x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Credincioşii ortodocşi prăznuiesc Pogorârea Duhului Sfânt (Rusaliile)

Credincioşii ortodocşi prăznuiesc Pogorârea Duhului Sfânt (Rusaliile)

de Agerpres    |    03 Iun 2012   •   05:43
Credincioşii ortodocşi prăznuiesc Pogorârea Duhului Sfânt (Rusaliile)

Credinciosii ortodocsi praznuiesc duminica, la 50 de zile dupa inviere, Rusaliile, marcand ziua in care Duhul Sfant a pogorat peste adunarea Apostolilor, in chip de limbi de foc, iar acestia au inceput sa propavaduiasca.

Desi Duhul Sfant a fost prezent in creatie inca de la inceput, El a coborat in lume in mod deplin pentru a o sfinti numai dupa biruirea mortii si intoarcerea la Tatal a lui Hristos. Numai atunci Dumnezeu Duhul Sfant a putut cobori peste firea umana curatata de pacate si rascumparata si s-a salasluit in cei care l-au primit pe Hristos.

Din punct de vedere al credintei ortodoxe, la Cincizecime, prin pogorarea Duhului Sfant a aparut un Organism cu totul nou, un Asezamant divino-uman, Biserica. Cu alte cuvinte, coborarea peste Apostoli a Duhului, darurile si harismele primite de ei, predica si botezul primilor trei mii de oameni constituie intemeierea Bisericii crestine, atat ca o comunitate a credinciosilor, cat si ca institutie. Biserica nu este, deci, numai o grupare umana asociata prin aceeasi credinta in Dumnezeu si nici numai o institutie ingradita prin dogme si legi. Ea este o comuniune a oamenilor in Dumnezeu si cu Dumnezeu si il poarta in sine pe Duhul Sfant. Unii Sfinti Parinti au numit Biserica lui Hristos "Duhul Sfant traind in omenire".

Rolul Duhului Sfant este de a-l face activ pe Hristos in noi, prin har. El transforma crestinii din oameni trupesti in oameni duhovnicesti, sfinteste si daruieste comuniunea cu Dumnezeu. Astfel, se zideste Biserica - Trupul mistic al lui Hristos. impartasindu-se cu Tainele Bisericii, sfintite de harul Duhului Sfant, crestinii se constituie intr-o comunitate prin comuniune - Biserica lui Hristos.

Importanta deosebita a sarbatorii consta in faptul ca ajuta la intelegerea notiunii de Biserica - unul dintre imperativele majore ale vietii contemporane. Criza prin care trece Biserica si omenirea in ziua de astazi se datoreaza in mare masura faptului ca nu se cunoaste si nu se tine seama de esenta Bisericii, de ceea ce este Biserica in sine. Sub denumirea de Biserica se intelege locasul bisericesc, parohia, comunitatea credinciosilor, clerul, institutia. Biserica le cuprinde pe toate acestea, dar ea este mai mult decat atat: este Trupul lui Hristos in care salasluieste Duhul Sfant.

Impreuna cu Pastele, Pogorarea Duhului Sfant este cea mai veche sarbatoare crestina, fiind praznuita inca de pe vremea Apostolilor. Despre ea amintesc si Sfantul Irineu (202), Tertulian, Origen, Canonul 20 al Sinodului I ecumenic (325) s.a. Pana catre sfarsitul secolului al IV-lea si inceputul secolului al V-lea, Cincizecimea era sarbatorita impreuna cu inaltarea Domnului. Dupa aceasta, inaltarea a fost mutata la 40 de zile de la Paste, Cincizecimea devenind sarbatoare de sine statatoare.

In vechime, de Cincizecime se facea botezul catehumenilor, erau interzise jocurile din circuri, spectacolele pagane etc. Astazi, in biserici se aduc ramuri de tei sau de nuc care se sfintesc si se impart credinciosilor, simbol al limbilor de foc coborate peste Apostoli si putere a Duhului Sfant. Potrivit traditiei crestine, ierarhii bisericesti sunt mostenitorii si transmitatorii acestui har apostolic din generatie in generatie. Se spune ca, in ziua Pogorarii Sfantului Duh, Petru, cel mai in varsta dintre Apostoli, a tinut o cuvantare, in urma careia s-au convertit la credinta crestina 3.000 de suflete. Acestia au alcatuit prima Biserica crestina la Ierusalim, numita si Maica tuturor Bisericilor.

Capatand puterea de a vorbi in limbi straine, ucenicii au inceput sa faca cunoscuta invatatura Mantuitorului catre neamuri, spre mirarea multor oameni aflati in Ierusalim, deoarece ei erau stiuti ca fiind evrei simpli, in nici un caz preocupati de invatarea limbilor straine.

Biserica spune ca toti crestinii primesc darul Sfantului Duh odata cu botezul. Astfel, acestia devin purtatori de Duh, iar trupul lor devine - cum spunea Sfantul Pavel - "templul Sfantului Duh" (I Cor. 6, 19).

In traditia populara, sarbatoarea Rusaliilor este asociata cu manifestarea "ielelor" sau a "rusalcelor", spirite care locuiesc pe langa izvoare, fiind in stare, prin cantecele lor, sa ia mintile oamenilor, sa-i imbolnaveasca.

Boala seamana cu o transa hipnotica ce nu poate fi dovedita decat de puterea magica a calusarilor. Obiceiul spectaculos al calusarilor, deosebit de vechi, este cunoscut mai ales in localitatile Contesti, Lisa, Nasturelu, Bragadiru si Zimnicea.

Batranii satelor cred ca daca esti bolnav, te poti face bine dupa ce vataful calusarilor trece cu pasul peste tine.

Dansul calusarilor, in general, are scopul de a apara oamenii, vitele si recoltele de influentele negative. De aceea, cei atrasi de Rusalii se pot vindeca doar cu puterea magica a calusarilor, singurii capabili sa lupte impotriva maleficului.

×
Subiecte în articol: sarbatoare rusalii