Guvernul va sesiza DNA după ce Corpul de Control a constatat că, în calitate de consilier şef al directorului general şi de şef de departament la Conpet Ploieşti, Corneliu Anastase, tatăl fostului preşedinte al Camerei Deputaţilor Roberta Anastase, a încasat în patru ani prime de circa 30.000 euro. Un raport al Corpului de Control al premierului, făcut public joi de Guvern, arată că în perioada 1 ianuarie 2009 - 31 decembrie 2012 Corneliu Anastase a încasat prime în cuantum total de 126.508 lei, din care suma de 86.189 lei provenea din fondul de premiere aflat la dispoziţia directorului general.
La data de iunie 2010 a fost înfiinţat Departamentul management, comunicare, iar la data de 18 iunie 2010 în funcţia de şef al departamentului, asimilată unei funcţii de conducere, a fost numit Corneliu Anastase, până atunci consilier şef al directorului general, beneficiind astfel de un salariu lunar de 9.800 lei, similar celui de director. În aceeaşi perioadă, potrivit raportului, directorul general al Conpet, companie deţinută de Ministerul Economiei, a avut la dispoziţie un fond de premiere în sumă totală de 3,68 milioane lei, din care a acordat prime în mod preferenţial.
Premierul Victor Ponta a declarat în iunie 2012 că directorul Conpet a refuzat să îl demită pe tatăl Robertei Anastase din postul de consilier, deşi cererea i-a fost adresată chiar de către ministrul Economiei, argumentând că a fost numit la conducerea companiei de stat de fostul ministru de resort în baza unui contract de manager.
Ponta arăta totodată că tatăl Robertei Anastase încasează lunar un salariu de 10.000 de euro. În replică, Anastase susţinea atunci că premierul este "un mincinos" şi că tatăl ei primeşte de la Conpet o treime din suma avansată de Ponta. Totodată, directorul general al Conpet, Dorin Tudora, l-a contrazis la acea dată pe premier, susţinând că ministrul Economiei nu i-a cerut "în mod direct" demiterea lui Corneliu Anastase.
O altă problemă semnalată în cazul CONPET este legată de încheierea unor contracte de asistenţă şi reprezentare juridică încheiate după data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012. Astfel, după data de 12 iunie 2012, odată cu intrarea în vigoare a OUG privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, CONPET nu mai putea achiziţiona servicii juridice decât în situaţii temeinic justificate şi numai în condiţiile în care reprezentanţii statului în Adunarea generală a acţionarilor ar fi primit un mandat special, în acest sens, din partea ministrului Economiei, în calitate de ordonator principal de credite.
Fără a fi întrunite condiţiile de excepţie expres reglementate de respectiva ordonanţă, reprezentanţii CONPET au încheiat, după data de 12 iunie 2012, un număr de patru contracte de asistenţă şi reprezentare juridică, respectiv câte 2 contracte pentru un litigiu, în baza cărora au fost efectuate plăţi în cuantum total de 108.190 lei, inclusiv TVA.
Şi la capitolul cheltuieli cu deplasările în străinătate, efectuate în perioada 01 ianuarie 2009 - 31 decembrie 2012, au fost înregistrate nereguli. În respectiva perioadă, personalului CONPET trimis în străinătate i-au fost decontate cheltuieli peste nivelurile diurnelor şi plafoanelor de cazare stabilite în HG nr. 518/1995, situaţie care, potrivit raportului Corpului de control al Guvernului, a determinat producerea unei pagube în patrimoniul societăţii de aproximativ 23.048 lei.
