x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Din Autostrada Deva – Orăştie nu s-a construit un centimetru

Din Autostrada Deva – Orăştie nu s-a construit un centimetru

de Monalise Hihn    |    28 Aug 2009   •   00:00
Din Autostrada Deva – Orăştie nu s-a construit un centimetru

De ani buni, în România se tot vorbeşte despre autostrăzi. Din păcate, am rămas doar cu vorbitul şi cu promisiunile din partea autorităţilor. România ocupă unul din ultimele locuri în Europa la acest capitol. La aproape doi ani de când trebuia să înceapă lucrările la tronsonul Deva - Orăştie, în judeţ nu există nici măcar un centimetru de autostradă.



Marţi, 1 septembrie, la sediul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România are loc licitaţia internaţională pentru construirea acestei bucăţi de autostradă.

Bucata de autostradă Deva - Orăştie are o lungime de 32,8 km. Pentru construirea acesteia se estimează că e nevoie de 365 de milioane de euro. Deşi s-a estimat că lucrările începeau în septembrie-octombrie 2007 şi se finalizau până la data de 31 decembrie 2010, dată la care toate programele ISPA în România trebuie încheiate, până acum autorităţile nu au fost capabile decât de promisiuni.

La data de 1 septembrie va fi organizată licitaţia. Iniţial, pentru construirea tronsonului Deva - Orăştie erau alocate 185 de milioane de euro, dintr-o finanţare nerambursabilă în proporţie de 75%, prin programul ISPA, iar restul, de 25%, este asigurat de Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor. Banii există încă, dar nimeni nu a fost în stare să-i cheltuiască, astfel că în doi ani valoarea lucrărilor s-a dublat.

Directorul adjunct al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, Horaţiu Simion, declară că banii există încă şi ar putea fi folosiţi până la data de 31 decembrie 2010: "Fondurile există şi ar putea fi cheltuite în întregime dacă sunt renegociate condiţiile bancare printr-un memorandum sau, parţial, dacă lucrările vor începe, urmând ca banii pentru ceea ce s-a executat până la data de 31 decembrie 2010 să fie decontaţi". Simion spune că întârzierea a fost cauzată de o firmă olandeză care nu a executat la timp proiectul, astfel că Departamentul de Proiectare al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara a fost nevoit să refacă toată documentaţia.

În sfârşit, licitaţia are loc marţi, 1 septembrie, la Bucureşti. Termenul-limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 1 septembrie 2009, ora 10:00, iar deschiderea ofertelor va avea loc, în aceeaşi zi, la ora 12:00, la sediul CNADNR SA din Bucureşti. Simion spune că termenul de execuţie va fi cunoscut abia după semnarea contractului şi că acest lucru ar putea dura 30 de zile.

Mai mult, directorul adjunct al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara spune că lucrările ar putea începe anul acesta dacă nu vor exista contestaţii: "După licitaţie există termenul de 10-15 zile pentru analiza documentaţiei şi încă două săptămâni pentru contestaţii. Dacă va fi semnat contractul în octombrie, atunci ar putea ca lucrările la tronsonul Deva - Orăştie să înceapă chiar anul acesta".




PE HÂRTIE ARATĂ BINE
Pe hârtie, traseul tronsonului Deva - Orăştie arată foarte bine. Drumul porneşte din Şoimuş, urmează cursul râului Mureş, unde va avea două supratraversări până în zona Aurel Vlaicu, iar în rest păstrează malurile Mureşului. Bypass-ul traversează suprafaţa comunelor Şoimuş, Hărău, Rapolt, Turdaş şi a oraşelor Simeria, Orăştie şi Geoagiu. De asemenea, drumul va avea două descărcări (adică urcările pe autostradă): una la Şoimuş şi o alta la Simeria Veche, unde este nevoie de un pod peste calea ferată.

CORIDORUL IV
Tronsonul Deva - Orăştie este parte a coridorul IV paneuropean, care are o lungime de aproximativ 3.200 de kilometri şi se numără printre cele zece coridoare de transport din Europa. Coridorul IV porneşte din Germania, având ca ramificaţie trei oraşe importante din această ţară: Berlin, Dresda şi Nurenberg. Apoi, traversează Cehia, prin Praga şi Brno, Austria, prin Viena (pe cale ferată), Slovacia, prin Bratislava, Ungaria, prin Gyor şi Budapesta, apoi intră de la Szeged pe teritoriul românesc, pe la Nădlac, urmând apoi traseul Arad - Timişoara - Lugoj - Deva - Orăştie - Sebeş - Sibiu - Piteşti - Bucureşti - Feteşti - Constanţa.

În Bulgaria, acesta trece prin Sofia şi Plovdiv, în Grecia, pe la Salonic, şi în Turcia, prin Omenio şi Istanbul. Coridorul IV paneuropean leagă Europa de Vest de cea de Est.

CE S-A ALES DE PREVIZIUNILE GUVERNANŢILOR
Potrivit documentelor oficiale din 2005, judeţul Hunedoara urma să fie străbătut de trei tronsoane ale coridorului IV paneuropean.
Aşa arătau atunci datele:
1. Lugoj - Deva (91 km)/ circa 664 milioane de euro/ Propunere: fonduri de coeziune şi Guvernul României/ Lucrările ar urma să fie executate în perioada 2008-2010

2. Deva - Orăştie (32,8 km)/ 170 de milioane de euro/ Finanţare: ISPA (75%) şi Guvernul României (25%)/ Se estimează ca lucrările să înceapă în septembrie-octombrie 2007 şi să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2010

3. Orăştie - Sibiu (70,42 km)/ circa 668,23 de milioane de euro/ Propunere: fonduri ISPA şi Guvernul României/ Lucrările de construcţie vor începe în 2009 şi se vor finaliza în anul 2012.

×
Subiecte în articol: editorial autostradă deva – orăştie