Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a atribuit contracte în valoare de aproximativ 50 de milioane de euro pentru deszăpezirea drumurilor naţionale şi a autostrăzilor în perioada 2015-2016. Acum, autorităţile speră ca ninsorile anunţate să nu ia prin surprindere drumarii. O comparație cu vecinii arată că noi cheltuim dublu.
La un calcul simplu, pentru cei aproximativ 16.000 de kilometri de drum pe care CNADNR îi are în administraţie, România plăteşte aproximativ 3.000 de euro pentru fiecare kilometru deszăpezit. De asemenea, Compania pentru Autostrăzi şi Drumuri a cumpărat 15.000 de tone de nisip, dar şi sare, în valoare de peste 14 milioane de euro. În plus, din cele aproximativ 3.500 de utilaje necesare, 684 sunt proprii.
În timp ce deszăpezirea în România costă peste 50 de milioane de euro, Ungaria are pentru aceeași activitate un buget de aproximativ 25 de milioane de euro. In medie, vecinii din vest platesc cu 1.200 de euro pentru fiecare kilometru deszapezit. La sud de Dunăre, e ceva mai scump, dar nu decât la noi, ci decât la unguri. Conform şefului companiei de drumuri, Lazar Lazarov, Bulgaria alocă 30 de milioane de euro pentru deszăpeziri. Compania are în administrare 20.000 de kilometri de drumuri şi autostrăzi, iar preţul mediu pentru deszăpezire este de aproximativ 1.500 de euro pe kilometru.
La capitolul costuri pentru deszăpezire, România concurează cu ţările nordice. În Suedia, spre exemplu, bugetul pentru întreţinerea drumurilor pe timp de iarnă este de 250 de milioane de euro. Din această sumă este întreţinută o reţea rutieră naţională de aproximativ 100.000 de kilometri. Preţul pei apropie de suma pe care o plăteşte România. Doar în Finlanda preţul plătit de autorităţi este mai mare. Acolo, un kilometru de drum deszăpezit costă în medie 4.000 de euro.
Deszăpezire cost/km: România – 3.000 de euro, Ungaria – 1.200 de euro, Bulgaria – 1.500 de euro, Suedia – 2.500 de euro, Finlanda – 4.000 de euro