În raportul citat mai este semnalată şi achiziţia unor autoturisme, copiatoare şi mobilier, efectuate cu încălcarea dispoziţiilor legale, iar din fondul pentru protocol s-au cheltuit aproximativ 1 milion de lei pe băuturi alcoolice, parfum, ceasuri și seturi de scris de lux:
“- băuturi alcoolice – 182.825,04 lei (de exemplu, în anul 2010 – whisky simplu – 18.597,88 lei, whisky 12 ani – 2.380,69 lei, în anul 2011 – lichior – 51.233,9 lei, whisky simplu – 14.413,03 lei, whisky 12 ani – 8.190 lei, whisky 18 ani – 12.395 lei, şampanie – 9.846,81 lei, în anul 2012 – lichior – 9.005,42 lei, whisky simplu – 5.170 lei, whisky 12 ani – 19.737 lei, whisky 18 ani -9.800 lei);
- casete parfum – 80.729,09 lei (de exemplu: în anul 2011 au fost achiziţionate parfumuri din gama: Bleu de Chanel 100 ml, Allure H 150 ml, Allure H Sport 150 ml, Gucci by Gucci 50 ml, Fahrenheit 200 ml, Gucci Guilty 90ml, etc);
- ceasuri de mână – 44.440,68 lei;
- coşuri festive de sărbători – 50.749 lei;
- casete pix şi stilou/seturi de scris de lux – 36.770,59 lei (de exemplu: în anul 2010 – 38 seturi – Pelikan şi Mont Blanc în valoare totală de 15.674,81 lei, în anul 2012 – seturi de scris de lux în valoare totală de 20.000 lei)“ În raport mai apar 3 autoturisme achiziționate ilegal, în valoare de 201.284 lei, fără TVA, 6 copiatoare, în valoare de 33.480 de lei, fără TVA, şi mobilier pentru 6 apartamente din Constanţa, în valoare totală de 62.000 de lei, fără TVA.
Documentul remis de Corpul de control mai menţionează că în anul 2011, SC CONPET SA a efectuat cheltuieli mai mari cu 13.648.601 lei faţă de cele prevăzute în buget, din acestea, cheltuielile de exploatare depăşind cu 5,70% prevederile din buget, respectiv cu 19.240.110 lei.
De asemenea, se mai precizează că în perioada ianuarie 2009-decembrie 2012 CONPET a încheiat cu Clubul sportiv "CONPET" un număr de 6 contracte de reclamă şi publicitate, în baza cărora a fost plătită acestuia din urmă suma totală de 989.500 lei, fără TVA, reprezentând 65% din totalul cheltuielilor de publicitate efectuate în această perioadă de societate.
"Contractele de reclamă şi publicitate reprezintă de fapt, contracte de sponsorizare simulate, în baza cărora Clubul sportiv CONPET a primit fonduri suplimentare de la S.C. CONPET S.A. În perioada 01.01.2009 - 31.12.2012, S.C. CONPET S.A. a acordat Clubului sportiv CONPET sponsorizări în cuantum total de 1.575.000 RON, reprezentând 57% din suma totală a sponsorizărilor acordate în această perioadă de societate. În calitate de director general al S.C. CONPET SA, Tudora Dorin a semnat cu Clubul Sportiv CONPET, în care deţinea calitatea de asociat, două contracte de sponsorizare, nr. FIN320/21.11.2011 şi nr.FIN152/09.05.2012, prin care au fost acordate acestuia din urmă, sponsorizări în sumă totală de 475.000 RON", se subliniază în comunicat.
Raportul mai punctează că în perioada 2009 - 2012, rezultatele financiare ale S.C. CONPET S.A. au fost influenţate de includerea, în categoria cheltuielilor efectuate în scopul realizării de venituri, şi a cheltuielilor de funcţionare a Clubului sportiv CONPET, ceea ce a determinat diminuarea profitului impozabil şi implicit, a impozitului pe profit datorat statului.
Corpul de control al primului-ministru, ca organ de control administrativ, va sesiza organele de urmărire penală în legătură cu operaţiunile sau actele ilicite constatate în urma desfăşurării acţiunii de control, care pot întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, urmând ca organul de urmărire penală sau, după caz, instanţa de judecată să hotărască asupra existenţei sau inexistenţei infracţiunii respective şi asupra vinovăţiei.
În vederea valorificării constatărilor şi concluziilor menţionate în Raportul de control privind verificările efectuate la Societatea Comercială 'CONPET" - S.A. Ploieşti, raportul va fi transmis Direcţiei Naţionale Anticorupţie, pentru cercetarea posibilelor fapte de natură penală, Ministerului Economiei, Curţii de Conturi a României, spre luare la cunoştinţă, Secretariatului General al Guvernului, spre informare, Cancelariei primului - ministru, spre informare, Instituţiei Prefectului Judeţului Prahova, spre informare, Societăţii Comerciale 'CONPET" - S.A. Ploieşti.
Ministerului Economiei, Secretariatului General al Guvernului şi Cancelariei primului - ministru va transmite, în copie, şi Sinteza Raportului de control privind verificările efectuate Societatea Comercială 'CONPET"-S.A. Ploieşti.
Conpet deţine şi operează sistemul naţional de transport al ţiţeiului prin conducte.