x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Dinescu, incompatibil după ce şi-a încheiat mandatul la CNSAS!

Dinescu, incompatibil după ce şi-a încheiat mandatul la CNSAS!

de Gabriela Antoniu    |    13 Mai 2012   •   19:56
Dinescu, incompatibil după ce şi-a încheiat mandatul la CNSAS!

Dupa ce si-a vazut netulburat de mandat, impartind timp de sase ani verdicte in stanga si-n dreapta, bucurandu-se de statutul de demnitar si aruncand de multe ori institutia in derizoriu, fostul membru al Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS), Mircea Dinescu, a fost gasit incompatibil definitiv de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ).

Instanta suprema a admis vineri un recurs initiat de Agentia Nationala de Integritate (ANI), dupa ce Mircea Dinescu avusese castig de cauza la Curtea de Apel Bucuresti. Cum mandatul sau in Colegiul CNSAS a expirat la 27 martie 2012, singurul efect al deciziei ICCJ este ca Mircea Dinescu nu va mai avea voie sa ocupe o demnitate publica pe o perioada de trei ani.

Incompatibilitate la inceput de mandat
Pe 3 februarie 2010, ANI a constatat ca Mircea Dinescu s-a aflat, incepand cu 27 martie 2006, in stare de incompatibilitate, deoarece a detinut concomitent functiile de membru al CNSAS si administrator la doua societati comerciale.

Functia de membru al Colegiului CNSAS este incompatibila cu functia de administrator la societatile comerciale. Potrivit ANI, Dinescu a detinut, incepand 19 februarie 2004, functia de administrator unic la SC Agroindustriala SRL Giubega, iar in perioada 15 decembrie 2005 – 14 noiembrie 2008 a exercitat efectiv functia de administrator unic al SC Gradina cu Visini SRL.

SC Agroindustriala SRL Giubega si SC Gradina cu Visini SRL au desfasurat activitate comerciala in mod neintrerupt si au inregistrat, in perioada 2006-2008, venituri in suma totala de 6.145.388 de lei si profit de 2.058.010 de lei. ANI mentioneaza ca, in perioada 2006-2008, Dinescu a dobandit si un venit net in cuantum total de 679.240 de lei din drepturi de proprietate intelectuala.
Dupa cum se poate observa, de la constatarea incompatibilitatii si pana la pronuntarea unui verdict definitiv au trecut sase ani, fix mandatul lui Dinescu in Colegiul CNSAS. Timp in care Dinescu si-a vazut linistit de treburi. Chiar personale, dupa cum sustine istoricul Ilarion Tiu intr-un serial dedicat scandalurilor din CNSAS si citat de jurnalistionline.ro.

In topul chiulangiilor
Ilarion Tiu prezinta date dintr-un raport al unei subcomisii parlamentare care a mers in ianuarie – aprilie 2003 la sediul CNSAS si a intocmit un raport voluminos despre scandalurile ce pusesera stapanire pe institutie. Printre scandalagii, evident, Dinescu e cap de lista. Lui, ca si lui Patapievici si Plesu, i se reproseaza numarul mare de absente de la sedintele Colegiului CNSAS, in ciuda avantajelor de care beneficiau ca membri ai acestei institutii. "Faptul ca unii membri ai Colegiului si-au urmarit doar interesele personale si de grup reiese si din statistica privind prezenta la actiunile CNSAS. In coada listei se aflau «guralivii» Mircea Dinescu (111 absente), Andrei Plesu (82 de absente) si Horia-Roman Patapievici (73 de absente), care preferau sa participe la sedintele GDS sau la talk-show-uri, decat sa-si indeplineasca atributiile pentru care erau platiti cu bani de la buget. Si nu o duceau rau deloc! Raportul subcomisiei parlamentare releva faptul ca «fiecare membru al Colegiului are cabinet foarte bine si modern dotat si utilat, incadrat cu secretar si sofer, autoturism modern la dispoizitie, 300 de litri de benzina lunar, trei telefoane mobile si salarizare cu indemnizatia de secretar de stat, iar pentru presedinte (n.r – al colegiului CNSAS) – de ministru». Comparativ cu beneficiile, programul de lucru ar face invidios orice salariat din Romania. Conform regulamentelor interioare, membrii Colegiului aveau obligatia sa participe la doua sedinte pe saptamana, cu exceptia biroului de conducere, care avea program identic cu ceilalti salariati. Insa absentele s-au tinut lant, mai ales in perioadele de «criza», si nimeni n-a fost sanctionat pentru faptul ca nu-si motiva lipsa de la locul de munca. Nu-i de mirare ca cei 11 (n.r. – membri ai Colegiului CNSAS) aveau atata energie sa se injure prin ziare si pe la televiziuni! Raportul subcomisiei parlamentare a mentionat si cateva dintre injuriile «GDS-istilor» la adresa celorlalti membri ai Colegiului", scrie Ilarion Tiu. "Domnul Onisoru s-a plans la Parlament ca a fost facut bou; vrea un certificat de la Parlament ca nu este bou?", spunea Mircea Dinescu in ziarul Adevarul din 8 noiembrie 2002. Sau: "Nu au dreptul sa ne controleze ei, Parlamentul, pe noi. Unde sa ne controleze, la pantofi, la sosete?". (Romania libera, 4 iulie 2002)

Debandada din CNSAS
"Desigur ca Parlamentul avea dreptul sa controleze activitatea CNSAS, ca doar asa prevedea «legea Ticu»!, insa Mircea Dinescu prefera mistourile de cartier decat sa-si bata capul cu normele de functionare ale institutiei. Subcomisia parlamentara a analizat in detaliu aceasta problema a nerespectarii legii de catre membrii Colegiului, considerand-o cauza principala a debandadei ce pusese stapanire pe CNSAS: «Intre cei 11 membri ai Colegiului nu a existat unitate in cunoastere, intelegere si aplicarea legii si, de aici, controversele in Comisiile de triere la preluarea dosarelor, in privinta procedurilor de urmat, in privinta garantiilor prevazute de lege pentru drepturile si interesele legitime ale persoanelor care cereau verificari, cat si a celor care se cerea a fi verificati… Absentele de la sedintele Colegiului, interesul unora numai pentru anumite probleme si anumite persoane si interesele particulare au constituit alte cauze de discutii si neintelegeri»", mai noteaza istoricul. Dupa astfel de "experiente", deputatii si senatorii trimisi in "misiune" la CNSAS au recomandat Parlamentului sa fie schimbata "in corpore" conducerea CNSAS. Numai ca lui Dinescu&Co. nu i-a convenit aceasta perspectiva si a decis sa incheie scandalul, de teama sa nu-si piarda functiile bine platite, mai scrie Ilarion Tiu.

"E o mare ticalosie. Aceasta lege a incompatibilitatii poate functiona cand, spre exemplu, ai afaceri legate de asfaltarea strazilor si ai, in acelasi timp, o functie la Ministerul Transporturilor. Or, cei care au fost in aceasta situatie si-au trecut afacerile pe numele soacrelor, care asfalteaza in continuare, iar ei si-au vazut de functii la Ministerul Transporturilor. La mine, chiar nu era nici o idee de incompatibilitate cu CNSAS"
Mircea Dinescu

×