x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Criză economică şi tutun. Ponderea ţigărilor, alcoolului şi alimentelor în bugetul de consum a crescut

Criză economică şi tutun. Ponderea ţigărilor, alcoolului şi alimentelor în bugetul de consum a crescut

11 Sep 2011   •   21:00

Ponderea tigarilor, alcoolului, alimentelor si bauturilor racoritoare in cheltuielile de consum ale populatiei a crescut in timpul crizei, in timp ce procentajele privind sumele alocate pentru amenajarea locuintei, imbra­ca­minte si comunicatii au evoluat negativ, potrivit unei anali­ze a A.T. Kearney, citata de Mediafax.

Astfel, alimentele si bauturile racoritoare au o pondere de 42% in cheltuielile de consum medii lunare de 1.500 de lei pentru o gospodarie in primul trimestru din 2011, fata de 40,3% in perioada similara din 2008, inainte de declansarea crizei, cand totalul se ridica la 1.300 de lei. Cheltuielile pentru sanatate au urcat de la 4,5% la 4,8% in acest interval. Tigarile si alcoolul au inregistrat o crestere de un punct procentual, de la 6,2% la 7,2%. Ponderea sumelor alocate pentru locuinta, utilitati si alte cheltuieli similare a stagnat la 18,6%, iar cele pentru transport la 5,8%. Romanii au cheltuit o parte mai mica a bugetului destinat consumului pentru comunicatii (4,6%), imbracaminte si incaltaminte (3,9%), mobila si alte cheltuieli (3,8%), respectiv restaurante, hoteluri, recreere, cultura si educatie (9,3%). Cea mai ampla scadere, de la 5,5% la 3,9%, a fost inregistrata pentru imbracaminte si incaltaminte, se arata in studiu. In comparatie, bulgarii aloca 43,6% din consum pentru alimente si bauturi racoritoare, iar cehii, numai 19%, in timp ce pentru tigari si alcool, procentajele sunt de 4,9%, respectiv 2,7%. Utilitatile au o pondere mai mare in cheltuielile de consum din Cehia, de 23%, in timp ce in Bulgaria acestea se situeaza la 18,6%. Atat bulgarii, cat si cehii aloca o parte mai mare din buget pentru transport (6,8% si 11,2%) decat romanii, la fel si in cazul comu­nicatiilor (5,7%, respectiv 4,7%). Cehii cheltuiesc o parte mai mare din banii pentru consum fata de ro­ma­ni pe imbracaminte si incalta­min­te (4,3%), mobila (5,6%), respectiv restaurante, hoteluri, recreere, cultu­ra si educatie (26,7%). Bulgarii aloca la toate aceste capitole procentaje mai mici (respectiv 2,7%, 2,9% si 8%). Romania depaseste Cehia la cheltuielile pentru sanatate (4,8% fata de 2,9%), in timp ce in Bulgaria sumele cu aceasta destinatie reprezinta 6,8% din consum.

In primul trimestru din 2011, cheltuielile lunare ale unei gospodarii din Romania au fost de 356 de euro, in Bulgaria, de 273 de euro, iar in Cehia, de 855 de euro.

×