea alianţelor matrimoniale şi a tratamentului pe care feteleîl vor primi odată cu noul lor statut de femei măritate. “După terminarea treburilor gospodăreşti, feteleîşi deapănă visele, murmurând diverse cântece. Folosirea culorilor vii, alegerea motivelor ca element decorativ al unei rochii nu este numai o chestiune de estetică, ci şi un element reprezentativ al stării emoţionale şi sufleteşti a celei ce o ţese. Schimbările survenite de-a lungul timpuluiîn tehnica broderiei reflectă condiţiile de schimbareîn care se află comunitatea, provocate de contactul frecvent cu noi medii şi culturi.”, a mai spus Sanaullah. Motivele brodate indică orientarea religioasă şi identitatea comunităţii. Veşmintele purtate de musulmani se pot identifica prin motive geometrice de o precizie şi de o complexitate neegalată.
Citește pe Antena3.ro